بر اساس گزارشهای به دست آمده در ایران بیش از ۲۳ میلیون بازیکن دیجیتال وجود دارد که ۹۳ درصد تنها بازی میکنند.
روزنامه آرمان: بر اساس گزارشهای به دست آمده در ایران بیش از ۲۳ میلیون بازیکن دیجیتال وجود دارد که ۹۳ درصد تنها بازی میکنند. همچنین آمارها نشان میدهد که ۵۹ درصد بازیکنان اوقات غروب تا نیمهشب خود را به بازی کردن اختصاص میدهند و دلیل آن را ارزانی و لذت بازی در شب میدانند! در این میان ۷ میلیون نفر ایرانی هم هستند که برای بازیهای دیجیتالی هزینه پرداخت میکنند.
به نقل از مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) گزارشی از وضعیت مصرف بازی دیجیتال و بازیکنان در کشور ایران تدوین شده که حاوی جامعترین آمار رسمی از حوزه بازیهای دیجیتال در کشور است. در این گزارش که توسط بیش از ۱۰۰ پژوهشگر در کلانشهرها، شهرها و روستاهای سراسر کشور روی ۱۵ هزار نفر نمونه آماری گردآوری شده، اعداد مهمی درباره اینکه چه کسانی بازی میکنند، چگونه بازی میکنند، چه بازیهایی میکنند و چگونه پرداخت میکنند، ارائه شده است. آخرین پیمایش مشابه در سال ٩٢ روی جامعه آماری ۴۵۰۰ نفری انجام شده که در این پیمایش جامعه آماری سه برابر شده است.
وجود ۲۳ میلیون بازیکن در کشور
بر اساس این گزارش ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ۷۹ میلیون نفری در ایران بازی میکنند و ۳۰ درصد جمعیت ایران (حدودا معادل یک سوم جمعیت کشور) بازیکن هستند. ۵۳ درصد از بازیکنان به طور مستمر بازی میکنند. سه میلیون بازیکن ایرانی حداقل یک ساعت در هفته روی یکی از دستگاههای رایانه شخصی، لپتاپ، گوشی هوشمند، کنسول بازی یا تبلت بازی میکنند. از این افراد ۶۳ درصد مرد و ۳۷ درصد زن هستند و به عبارتی هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازیکن زن در کشور وجود دارد. از هر خانواده ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام میدهد و از هر پنج خانوار، چهار خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی کردن در اختیار دارند. متوسط سن بازیکنان ایرانی ۲۱ سال است و بازیکنان در ایران به طور متوسط از شش سال پیش بازی کردن را شروع کردهاند. برخلاف تصور غالب که کودکان را بیشترین مخاطب بازیهای دیجیتال میدانند، در ایران نوجوانان و جوانان در بازه سنی ۱۲-۱۹ سال بیشتر مخاطبان بازیهای دیجیتال هستند. بر اساس این گزارش، رفتن به مهمانی، رفتن به اماکن تفریحی عمومی، تفریحات ورزشی، خرید کردن و پاساژ گردی و سفرهای داخل کشور پنج تفریح پرطرفدار بازیکنان ایرانی هستند. همچنین
پنج رسانه پرطرفدار در بین بازیکنان ایرانی، تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی دیجیتال، مطالعه کتاب و رفتن به سینما است.
میانگین ۷۹ دقیقهای بازی روزانه
طبق این گزارش میانگین روزانه بازی کردن در بین بازیکنان ایرانی ۷۹ دقیقه است. ۶۹ درصد از بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند، اما تنها ۳۹ درصد از بازیکنان آنلاین بازی میکنند. در پاسخ به این سوال که بازیکنان با چه کسانی بازی میکنند، نتایج مطالعات به ترتیب ۹۳ درصد به تنهایی، ۳۰ درصد با خانواده، ۱۹ درصد با دوستان، ۱۳ درصد با اقوام و ۹ درصد با بازیکنان نا آشنا را نشان میدهد. ۵۹ درصد بازیکنان از غروب تا نیمه شب، ۳۰ درصد ظهر تا غروب، هشت درصد صبح تا ظهر و سه درصد نیمه شب تا صبح بازی میکنند. اما در پاسخ به این سوال که بازیکنان در چه مکانهایی بازی میکنند به ترتیب ۹۷ درصد منزل خود، ۲۶ درصد منزل دوستان، ۲۴ درصد اماکن عمومی، ۱۰ درصد وسایل نقلیه، چهار درصد محل کار و دو درصد محل تحصیل را اعلام کردند. درباره پنج دلیل اصلی بازی کردن بازیکنان علتهای لذتبخش بودن، پر کردن اوقات تنهایی، تفریح جدیدتر و متفاوتتر، تفریح ارزانتر و امکان انجام کارهایی که در زندگی واقعی پر هزینه است اعلام شده است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد، بازیکنان به پنج ژانر علاقه نشان میدهند. نخست رانندگی، دوندگی، معما، تفننی و ورزشی. ۴۱ درصد به ردهبندی سنی بازیها تا حدودی توجه دارند، ۳۳ درصد توجه زیادی دارند و ۲۶ درصد توجهی ندارند. تعداد پرداختکنندگان برای بازیهای دیجیتال به هفت میلیون نفر در کشور افزایش یافته است. مبلغ چهار تریلیون و ۶۰۰ میلیارد ریال درآمد بازیهای دیجیتال بوده که مشتمل بر خرید بازی و سختافزارهای مخصوص بازی میشود. ۳۰ درصد از بازیکنان پرداخت میکنند و سن متوسط پرداختکنندگان ۲۵ سال است. جنسیت پرداخت کنندگان بازیهای دیجیتال نیز ۶۷ درصد مرد و ۳۳ درصد زن است. تنها پنج درصد از بازار بازیهای دیجیتال در ایران متعلق به بازیهای ایرانی است که این مقدار در سال ۹۰ تنها یک درصد بوده است. درآمد بازیهای دیجیتال براساس نوع پلتفرم ۶۵ درصد بازیهای موبایلی، ۲۰ درصد بازیهای رایانهای و ۱۵ درصد بازیهای کنسولی است.
میزان استفاده از بازیهای موبایلی ۹۴ درصد اندروید، پنج درصد IOS و یک درصد ویندوز فون است. این مرکز تحقیقاتی همچنین اعلام کرد که بازی پرمخاطب هر سال را نیز بررسی میکند که بازی پر حاشیه Clash of clans نیز در سال ۹۴ بررسی شده و نتایج مطالعات عادات رفتاری ۱۰۰۰ نفر نمونه جامعه آماری از بازیکنان این بازی به زودی منتشر خواهد شد. به هر حال امروزه صنعت بازیهای دیجیتالی به یکی از پردرآمدترین صنایع جهان تبدیل شده است و کشورها توانستهاند با سرمایهگذاری مناسب در این زمینه درآمد چندین میلیاردی را عاید خود کنند. براساس آمارهای ارائهشده از موسسه تحلیلی newzoo درآمد این صنعت تا آخر سال ۲۰۱۵ حدود ۹۱ میلیارد دلار است و چین با درآمد ۲۲ میلیارد دلاری، در صدر لیست کشورهای تولیدکننده بازیهای رایانهای ایستاده است. همچنین طی پنج سال گذشته بازیهای تلفن همراه رشد خوبی از خود نشان دادهاند و در حال حاضر بازیهای گوشیهای هوشمند سالانه حدود ۳۴/۸ میلیارد دلار درآمد عاید سازندگان خود میکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
این امار واقعا نگران کننده اس ولی غیر قابل اصلاح نیست
ریشه ی این امار رو میشه در بیکاری و ازدواج سخت و نبود تفریحات متنوع و .......
پیدا کرد......