خیزِ هتل سازان اروپایی برای حضور در ایران
«تعداد زیادی از شرکتهای هتلسازی در اروپا در تلاش هستند هرچه سریعتر وارد بازار گردشگری ایران شوند و از این جهت گوی سبقت را از شرکتهای آمریکایی ربودهاند.»
خبرگزاری ایسنا: «تعداد زیادی از شرکتهای هتلسازی در اروپا در تلاش هستند هرچه سریعتر وارد بازار گردشگری ایران شوند و از این جهت گوی سبقت را از شرکتهای آمریکایی ربودهاند.»
پایگاه معتبر اقتصادی «دو جونز» در گزارشی نوشت: با برداشته شدن تحریمهای مرتبط با پرونده هستهای ایران، بسیاری از شرکتهای هتلسازی بینالمللی مشتاق به حضور در بازار گردشگری ۸۰ میلیون نفری ایران هستند، اما در این میان کمپانیهای آمریکایی با بلاتکلیفی قانونی در اینباره مواجه هستند.
نمایندگان گروه هتلسازی آمریکایی هیلتون که به سرعت در حال رشد است و همچنین گروه هتلسازی «Marriott» و «Choice» از اظهارنظر در اینباره خودداری کرده و یا اعلام کردند که در حال مطالعهی ابعاد مختلف حضور در ایران هستند.
«الکس کایراکیدیس»، مدیر گروه هتلسازی «Marriott» در منطقه خاورمیانه و آفریقا در اینباره گفت: ما به دقت مشغول بررسی شرایط تحریمهای آمریکا و تغییراتی که در این تحریمها ایجاد شده و همچنین ارزیابی فرصتهای بوجود آمده ناشی از این تغییرات هستیم.
در این میان دیگر کمپانیهای هتلسازی زمان را هدر نمیدهند و گروه هتلهای روتانا (ابوظبی)، «آکور» (فرانسه)، «ملیا» (اسپانیا) و همچنین گروه هتلسازی «اشتاینگن برگر» (آلمان) به سرعت در حال فعالیت برای ورود به بازار گردشگری رو به رشد ایران هستند.
«گای هاچینسون»، رئیس گروه هتلهای «روتانا» اظهار کرد: همه در انتظار به ثمر رسیدن تغییرات بینالمللی هستند و ما با تمام سرعت به سمت جلو میرویم. گروه هتلهای «روتانا» که در بسیاری از شهرهای منطقه خاورمیانه فعال است، مشغول ساخت چهار هتل در ایران است که اولینِ آن که یک هتل ۵ ستاره با ۳۶۲ اتاق است که سال آینده در مشهد افتتاح میشود.
رئیس این شرکت هتلسازی گفت: در ساخت هتل در ایران باید از تجارب خود در شهرهای مکه و کربلا استفاده کنیم، جایی که کار آنها با چالشهای خاصی همراه بوده است. اگر با کمپانیهای آمریکایی در اینباره صحبت کنید، آنها لزوما درک مشابهی از بازارهای دست نخورده این چنینی و چالشهای کار در آن ندارند.
هتلهای «اشتاینگن برگر» فرانکفورت نیز اخیرا با ارسال نامهای نسبت به راهاندازی ۱۰ هتل در ایران ابراز تمایل کرده و گروه هتلسازی اسپانیایی «Melia» هم اکنون مشغول ساخت یک هتل ۵ ستاره در سواحل دریای خزر است.
بخشی از انگیزه این شرکتهای بینالمللی برای ورود به بازار ایران، چشمانداز جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۵ میلادی در ایران است.
در گزارش "دوجونر" آمده است: از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، بخش هتل داری در ایران در غیاب مشارکت بینالمللی، صنعتی داخلی بوده و بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی از ایران از نبود هتلهای طراز اول ناخشنود هستند.
برخی از هتلها در تهران چهار یا پنج ستاره معرفی میشوند، اما بررسیها نشان داده که رتبه آنها براساس استانداردهای بینالمللی چنین نیست.
«کریستوف لندس»، رئیس هتلهای «آکور» در ایران معتقد است ایران دارای ظرفیت فوقالعادهای در این زمینه به سبب نبود هتل از لحاظ کمّی و کیفی است.
گروه هتلهای «آکور» که دفتر مرکزی آن در پاریس است، سال گذشته دو هتل تحت برندهای «Ibis» و «Novotel» در مجاورت فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در تهران افتتاح کرد و مشغول کار در ۱۰ پروژه دیگر در تهران و مشهد نیز است. هزینه اقامت در دو شعبه هتل «آکور» در ایران برای هر شب بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ دلار است.
رئیس این گروه هتلسازی می گوید: ورود زودهنگام به بازار گردشگری ایران علاوهبر داشتن برخی مزیتها، با چالشهایی نیز همراه است و هموار کردن مسیر برای سایر شرکتهای خارجی بسیار دشوار است. ما زمان زیادی را صرف توضیح چگونگی عملکرد توسعه گردشگری کردیم.
«گای هاچینسون»، رئیس شرکت هتلسازی «روتانا» نیز معتقد است شرایط کنونی در ایران شبیه به چین پیش از تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی است. اندکی زمان میبرد تا همه درها باز شود و حرکت آغاز شود، اما زمانی که آغاز شود حرکت سریعی خواهد داشت.
ارسال نظر