۳۸۳۰۹۴
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

چهره بازار خودرو ایران در سال ۹۷

بازار خودرو ایران در حالی آماده میزبانی از محصولات جدید خارجی می‌شود که به‌نظر می‌رسد چهره این «بازار» تا دو سال دیگر با تغییرات زیادی روبه‌رو خواهد شد.پس از توافق هسته‌ای بود که خودروسازان داخلی وارد مذاکره با شرکت‌های خارجی شدند و از پس این مذاکرات، چند قرارداد و تفاهم‌نامه میان آنها به امضا رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد: بازار خودرو ایران در حالی آماده میزبانی از محصولات جدید خارجی می‌شود که به‌نظر می‌رسد چهره این «بازار» تا دو سال دیگر با تغییرات زیادی روبه‌رو خواهد شد.پس از توافق هسته‌ای بود که خودروسازان داخلی وارد مذاکره با شرکت‌های خارجی شدند و از پس این مذاکرات، چند قرارداد و تفاهم‌نامه میان آنها به امضا رسید.

بر این اساس، تا به امروز قرارداد میان ایران خودرو و پژو و تفاهم‌نامه بین سایپا و سیتروئن امضا شده و گفته می‌شود رنو نیز به زودی فعالیت جدید خود را در خودروسازی کشور آغاز خواهد کرد. بر این اساس قرار است که خودروهای جدید خارجی طی دو سال آینده و به تدریج، راهی خطوط تولید و بازار خودرو ایران شوند تا رنگ و روی این «بازار» در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) تغیراتی اساسی را به خود ببیند.

هرچند مشتریان ایرانی انتظار داشتند پس از توافق هسته‌ای و برجام، خودروهایی ارزان قیمت روانه بازار کشور شوند، با این حال عمده محصولاتی که از طرف خارجی‌ها برای مشتریان ایرانی در نظر گرفته شده‌اند، قیمتی بالای ۵۰میلیون تومان دارند. البته ظاهرا خودروسازان خارجی یکی، دو محصول نسبتا ارزان نیز برای بازار زیر ۵۰ میلیونی‌ها در نظر گرفته‌اند که هنوز مشخص نیست ازسوی کدام یک از شرکت‌های خودروساز خارجی تولید و عرضه خواهند شد.اگر نگاهی کلی به خودروهای آینده بازار ایران بیندازیم، متوجه می‌شویم که بیشتر آنها در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند و در بازار زیر ۵۰ میلیونی‌ها و بالای ۱۰۰ میلیون، تراکم محصولات جدید کمتر است.

برگ برنده بازار زیر ۵۰ میلیونی‌ها

با وجود آنکه قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خارجی خودروسازان در پسابرجام، هنوز نتوانسته مشتریان بخش اصلی بازار خودرو کشور را راضی کند، ممکن است با عرضه یکی، دو محصول نسبتا ارزان، تحولی نسبی در این «بخش» ایجاد شود. آن طور که در خبرها آمده است، رنو محصولی ارزان به نام «کوئید» را برای بازار خودرو کشور در نظر گرفته که احتمالا اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی روانه ایران خواهد شد. هرچند هنوز مشخص نیست این خودرو دقیقا با چه قیمتی به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید، با این حال گمانه‌زنی‌ها حول و حوش ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان می‌چرخد. شرایط کیفی و ظاهر کوئید سبب شده دو خودروساز بزرگ کشور بر سر آن با رنو وارد مذاکره شوند، چه آنکه به اعتقاد کارشناسان، این محصول می‌تواند برگ برنده بازار خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان لقب بگیرد.

اگر کوئید با قیمت پیش بینی شده به ایران بیاید و در کنار آن، محصولات ارزان نیسان و فیات نیز (که ظاهرا مذاکرات آنها کم و بیش در جریان است) راهی کشور شوند، بخش اصلی بازار خودرو کشور با تحولی نسبی در سال ۹۷ روبه‌رو شده و حتی احتمال حذف محصولات قدیمی آن نیز وجود دارد. تغییر چهره بازار زیر ۵۰ میلیونی‌ها می‌تواند اثری بزرگ و ملموس بر خرید و فروش خودرو بگذارد، چه آنکه حدود ۸۰ درصد از مشتریان، قدرت خریدی متناسب با این بخش از بازار را دارند.

جنگ فرانسوی‌ها با چینی‌ها

اما ازآنجاکه بیشتر خودروهای پسابرجام قیمتی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان دارند، بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بیشترین تغییرات را طی سال ۲۰۱۸ به خود خواهد دید. رنو، پژو، سیتروئن و احتمالا فولکس و فیات، خودروسازان خارجی هستند که برای این بازه قیمتی، محصولات مختلفی را در نظر گرفته‌اند. در این بین، پژو با چهار مدل ۳۰۱،۲۰۸،۳۰۸ و ۲۰۰۸، به ایران باز می‌گردد تا حضوری نسبتا گسترده را در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تجربه کند.

بر این اساس، قرار است مدل ۳۰۱ در بازه قیمتی ۵۰تا ۶۰، مدل ۲۰۸ در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۶۵ و مدل ۲۰۰۸ نیز در بازه ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان عرضه شوند و مدل ۳۰۸ نیز احتمالا بازار ۶۵ تا ۷۵ میلیون تومان را پوشش خواهد داد. این در شرایطی است که رنو و سیتروئن نیز محصولاتی جدید را برای این محدوده قیمتی (۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان) در نظر گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به سیتروئن C۴ در مدل‌های مختلف و همچنین رنو کلیو۴ اشاره کرد. در این بین مدل کلیو۴ با قیمتی بین ۷۳ تا ۸۴ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

رنو البته خودروهای دیگری مانند سیمبول را نیز برای بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته و با این حساب احتمالا میان این خودروساز فرانسوی و دو هموطنش یعنی سیتروئن و پژو، رقابتی نسبی شکل خواهد گرفت. اگر به این جمع، فیات و فولکس واگن و کیا را نیز اضافه کنیم، رقابتی بسیار نزدیک در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خودرو کشور ایجاد می‌شود که البته به‌نظر می‌رسد برای چنین رقابتی، باید بیش از دو سال صبر کرد. با این حال آنچه قطعی به‌نظر می‌آید، تغییر چهره اساسی بازار خودرو ایران در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، بازه‌ای که نباید چینی‌ها را در آن فراموش کرد. به اعتقاد برخی کارشناسان، حضور خودروسازان جدید در ایران به خصوص رنو و پژو و سیتروئن، احتمالا شرایط را به ضرر چینی‌ها و به نفع فرانسوی‌ها تغییر خواهد داد، اما در ادامه چشم بادامی‌ها دوباره خود را بازیابی و تبدیل به رقبایی سرسخت برای آنها خواهند شد.

بازار لوکس‌ها

اما بازار بالای ۱۰۰ میلیون تومان خودرو کشور نیز مشتریان خاص خود را دارد، بازاری که بیشتر با محصولات وارداتی تغذیه می‌شود. این بازه قیمتی نیز اما با توجه به لغو تحریم‌ها، با تغییراتی هرچند اندک روبه‌رو می‌شود؛ به‌نحوی‌که در کنار واردکنندگان، شرکت‌های خودروساز داخلی محصولات لوکس خود را در آن عرضه خواهند کرد. در این بین می‌توان به پژو ۵۰۸ و سیتروئن C۶ اشاره کرد، خودروهایی که تا سال ۲۰۱۸ به ایران می‌آیند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    من که میرم یه پیکان میگیرم هم ارزون هستش هم قابل اطمینان هستش

  • حمید

    من یه دوچرخه رابه ٔ،...:-) :-) ترجیح میدم

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج