جزئیات حذف سهمیه بنزین برخی خودروها
از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به بیش از ۶۴ میلیون لیتر در روز افزایش یافته به طوریکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشدی بیش از پنج درصدی برخوردار شده است.
از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به بیش از ۶۴ میلیون لیتر در روز افزایش یافته به طوریکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشدی بیش از پنج درصدی برخوردار شده است.
افزایش غیر منتظره مصرف بنزین در سالجاری موجب شده است که دولت سیاست های جدیدی را به منظور کاهش و مدیریت مصرف این فرآورده نفتی در دستور کار قرار دهد و از این رو از ابتدای مهر ماه سالجاری سهمیه بنزین خودروهای آزاد از ۵۰۰ به ۳۰۰ لیتر در ماه کاهش یافت.
پیش از آن هم در خرداد ماه سالجاری طرح تبدیل سهمیه های بنزین ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان اجرا شد که با اجرای این پروژه عملا بنزین در آستانه تابستان سالجاری به صورت ۲ نرخی به خودروها عرضه شد.
در آخرین تصمیم گیریهای جدید بنزینی دولت هم پس از اولتیماتوم به موتورسیکلتهای فاقد پلاک ملی، قرار است از ابتدای بهمن ماه سالجاری سهمیه بنزین خودروهای جدید و صفر کیلومتر داخلی که حجم موتور آنها بالای ۱۸۰۰ سی سی دارند به طور کامل حذف شود.
نکته قابل توجه حذف سهمیه بنزین این دسته خودروها آن است که متوسط مصرف این خودروها در مقایسه با برخی از خودروهای پرمصرف داخلی انواع پژو پارس، ۴۰۵، ۲۰۶ صندوق دار و بدون صندوق، پراید، مگان دندهای، تندر ۹۰ و انواع سمند بسیار کمتر بوده است.
پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مقرر شده بود که به تمامی خودروهای کمتر از ۲۰۰۰ سی.سی قدرت موتور سهیمه بنزین اختصاص یابد که با اجرای این طرح جدید برخی از خودروهایی که توسط خودروسازان داخلی مونتاژ و یا تولید میشوند دیگر سهمیه بنزین دریافت نخواهند کرد.
زانتیا 2000 سی.سی
هیوندا آوانته ۲۰۰۰ سی.سی
مگان 2000 1998 سی.سی
پژو ۴۰۷ ۲۰۰۰ سی.سی
قشقائی 1997 سی.سی
سمند سریر ۱۸۰۰ سی.سی
لیفان ایکس 60 1800 سی.سی
مزدا سه ۲۰۰۰ سی.سی
وانت مزدا 1998 سی.سی
ام.وی.ام ۵۳۰ ۱۹۷۱ سی.سی
ایکس 33 1971 سی.سی
سناریوی حذف سهمیه بنزین خودروهای لوکس کامل شد
از ابتدای بهمن ماه سالجاری خودروهایی همچون زانتیا، هیوندا آوانته، پژو 407، مزدا سه با 2000 سی.سی قدرت موتور، خودروهایی همچون مگان 2000، سمند سریر، قشقائی، لیفان x60، وانت مزدای دوکابین و تک کابینه، ام.وی.ام 530 و x33 که دارای توان بین 1800 تا 2000 سی.سی قدرت موتور بوده هم سهمیه بنزین اختصاص نمی یابد.
از سوی دیگر برخی از خودروهایی که طرفداران بیشتری در کشور دارند همچون نیو پیکاپ، نیو مورانو، پیکاب، رونیز، ماکسیما، سوزوکی کیزاشی، سوزوکی گراند ویتارا، تیانا، سیبا ون، نارون، وانت کاپرای تک و دوکابین هم که دارای توان موتور بین 2000 تا 2500 سی.سی موتوری هستند هم اصلا رنگ سهمیه بنزین 400 تومانی را به خود نمی بینند.
این در حالی است که سهمیه بنزین خودروهای لوکسی همچون هیوندا جنسیس، تویوتا لندکروز، پرادو، لکسوس، انواع مدل بی.ام.وی، مازاراتی، نسل جدید بنزها و انواع پورشه هم به صورت کاملا آزاد و با قیمت 700 تومانی محاسبه و عرضه می شود.
در همین حال برخی از خودروهای وطنی همچون انواع سمند ال.ایکس، اس.آی، پژو 405 و پژو پارس با توان موتور نزدیک به 1800 سی.سی فعلا از سهمیه بنزین نیمه یارانهای 400 تومانی بهره میگیرند.
شخصی سواری ۲۱ میلیون لیتر
موتورسیکلت 7 میلیون لیتر
آژانس تاکسی ۱.۶ میلیون لیتر
مسافربر ساماندهی شده 530 هزار لیتر
خودرو آموزشگاه ۲۳۰ هزار لیتر
امداد و آمبولانس 130 هزار لیتر
وانت بار- نیسان ۱۴ میلیون لیتر
تاکسی درون شهری 3.6 میلیون لیتر
تاکسی برون شهری یک میلیون لیتر
جزئیات سهمیه روزانه بنزین ۴۰۰ تومانی انواع خودروها
آمارهای رسمی نشان می دهد که در حال حاضر انواع خودروهای شخصی روزانه ۲۱ میلیون لیتر بنزین با نرخ نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی در سطح کشور مصرف می کنند.
همچنین روزانه موتورسیکلت ها هفت میلیون لیتر، مسافربرهای ساماندهی شده ۵۳۰ هزار لیتر، آژانس ها ۱.۶ میلیون لیتر، خودروهای آموزشگاه های رانندگی ۲۳۰ هزار لیتر، تاکسی های درون شهری ۳.۶ میلیون لیتر، انواع وانت بار و نیسان ۱۴ میلیون لیتر، آمبولانس و خودروهای امدادی ۱۳۰ هزار لیتر و تاکسی های برون شهری یک نیلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی مصرف می کنند.
میزان فروش بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومانی هم با وجود کاهش ۲۰۰ لیتری سهمیه ماهانه خودروها نه تنها با کاهش روبرو نشده است که روزانه بیت ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در جایگاه های سوخت به فروش می رسد.
در نهایت بر اساس اعلام مسئولان مختلف وزارت نفت هم اکنون بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی در کارت های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است و حداقل تا پایان تعطیلات نوروز برنامه ای برای سوختن این این سهمیهها ابلاغ نشده است.
نظر کاربران
با سلام در تمام نوشته ها به جای حجم موتور نوشته شده است قدرت موتور و دوم اینکه دهه 60 ها به هرچی میرسند گرون و نایاب میشه ماشین هم اینقدر گرون شده که هیچ دهه 60 نمی تونه بخره وای بر ما
حیف اون سمندی که فروختم کلی پول گذاشتم روش و زیر بار قسط رفتم تا تونستم ایکس 33 بخرم!! راستی از کجا فهمیدن من ماشینمو عوض کردم که با این سرعت ضدحال زدن به من!!!!