۴۰۲۸۷۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مناظره پس از هشت ریشتر زلزله

محمدرضا اسلامی در خبرآنلاین نوشت: برای بسیاری سوال بود که گردش ماجرای انتخابات پس از رسوایی اخیر چگونه خواهد بود.

محمدرضا اسلامی در خبرآنلاین نوشت: برای بسیاری سوال بود که گردش ماجرای انتخابات پس از رسوایی اخیر چگونه خواهد بود.
ترامپ که در مناظرۀ اول، خنثی عمل کرده بود، این بار بسیار تهاجمی تر ادامه داد و مجدّد بحثِ ایمیل های هیلاری را پیش کشید و این بار به صراحت عنوان کرد که «اگر رییس جمهور شوم یک دادستان را مسئول زندان کردن تو و پرونده تو خواهم کرد». گفته می شود که اشاره صریح به بحث زندانی کردن کاندیدای دیگر، اولین بار است که در تاریخ انتخابات آمریکا رخ می دهد.

دقایقی پیش مناظرۀ دوّم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسید و این مناظره که تحت الشعاع رسواییِ نوارِ تازه افشا شده از صحبت های ترامپ بود به عنوان نقطۀ عطفی در جریانِ این انتخابات تلقی می شد. برای بسیاری سوال بود که گردش ماجرای انتخابات پس از رسوایی اخیر چگونه خواهد بود و این مناظره به نحوی نماد مسیر پیش روی قلمداد می شد. شاید بتوان به طور خلاصه چنین گفت که به رغم این بمبِ رسانه ای که در کمپین ترامپ منفجر شد، او در این مناظره بسیار فراتر از انتظار و بهتر از پیش بینی ها حضور پیدا کرد. برخلافِ نوبتِ قبل (مناظره ۲۶ سپتامبر- ۵مهرماه)، دو کاندیدا پس از ورود به محل مناظره ، حاضر به دست دادن با یکدیگر نشدند که نماد روشنی از تغییر در اوضاع و احوال کارزار انتخاباتی بود.

مناظره با سوال از ترامپ راجع به صحبت هایش در نوار اخیر شروع شد و عبور سریع و رندانه ترامپ از این بحث باعث تعجب و بیش از انتظار بود:

«اینها صحبت های رختکن بوده (Locker room talk) . من عذرخواهی کردم . از خانواده ام هم(؟!).ولی وقتی هیلاری حرف های یازده سال پیش من رو به رخ می کشه باید از خودش شرمنده باشه . کاری که بیل کلینتون کرده هیچ کسی در تاریخ کشورما با زن ها نکرده است. من قبل از مناظره در نشستی خبری چهار زن را معرفی کردم که بیل به آنها تعدی داشته است. اما منِ واقعی این نیستم . من کسی هستم که داعش را نابود خواهد کرد. من دنبال داعش خواهم رفت و از بین برنده ی امر مهمی مثل داعش خواهم بود (!)»

شروعی با صدای آرام ، حتی نزدیک به لرزش در صدا ، در ادامه، با حالتِ تهاجمی ادامه یافت و ترامپ که در مناظرۀ اول، خنثی عمل کرده بود، این بار بسیار تهاجمی تر ادامه داد و مجدّد بحثِ ایمیل های هیلاری را پیش کشید و این بار به صراحت عنوان کرد که «اگر رئیس جمهور شوم یک دادستان را مسئول زندان کردن تو و پرونده تو خواهم کرد». نوبتِ قبل در تمام طول مناظره ترامپ هیلاری کلینتون را "خانم وزیر" ( Secretary ) خطاب می کرد و در عوض هیلاری او را "دونالد" خطاب می کرد. اما این بار ترامپ در تمام طول صحبت هایش، هیلاری را "او" (She ) خطاب کرد. سه یا چهار بار به صراحت گفت که تو باید خجالت بکشی از آنچه در گذشته مرتکب شده ای . سفیر ما در بن غازی (لیبی) کشته شد به خاطر سهل انگاری های تو و ... .

گفته می شود که اشاره صریح به بحث زندانی کردن کاندیدای دیگر، اولین بار است که در تاریخ انتخابات آمریکا رخ می دهد.
در خصوص بحث فرار مالیاتی هم ترامپ این بار مدعی تر عنوان کرد که: " من از قوانین استفاده کرده ام . اگر قانون بد بوده ، شما که سی سال در سِمَت های مختلف بودی، چرا قوانین رو عوض نکردی؟ چون دوستانِ خودت از این قوانین استفاده می کنند. همان کسانی که به تو پول می دهند از این قوانین استفاده می کرده اند. "
شاید عجیب ترین بخش این مناظره ابراز نظر صریح در بحث داعش بود و وی در برابر اتهام به دوستی اش با پوتین و روسیه گفت: «من را هیچ کاری به پوتین نبوده و نیست. نمی دونم خوبه یا بد . ولی می دونم روسیه داره داعش رو می زنه. بشار اسد داره داعش رو می زنه و روسیه در هوا و ایران هم در زمین دارند داعش را می کشند. ولی "شماها" در سوریه به گروههایی سلاح می دهید که درست نمی شناسیدشون»

نکته جالب پایان مناظره بود که از کاندیداها خواسته شد تا یک نظر مثبت راجع به یکدیگر بگویند. هیلاری گفت که فرزندان ترامپ افرادی مایه افتخار هستند. ترامپ هم گفت: هیلاری کسی است که کار را ترک نمی کند. شروع تند و پرتنش مناظره بدین شکل تمام شد.
شاید بتوان گفت که برنده قطعی مناظره امشب ، بر خلاف نوبت قبل، دونالد ترامپ بود به رغم زلزله ای که دو روز پیش ارکان آبرو و حیثیت کمپین ترامپ را تا هشت ریشتر تکان داد.

* پی نوشت: شاید بتوان گفت ریشۀ این موفقیت نه در هوشمندی دونالد ترامپ، که در کارنامۀ پر از نقطه ضعف هیلاری مستتر است. روزهای پرحادثه در پیش است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج