هواپیمای قدیمی در انتظار مجوز پرواز
در حالی وعده ورود هواپیماهای نو به ناوگان حمل و نقل هوایی داده شده است که همچنان هواپیماهایی با عمر بالا وارد میشوند و مجوز پرواز میگیرند و یا در انتظار دریافت مجوز هستند.
چندی پیش بود که یک ایرلاین با دو هواپیما با عمر بالا مجوز پرواز گرفت. شنیدهها حاکی از آن است که دو هواپیمای این شرکت، مربوط به سال ۱۹۹۸ و دیگری برای سال ۲۰۰۰ میلادی است که با سیاستهای ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی مغایرت دارد.
این در حالی است که مطابق با دستورالعمل تاسیس ایرلاین، شرکتهای هواپیمایی علاوه بر داشتن کفایت مالی، باید ناوگان خود را به حداقل ناوگان مورد نظر بر اساس نوع پروانه بهرهبرداری برسانند. اما در حال حاضر علاوه بر اینکه هنوز هواپیماهای جدید وارد کشور نشدهاند، هواپیماهای دست دومی هم که مجوز ورود می گیرند، مطابق با دستورالعمل ورود هواپیما نیستند.
در بهار سال گذشته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که ۱۷ فروند هواپیما در اسفند ماه ۹۳ وارد کشور شده است که به دو فروند از این تعداد اجازه پرواز داده نخواهد شد. همچنین ۹ فروند هواپیمایی که در چند روز گذشته وارد آسمان ایران شدهاند، از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد تولید شدهاند و دستورالعمل خرید ایرلاین در رابطه با تمام آنها اجرایی شده است.
اما اینطور به نظر می آید که فشار ناشی از کمبود هواپیما که با نیامدن هواپیماهای جدید بیشتر شده است، وزارت راه و شهرسازی را برآن داشته که با ورود هواپیماهای قدیمی موافقت کند که این موضوع را در تاسیس ایرلاین جدید هم دیدیم.
براساس این گزارش، به تازگی یک فروند هواپیمای بوئینگ با سال ساخت ۱۹۹۳ یا ۱۹۹۴ در فرودگاه اصفهان به زمین نشسته و در انتظار دریافت مجوز از سوی وزیر راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی است تا اجازه پرواز دریافت کند. این در حالی است که همواره وعده ورود هواپیماهای نو و یا حداقل با عمر کمتر از ۱۵ سال به مردم داده شده است.
یکی از فعالان صنعت حمل و نقل با انتقاد نسبت به ارائه مجوز به چنین هواپیماهایی، گفت: مردم همواره در انتظار ورود آخرین مدل های ایرباس و بوئینگ به کشور هستند اما همچنان هواپیماهایی با عمر بالاتر وارد کشور می شود.
وی با بیان اینکه این موضوع مورد انتقاد فعالان صنعت است، افزود: چرا شورای عالی هواپیمایی درخواست مجوز چنین هواپیماهایی را می پذیرد در حالیکه با سیاست های این وزارتخانه هم مغایرت دارد.
بنابراین به نظر می رسد با وجود وعده هایی که در این بخش داده شده اما همچنان در عمل صنعت حمل و نقل هوایی با مشکلاتی در اجرای دستورالعملها مواجه است و شورای عالی هواپیمایی هم به خوبی وظایف خود را ایفا نمی کند. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان ناظر بر این بخش باید توجه بیشتری به ارائه مجوزها داشته باشد تا با ورود هواپیماهای قدیمی به ناوگان، اعتماد مسافران به این صنعت، از دست نرود.
نظر کاربران
به نظر من جون مردم ارزشش بالاتر از سیاسته که این رعایت نمیشه.بعدش هم وقتی نمیتونیم هواپیما بخریم .بریم تولید کنیم.به دانشمندانمون ارزش قائل بشیم به نخبگانمون ارزش قائل بشیم نذاریم افرادی مثل دولت قبل بیان روی کار.فساد رو جلوش راببندیم وازفرار مغزها جلوگیری کنیم که دولت قبل باعث نابودیش شد.میدونید همین امریکا را مردم ایران دان میچرخونن.توی صنعت هوا وفضا.پزشکی.مهندسی......چرا دعوتشون نمیکنن بیان ایران چرا ارزش نمیدن به این افراد دانشمند وتامینشون کنن.تا بیان توکشور خودمون...اینها رعایت بشه مطمن باشیم ماهم قدرتمند وتولید کننده میشیم.انشاا....ازقدیم گفتند با دوستت دوست باش وبا دشمنت دوست تر.امیدوارم همه ارگانهای جمهوری اسلامی با اتحاد هم دلی وبدون ذره ای ناامیدی تلاش کنند هرچه سریعتر ایران را قوی کنیم.همینطور درنطامی شدین در سایر رشته ها به خصوص هواپیما سازی موفق شویم.که بخواهیم میشود.
لابدافزایش جمعیت باعث مزاحمت ومصرف کننده بی حدحصردرآب وگاز ومخابرات وبرق وموادغذایی وغیره و.....و...موادسوختی و....شده میخواهنداز طریق سقوط هوایی.......