فاطمه آقايي فرد در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: بالا و پايين ندارد، اين روزها هرکسي با هر سليقه و توان مالي خود را به روزهاي گرم محرم گره ميزند و بخشي از درآمدش را صرف عزاداري ميکند، برخي با پخش نذري، چاي و شير صلواتي و عدهاي هم با کمک به هيأتهاي محلي.
فاطمه آقايي فرد در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: بالا و پايين ندارد، اين روزها هرکسي با هر سليقه و توان مالي خود را به روزهاي گرم محرم گره ميزند و بخشي از درآمدش را صرف عزاداري ميکند، برخي با پخش نذري، چاي و شير صلواتي و عدهاي هم با کمک به هيأتهاي محلي.
در ميان همه آدمهاي اين شهر هم کساني هستند که حساسيت بيشتري به خرج داده و از لباسي که بر تن ميکنند گرفته تا اصلاح موي سر و تزئين ماشينشان براي اين روزها، مقدار بيشتري هزينه ميکنند، هزينهاي که از نگاه بسياري از منتقدان کاملا نامتعارف بوده و اصلا ربطي به عزاداري ندارد. بسياري از منتقدان با ديدن عکسها و فيلمهاي اينگونه، در کامنتهايشان اين هزينهها را کاملا غيرمنطقي دانسته و ميگويند: «اميدوارم اين احساسات واقعي باشد و مردم براي خودنمايي اين پولها را هزينه نکنند»، «ما بايد عزادار واقعي باشيم، با اين نقاشيها و خلاقيتهاي هزينهبر نميتوان درباره نيت افراد قضاوت کرد» و «نقاشي و خطاطي روي ماشين براي محرم، هزينهاي اضافي است و اين کارها ربطي به عزاداري ندارند.»
بيشترشان جوانان کمسنوسالي هستند که از صد تا ۳۰۰ هزار تومان براي تزئين خودروهاي لوکس و فانتزي خود صرف کرده و تصاوير و نوشتههاي مرتبط با ايام محرم روي ماشينشان طراحي کردهاند. يکي از آنها لامبورگيني مشکيرنگي است که شعر «باز اين چه شورش است که در خلق عالم است»، با خط نستعليق و سفيدرنگي روي در جلويي آن نقش بسته و روي در پشتي آن نيز، مصراع بعدي همين شعر به چشم ميخورد، اطراف شعر را هم کادر سفيدرنگي احاطه کرده که بر زيبايي شعر چندين برابر افزوده است. گزارشهاي ميداني از هزينه نوشتن اينگونه اشعار با فونتهاي خاص حاکي از آن است که حدودا بايد ۲۵۰ هزار تومان هزينه شود.
ديگري با حدود ۱۲۰ هزار تومان روي شيشه و درهاي مزداي سرمهاي رنگش با قلم نستعليق قرمزرنگ و درشتي نوشته «لبيک يا حسين» و براي اصلاح موي سرش هم با همين عبارت و فونت نيز ۳۰۰ هزار تومان هزينه کرده است. به گفته يکي از طراحان، «سبکي که براي نوشتن اين جملات روي ماشينهاي لوکس بهکار ميبرند کمي حرفهايتر بوده و نياز به زمان بيشتری دارد و در مجموع هر چه ظرافت و زيبايي کار بالاتر باشد، بايد هزينه بيشتري نيز براي کار صرف شود.» در ميان اين گروه هم عدهاي نقاشيها و طرحهايي از شخصيتهاي محرم را روي ماشينشان با حدود صد هزار تومان طراحي کردهاند. طراحاني که اين روزها بهجاي ماشين عروس، طرحهايي از نخل، اسب و چهره شخصيتهاي عاشورا را با متوسط هزينه صد هزار توماني انجام ميدهند، معتقد هستند که بسته به حجم کار و پيچيدگيهايي که طرحها دارند هزينه پيادهکردن آنها روي خودرو ميتواند کمي تحت تأثير قرار گرفته و افزايش يابد. به گفته اين طراحان، براي کشيدن يک تصوير رنگي از حوادث روز عاشورا روي يک طرف ماشين بايد حدود صد هزار تومان هزينه شود و به ازاي پيادهکردن اين تصاوير روي دوطرف و کاپوت ماشين نيز هزينه از ۲۰۰ هزار تومان تا
۴۰۰ هزار تومان متغير است.
عدهاي از اين گروه نيز جواناني هستند که از روزها و هفتههاي قبل براي ماه محرم برنامهريزي کرده و با متوسط هزينه ۲۰۰ هزار توماني براي طراحي و پارچهنوشتههايشان هزينه کردهاند. براساس گزارش پايگاه خبري انتخاب، نرخ پارچهنوشته براي يک طرف کامل مانتو از ۲۰۰ هزار تومان به بالا هزينه برمیدارد و براي طراحي کامل روي شال و تيشرتهاي ویژه ماه محرم بايد حداقل صد هزار تومان هزينه کرد. همچنين انجام کارهاي جزئي و نوشتههاي ساده روي پارچه و لباسها نيز از ۵۰ هزار تومان به بالا تعيين شده است.
علاوه بر هزينههايي که برخي براي تزئين و طراحي خودرو و لباس خود ميپردازند، بازار آرايشگران نيز اين روزها داغ بوده و عدهاي از آنها هم با اصلاح و آرايش مو درآمدهاي خوبي دارند. به گفته آرايشگران، «در ايام محرم، مصرف چسب مو به اوج خود ميرسد و جوانها ميخواهند تا موهايشان را طوري درست کنيم که در طول عزاداري تکان نخورده و به هم نريزد. آرايش مو با خاک نيز در اين ايام رايج است که براي اين کار از خاک تميز رس استفاده ميشود. همچنين خطانداختن روي سر و طرحدادن يا نوشتن نام حسين(ع) و ابوالفضل(ع) نيز روي سر که از طريق شابلون انجام ميشود در بين جوانان رونق زيادي يافته که هزينه آن بستگي به ظرافت و مهارتي دارد که به دست آرايشگران انجام شده و قيمتهاي متفاوتي دارند.»
صداي بلند گراني طبلها در روزهاي محرم
اين روزها بازار فروش محصولات ويژه محرم، داغِ داغ است و بازار بزرگ تهران که بورس قديميترين و مشهورترينهاي لوازم عزاداري است، امسال همچون سالهاي گذشته، ميزبان بخش بزرگي از خريداران است. براساس گزارشهاي موجود، جمعيت خريدار در اين بازار به حدي است که گاهي بايد براي خريد يک طبل بچگانه، دقايقي را براي پرداخت پول در صفها سپري کرد. به گزارش ايسنا، طبل، سايدرام، زنجير و انواع پرچم در انواع مختلف ايراني، چيني، ژاپني، ايتاليايي، ترکيهاي و آلماني از بازار خوبي در ميان خريداران برخوردارند و بسته به نوع و جنسشان با قيمتهاي مختلف از ۷۰ هزار تومان تا چهار ميليون تومان، هزينهبر هستند. گفته ميشود هزينه پرچم يا بيرق، بسته به نوع بافت و دوخت، متفاوت بوده و از ۴۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در انواع زربافت آنها متغير است. نوع دوخت پرچم نيز از حدود ۲۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و نوع چاپي از حدود هشت تا ۵۰ هزار تومان در بازار تهران متغير است. «سرپرچم يا بيرق» نيز از جفتي حدود ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار قيمت دارد؛ همچنين «خيمه»ها بسته به اندازهشان از حدود ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته ميشوند.
همچنين پيراهن مشکي، در انواع مردانه، زنانه و بچگانه و تهيه شده از الياف طبيعي، حدود ۲۰ هزار تومان است. پيراهن مشکيِ دوخت کاشان، حدود ۱۸هزار تومان، دوختِ بروجرد حدود ۲۹ هزار تومان و دوخت تايلند، حدود ۳۲ هزار تومان در بازار بزرگ تهران قيمت دارد. همچنين لباسهاي مخصوص مراسم سنتي و مذهبي نيز با قيمتهايي از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در اختيار متقاضيان قرار ميگيرند. زنجير از ديگر لوازم کاربردي در مراسم عزاداريِ ماه محرم است که در دو رنگ طلايي و نقرهاي و بهترتيب با قيمتهاي ۱۲ هزار تومان و ۹ هزار تومان به فروش ميرسد. طبل نيز که بيشتر در دستههاي عزاداري و زنجيرزني استفاده ميشود، بسته به اندازه و جنس بدنهاش، حدود قيمتي از ۱۶۰ تا ۸۵۰ هزار تومان دارد.
همچنين چوب يا دستهطبل حدود پنج تا ۲۰ هزار تومان در بازار به فروش ميرسد. «دمام» نيز گونهاي طبل است که بيشتر در مناطق جنوبي کشور رواج دارد و چندسالي است که در عزاداريها و زنجيرزني رايج شده است و حدود قيمتي از ۱۵۰ تا ۲۱۰ هزار تومان دارد؛ همچنين «دهل»، يکي از انواع سازهاي کوبهاي است که در دستههاي زنجيرزني رواج دارد و بسته به جنس بدنه از ۸۵ هزار تا ۲۲۵ هزار تومان در بازار عرضه ميشود. «سنج»، که نوعي ساز ضربي است نيز قيمتي از ۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان دارد. «عَلَم» يا علامت نيز وسيلهاي است که به صورت نمادين در مراسم عزاداريهاي محرم استفاده ميشود، اين وسيله ادوات خاصي دارد، بهعنوان نمونه کمربند علامت در دو نوع برزنتي و چرم عرضه ميشود که نوع برزنتي از ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان و نوع چرم از ۲۸۰ تا ۳۳۰ هزار تومان در بازار قيمت دارد.
شالِ علامت نيز از ۹ تا ۱۷ هزار تومان و پَر علامت هم از پنج هزار تا ۳۵ هزار تومان فروخته ميشود. به گزارش ايسنا، طبل دو متري (قطر دهنه) معمولي ۶۳۰ هزار تومان، طبل ۱۴۰ استيل ۳۱۰ هزار تومان، طبل ۱۶۰ استيل ۳۵۰ هزار تومان، طبل ۲۸ معمولي ۱۲۰ هزار تومان، طبل ۲۴ استيل ۸۵ هزار تومان، طبل ۲۴ آهني ۶۵ هزار تومان، پوست طبل نقرهاي ۲۸ نيز ۴۵ هزار تومان، پوست طبل ۲۸ معمولي ۲۵ هزار تومان، پوست طبل ۶۰۰ نقرهاي ۷۰ هزار تومان، کمربند طبل ۱۵ هزار تومان، دسته سنج ۱۰ هزار تومان و شيپور بزرگ ۱۴۰ هزار تومان فروخته ميشود.
علامت يک تيغه ۱۴ ميليون و ۱۷ تيغه ۱۵۰ ميليون
طلاکوب باشد يا نقرهکوب، قيمت علامتهاي عزاداري را اين نکته تعيين ميکند. کف قيمت ميليوني است، آلياژها همه آهن است و وابسته به تعداد حيواني که در آن به کار ميرود، قيمتها فرق ميکند. به گفته يکي از کارگاهداران ساخت علامت، قيمت علامت ۹ تيغه از يک ميليون و ۸۰۰ هزار تومان شروع ميشود تا ۵۰ ميليون تومان. او توضيح ميدهد که «تفاوت آنها در تعداد حيوانها و شاهتيغي است که به آنها اضافه ميشود.» تعداد تيغهها که بالا ميرود، قيمتها هم قابلتوجه رشد ميکند، وقتي تعداد تيغه به ۱۷ عدد برسد، کف قيمت از چهار ميليون تومان شروع ميشود و به ۱۵۰ ميليون تومان هم ميرسد. او اين را ميگويد و يادآوري ميکند که «بستگي دارد، علامتي طلاکوب بخواهيد يا نقرهکوب، اينها در تعيين قيمت خيلي مهم هستند.» قيمت چهلچراغ هيأتها هم از دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان شروع ميشود و بسته به تعداد چراغها، قيمتهايشان تغيير ميکند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
باسلام
متاسفانه حجب وحرمت ایام عاشورایی مثل سابق نیست واقعا راست میگین هزینه های غیر متعارف درس نیس وباید کنترل بشه یاددقدیما بخیرکه محرم ؛محرم واقعی بود نه اینکه همین چن روز مونده به عاشورا وتاسوعا بعد مردم از یادشون میره که محرم وصفری هس
بدون نام
وقتی همه چیز در ایران سیاسی است حتی ورزش وهنر .....
سیف الله
بااحترام به ساحت مقدس امام حسین به نظرمن چون اهل بیت زندگی ساده ومعمولی داشتندوهمیشه درپی رفع گرفتاری مردم وجامعه وگره گشایی ازمشکلات اجتماعی بودند اینطور هزینه هاکه بسیار هنگفت هم میشوند به سمت ازبین بردن فقروفاصله طبقاتی که متاسفانه درجامعه ما زیادشده است هدایت ومصرف شود
نظر کاربران
باسلام
متاسفانه حجب وحرمت ایام عاشورایی مثل سابق نیست واقعا راست میگین هزینه های غیر متعارف درس نیس وباید کنترل بشه یاددقدیما بخیرکه محرم ؛محرم واقعی بود نه اینکه همین چن روز مونده به عاشورا وتاسوعا بعد مردم از یادشون میره که محرم وصفری هس
وقتی همه چیز در ایران سیاسی است حتی ورزش وهنر .....
بااحترام به ساحت مقدس امام حسین به نظرمن چون اهل بیت زندگی ساده ومعمولی داشتندوهمیشه درپی رفع گرفتاری مردم وجامعه وگره گشایی ازمشکلات اجتماعی بودند اینطور هزینه هاکه بسیار هنگفت هم میشوند به سمت ازبین بردن فقروفاصله طبقاتی که متاسفانه درجامعه ما زیادشده است هدایت ومصرف شود