معرفی رسمی فِراری GTC۴ Lusso T
نمایشگاه پاریس امسال یک مهمان بسیار ویژه خواهد داشت: فِراری GTC۴ Lusso T، نخستین فرزند صاحب مارانللو با ۴ صندلی و پیشرانه توربوشارژ شده!
پیکربندی آن بر اساس مدل 4 نفره حال حاضر کمپانی، GTC4 Lusso شکل گرفته، اما یک تفاوت بنیادین این دو را از هم جدا میکند: استفاده از پیشرانه 8 سیلندر V شکل مجهز به دو توربو شارژر، که برای اولین بار وظیفه خونرسانی به کالبد یک اسب خانوادگی را بر عهده دارد و در این نسخه جایگزین بلوک 12 سیلندر میشود.
در بحث طراحی بیرونی و داخلی، خطومشی همانند GTC4 Lusso بوده و جدای از تغییرات بسیار جزئی، چیزی عوض نشده است. داخل کابین هم 4 صندلی مجزا با تمامی امکانات ازجمله نمایشگر 10.25 اینچی کاملاً جدید HD و نیز سامانه اطلاعات و سرگرمی جدید فِراری به چشم میخورد.
زیر بدنه، کمکیهای الکترونیکی شاسی از نو تنظیم و بهاصطلاح کالیبره شدهاند. استفاده از سامانههای فرمانپذیری 4 چرخ و کنترل لغزشهای جانبی (Side Slip Control 3) نیز یک مزیت بزرگ ایجاد کرده: هنگام ورود به پیچ و خروج از آن، چرخهای عقب به سمت موافق شاسی میچرخند و باعث میشوند فرمان در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد و عبور از پیچ بدون هیچ تعللی صورت گیرد. شاید توضیح این وضعیت در نوشتار کمی مشکل باشد، اما اگر به اندازه کافی خوشاقبال باشید (!) با یک بار تجربه میدانی متوجه نتیجه فوقالعادهی عملکردِ همزمان این دو سامانه خواهید شد.
اما همانگونه که در ابتدای نوشتار اشاره شد، وجه اصلی تمایز و خاص بودن GTC4 Lusso T در زیر کاپوت نهفته است؛ نکتهای که شاید نخستین بار با دیدن حرف T در انتهای نامش به ذهنتان خطور کرده باشد. درواقع خودِ اینکه فِراری خودروی 4 نفره تولید کند هنوز هم جذابیت دارد، چه برسد به اینکه پیشرانه مورداستفاده در آن نیز جزء اولینهای کمپانی محسوب شود!
بیشینه قدرت و سقف گشتاور مجموعه 4 لیتری V8 توربو دوقلو که از کالیفرنیا T گرفته شده، 602 اسب بخار در 7500 دور بر دقیقه و 881.2 نیوتونمتر از 3000 تا 5250 دور بر دقیقه است که تمام و کمال توسط جعبهدنده 7 سرعته دو کلاچه تحویل چرخهای عقب میشود. با تکیه بر این خروجی عظیم، شوتینگبریک جوان مارانللو میتواند ظرف مدت 3.5 ثانیه به مرز 62 مایل بر ساعت (100 کیلومتر بر ساعت) دست یافته و تا سقف 198 مایل بر ساعت (318.6 کیلومتر بر ساعت) پیش برود.
افزایش بازدهی نسبت به کالیفرنیا T، با تلاش مهندسان فِراری و البته بدون تغییر اساسی در داخل بلوک محقق گشته است. آنان همچنین روی مدیریت بوست (Boost) متغیر آن نیز کارهایی انجام دادهاند تا لگ توربو کمترین مقدار ممکن را داشته و نمودار گشتاور بین دندهی سوم تا هفتم تا جای ممکن خطی و ثابت باشد. برخلاف برادر بزرگتر، در این نسخه خبری از سامانه 4 چرخ متحرک نخواهد بود و طبق اطلاعاتی که تاکنون در دست داریم تمامی مدلها تنها بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه خواهند شد.
باید اشاره کنم که GTC4 Lusso T در اصل بازار چین را هدف گرفته، چراکه مالیات 25 درصدی برای پیشرانههای 3 تا 4 لیتری و 40 درصدی برای انواع حجیمتر، کار را در بحث فروش خودروهای مجهز به بلوکهای حجیم سخت کرده و فِراری امیدوار است با این حربه، بهنوعی خودش را از مهلکه احتمالی برهاند. از طرفی با توجه به کمی سبکتر بودن پیشرانه و احتمالاً مصرف کمتر، احتمال ورود آن به بازار اروپا هم زیاد است و میتواند حامیان و علاقهمندان مخصوص به خود را داشته باشد.
فِراری هنوز حرفی از قیمت رسمی نزده و صرفاً به این نکته بسنده کرده که GTC4 8 سیلندر حدود 10 درصد نسبت به برادر تنفس طبیعیِ 230.000 هزار پوندیاش ارزانتر خواهد بود.
ارسال نظر