نیازهای بلوغ و جوانی کتاب درسی میشود
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ چهار کتاب جدید خواهیم داشت که در کتاب «انسان و سلامت» نیازهای بلوغ و جوانی پاسخ خواهد داده شد.
وی افزود: در رویکرد جدید آموزش و پرورش، بحث تئوری و حافظهمحوری دیگر وجود ندارد و رویکرد ما در حوزه تفکر و حکمت است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: رویکرد جدید ما خلاقیت و نوآوری را به صورت نهفته در خود دارد تا دانشآموزان در حوزه یادگیری، خلاقیت، نوآوری و مهارت داشته باشند.
وی با اشاره به تولید بستههای آموزشی گفت: بستههای آموزشی، مجموعهای برای پایدار کردن یاددهی و یادگیری که شامل آزمایشگاه و کارگاه است، میشود.
حجتالاسلام محمدیان بیان کرد: برای گسترش این بستهها، با بخش غیردولتی نیز مشارکت داشتهایم و بخشی از سیدیهای آموزشی و بستههای کارگاهی و آزمایشگاهی را نیز بخش غیردولتی انجام میدهد.
وی افزود: بخش کارگاهی و آزمایشگاهی توسط شرکت صنایع آموزشی که سرمایهگذار آن صندوق فرهنگیان است، تولید میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: تولیدات این شرکت در حوزه کارگاهی و آزمایشگاهی، استاندارد و دارای مجوز از سازمان پژوهش است.
حجتالاسلام محمدیان با اشاره به اینکه چهار عنوان درسی جدید در شاخه نظری و عمومی برای سال تحصیلی جدید خواهیم داشت، گفت: انسان و محیطزیست، تفکر و سواد رسانهای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت از محتواهای جدیدی هستند که وارد نظام تعلیم و تربیت شدهاند.
وی یادآور شد: این محتواها در سالهای اول ابتدایی تا پایه نهم به صورت تلفیقی در کتابها آمده اما در دوره نظری به صورت اختصاصی ارائه میشود که به رشد بالینی، اجتماعی، سیاسی، نیاز بلوغ و جوانی پاسخ میدهد.
حجتالاسلام محمدیان به محتوای «کتاب انسان و سلامت» اشاره کرد و گفت: این کتاب نیاز ۱۵ تا ۱۸ سالگی دانشآموزان را پاسخ میدهد و تبعات آن را در دوران ازدواج خواهیم دید.
به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، فرآیند توزیع کتاب از پانزدهم شهریور ماه آغاز میشود و ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون تیراژ کتاب تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه تولید برنامه درسی مبتنی بر تشخیص نیاز است، گفت: مراجع تشخیص ما، اسناد بالادستی و صاحبنظران تعلیم و تربیت، اقتصاددانان و روانشناسان است.
حجتالاسلام محمدیان با بیان اینکه در هدایت تحصیلی به توسعه متوازن اشاره میشود، گفت: استعداد، رغبت، نیاز و امکانات، چهار عامل هدایت تحصیلی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: متأسفانه امسال فضای بیرونی به گونهای طراحی شد که فنی حرفهای و کاردانش را درخور کرده است و نیاز آینده کشور نیز نادیده گرفته شد.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی دو ایراد داشت، گفت: باید هدایت تحصیلی دو مرحلهای انجام میشد، یا اگر یک مرحلهای انجام میشد، نمرات کتبی دانشآموز اهمیت داشت.
حجتالاسلام محمدیان با بیان اینکه رشتههای فنی حرفهای، راه نجات آینده ما است، گفت: رشته کار و دانش نیز باید ارتقا یابد. اگر اشتغال جامعه درست شود، ازدواج نیز افزایش پیدا میکند و اعتیاد و بزه نیز کاهش خواهد یافت.
ارسال نظر