واردات موتورسیکلت ۴۳ میلیون تومانی از چین!
واردات موتورسیکلت ساخت چین، هند، اندونزی، مالزی و ژاپن در حالی ادامه دارد که ارزش برخی از این موتورسیکلتها حتی از مرز ۴۳ میلیون تومان هم میگذارد.
آمارهای رسمی نشان می دهد که از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون کشورهای هند، چین، مالزی، اندونزی و ژاپن بزرگترین صادرکننده انواع موتورسیکلت به ایران بوده اند.
بر این اساس در این مدت موتورسیکلتهایی با توان ۵۰ تا ۲۹۰۰ سی سی قدرت و توان موتور وارد کشور شده اند که ارزش این موتورها بسته به توان موتور بین ۲۱۰ تا ۱۴۵۰۰ دلار ارزیابی شده است.
نکته قابل توجه آن است که ارزشیابی این موتورسیکلتها که مورد تائید گمرک ایران قرار گرفته است، نشان میدهد که از نظر کیفیت موتورهای چینی در پایین ترین رتبه، موتورهای ساخت هند، مالزی و اندونزی در جایگاه متوسط و موتورهای ژاپنی از نظر کیفیت بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده اند.
همزمان با واردات موتورسیکلت، برخی از تجهیزات و اقلام یدکی موتورها هم توسط این ۵ کشور آسیایی وارد بازار ایران شده است که شامل تنه کامل با قاب بغل و جعبه ابزار، سیستم کامل اگزوز، سیستم سوخت رسانی، زین کامل، سیستم باک کامل، سیستم گلگیر، مجموعه چراغها و راهنماها، ست سیم کشی کامل و سوئیچ، برق و اتوماتیک راهنما، ست مارکها و برچسبها، ست چراغها و سیستم کامل ترمز، مجموعه فرمان، متعلقات شامل کیلومتر شمار، سیم ترمز، آینه و کلاچ، مجموعه جاپایی، جک و پدالها، سیستم تعلیق جلو و عقب، کمکهای عقب و جلو و قاب زنجیر است.
دیف |
مشخصات موتورسیکلت |
ساخت چین/ دلار |
ساخت هند،مالزی، اندونزی/ دلار |
ساخت ژاپن/ دلار |
1 |
موتورسیکلت 50 سی.سی |
210 |
310 |
520 |
2 |
موتورسیکلت 70سی.سی |
250 |
360 |
620 |
3 |
موتورسیکلت 100سی.سی |
315 |
620 |
1100 |
4 |
موتورسیکلت 125سی.سی |
370 |
850 |
1350 |
5 |
موتورسیکلت 150سی.سی |
460 |
1150 |
1750 |
6 |
موتورسیکلت 180سی.سی |
600 |
1300 |
2150 |
7 |
موتورسیکلت 200سی.سی |
750 |
1450 |
2500 |
8 |
موتورسیکلت 250سی.سی |
950 |
1750 |
3000 |
9 |
موتورسیکلت 400سی.سی |
1150 |
2450 |
2800 |
10 |
موتورسیکلت 450سی.سی |
1350 |
2700 |
3200 |
11 |
موتورسیکلت 750سی.سی |
1850 |
3600 |
5500 |
12 |
موتورسیکلت 1000سی.سی |
- |
- |
6900 |
13 |
موتورسیکلت 1100سی.سی |
- |
- |
8400 |
14 |
موتورسیکلت 1300سی.سی |
- |
- |
9900 |
15 |
موتورسیکلت 2900سی.سی |
- |
- |
14500 |
همچنین در مورد پنج موتورسیکلت با سال ساخت کمتر با کسر سه درصد به ازای هر سال تعیین ارزش در سال ساخت شود ضمن آنکه ارزش های فوق در اجرای تبصره هشت قانون خودرو و جهت محسابه و اخذ حقوق ورودی است.
جهت تعیین ارزش معاملاتی (جهت محاسبه بهای مال قاچاق) پس از تعیین درصد استهلاک نسبت به تعیین ارزش معاملاتی اقدام می گردد.
در صورت ارزش برخی از قطعات عمده واردات موتورسیکلت ها به شرح جدول ذیل آمده است:
دیف |
شرح درصد قطعات یدکی |
۷۰ سی.سی |
۱۰۰ سی.سی |
۱۲۵ سی.سی |
۱۵۰ سی.سی |
۲۰۰ سی.سی |
۱ |
ست انجین کامل ۳۵ درصد |
۸.۸ |
۱۱۰ |
۱۳۰ |
۱۶۱ |
۲۶۲ |
۲ |
تنه کامل با قالب بغل و جعبه ابزار ۸.۷ درصد |
۲۲ |
۲۸ |
۳۳.۱ |
۴۰ |
۶۵.۲ |
۳ |
سیستم کامل اگزوز ۴.۶ درصد |
۶.۵ |
۸.۲ |
۹.۶۲ |
۱۲ |
۱۹.۵ |
۴ |
سیستم سوخت رسانی ۲۱.۸۳ درصد |
۷.۰۵ |
۸.۹ |
۱۰.۵ |
۱۲ |
۲۱.۳ |
۵ |
زین کامل |
۴.۶ |
۵.۸ |
۶.۸ |
۸.۵ |
۱۳.۸ |
۶ |
سیستم باک کامل ۳۱.۸۳ |
۹.۶ |
۱۲.۳۱ |
۱۴.۲ |
۱۷.۶ |
۲۸.۲ |
۷ |
ست گلگیر جلو و عقب ۳.۲ درصد |
۸ |
۱۰.۱۰ |
۱۱.۹ |
۱۴.۷ |
۲۸.۲ |
۸ |
مجموعه چراغ ها و راهنماها |
۷ |
۸.۸۲ |
۱۰.۳۶ |
۱۲.۹ |
۲۱ |
۹ |
ست سیم کشی کابل، سوئیچ، بوق و اتوماتیک راهنما ۵.۵ درصد |
۱۳.۸ |
۱۷.۱۳ |
۲۰.۴ |
۲۵.۳ |
۳۱.۳ |
۱۰ |
ستمارکتها و برچسب ها ۰.۴۲ درصد |
۱.۱ |
۱.۳۵ |
۱.۶ |
۱.۹۳ |
۲.۱۵ |
۱۱ |
ست چرخ ها و سیتسم ترمز |
۲۳.۷ |
۲۲.۵ |
۵۰ |
۶۲ |
۱۰۱ |
۱۲ |
مجموعه فرمان، متعلقات شامل کیلومتر، قلوه ها، سیم ترمز، آینهو کلاچ ۵.۹۶ درصد |
۱۵ |
۱۸.۸ |
۴۲ |
۲۷.۴ |
۴۴.۷ |
۱۳ |
مجموعه جاپائی، جک ها و پدال ها ۳.۷ درصد |
۶.۸ |
۸.۵ |
۲۲ |
۲۷.۴ |
۴۴.۷ |
۱۴ |
سیستم تعلیق جلو و عقب شامل کمکهای عقب و جلو و دوشاخ و قاب زنجیر۹.۱ درصد |
۲۲.۸ |
۲۸.۷ |
۳۳.۷ |
۴۱.۹ |
۶۸.۳ |
در تمامی موارد فوق ۵ درصد نوسان قابل پیش بینی است و در صورت خرید و حمل از مبدا کشور سازنده این نوسان تا ۱۰ درصد قابل قبول است.
نظر کاربران
خوبه وارد کنند
اما متاسفانه تولید ملی خیلی کشنده هست