«در محاصره» شبیه «ایستاده در غبار» نیست
بهناز شیربانی در روزنامه شرق نوشت: «در محاصره»، ساخته امیرمهدی پوروزیری، این شبها از دو شبکه «سه» و «شما» روی آنتن است؛ مجموعهای با محوریت بهتصویرکشیدن بخشی از تاریخ معاصر ایران (جنگ تحمیلی) آنهم در شهر آبادان است که تاکنون روایتهای بسیاری از مردمانش در آن دوران به تصویر کشیده شده است.
بهناز شیربانی در روزنامه شرق نوشت: «در محاصره»، ساخته امیرمهدی پوروزیری، این شبها از دو شبکه «سه» و «شما» روی آنتن است؛ مجموعهای با محوریت بهتصویرکشیدن بخشی از تاریخ معاصر ایران (جنگ تحمیلی) آنهم در شهر آبادان است که تاکنون روایتهای بسیاری از مردمانش در آن دوران به تصویر کشیده شده است.
«در محاصره» درباره مردمان آن دیار در دوران دفاع مقدس است، پوروزیری در نشستی خبری که به منظور تشریح چگونگی ساخت این سریال تشکیل شد، از نگاهش نسبت به وجوه مختلف این مجموعه گفت؛ اینکه بیشتر روی فرم تأکید کرده است و محتوای این سریال مقاومت ملی و دفاع ملی است. او در بخشی از صحبتهایش گفت: «شهری که در محاصره دشمن است، خواهناخواه سوژههای داستانی بسیاری را به وجود میآورد و اگر آبادان تسلیم میشد، قطعا سرنوشت کشور ما تغییر میکرد».
او در پاسخ به پرسش «شرق» مبنیبر اینکه فرمی که او برای روایت این مجموعه در نظر گرفته است، پیش از این دیده شده و مردم با روایت مستند-داستانی آشنا هستند و شاید تنها با تکیه بر فرم نتوان با مخاطب انبوه تلویزیون ارتباط گرفت، گفت: «مخاطب تلویزیون برای ما مهم بود و تصمیم ما از ابتدا این بود که روایت مجموعه گنگ نباشد، در این مجموعه کلام از زبان بازیگران ما جاری است و اینطور نیست که صدای شخصی روی تصویر بازیگر باشد و بهنوعی ما در بخشی از داستان روایت را به شکل داستانی داریم».
او ادامه داد: «دوستان بسیاری ازجمله حبیب احمدزاده در یک پروسه طولانی تحقیق در کنار پروژه بودند و در چندین ماه مواد اولیه نگارش فیلمنامه اتفاق افتاد و فکر کردیم که با چه شیوهای بهتر میتوان آن را روایت کرد و در ٤٥ روز تصویربرداری انجام شد و برخی از سکانسهای ما مثل خروج مردم از شهر یا تصویرهای اینچنینی زمان زیادی برای تصویربرداری طلب میکرد».
ابوذر حیدری، تدوینگر، نیز در این نشست از اهمیت روایت داستانی- مستندبودن این مجموعه صحبت کرد. او گفت: «همزمان با تصویربرداری، تدوین هم آغاز شد، در بخش داستان دیالوگ داشتیم و دکوپاژها کاملا سینمایی بود و سعی کردم در تمام صحنهها حضور داشته باشم و هر شب راشها را چک میکردم تا در تدوین، اتفاقی که در آن اشتراکنظر داشتیم حاصل شود».
سلمان فرخنده هم بهعنوان یکی از بازیگران این فیلم از تجربیاتش در این مجموعه صحبت کرد. او در بخشی از صحبتهایش گفت: «نقش محمد حیدرپور برایم بسیار ویژه و شگفتانگیز بود؛ نحوه زندگی این آدم و اینکه زمانی که جنگ شروع میشود در شهر نبوده و بعد از ١٠ روز به شهرش برمیگردد و بعد از آن زندگی عجیبی دارد. اتفاقا قبل از آغاز کار تصورم این بود که شاید قصد کارگردان این است که از صدای شاهد استفاده کند (شبیه چیزی که در «ایستاده در غبار» یا «آخرین روزهای زمستان» اتفاق افتاد) اما اینطور نبود و قائل به مقایسه «در محاصره» با دیگر فیلمهای مستند- داستانی نیستم».
اما شاید بخش مهم این نشست را میتوان به مقایسه نگاه این مجموعه با آثار محمدحسین مهدویان؛ «ایستاده در غبار» و «آخرین روزهای زمستان» دانست. پوروزیری معتقد است که دو تجربه محمدحسین مهدویان، آثار خاصتری بهلحاظ فرم است. او گفت: «فرم مجموعه ما به معنی واقعی داستانی است، «ایستاده در غبار» فیلم ارزشمندی است، اما به نظرم شباهتی بین مجموعه «در محاصره» با «ایستاده در غبار» نیست و ما اتفاقی را بازسازی نکردیم».
او در ادامه درباره همکاری با مؤسسه روایت فتح برای ساخت این مجموعه گفت: این مؤسسه را از سالها قبل میشناختم و همیشه نسبت به نگرش شهید آوینی ارادت ویژهای دارم و معتقدم که کارگردان نمیتواند صددرصد صاحب اثر قلمداد شود و طبعا این اثر متعلق به مجموعه است که تهیه اثر را برعهده داشته است. «در محاصره» برای مخاطب عام ساخته شده و معتقدم که نیاز است از مردم برای مردم اثری تولید کرد.
ارسال نظر