رونمايی از جديدترين اثر احمد پژمان در غيابش
آلبوم «ديورتيمنتو» اثر «احمد پژمان» - آهنگساز برجستهی موسیقی کلاسیک- در قالب دومين اثر از مجموعهی پارتيتورخواني هاي موسسه خانه هنر خرد با حضور جمعي از هنرمندان و نوازندگان اين اثر رونمايي شد.
«دیورتیمنتو» یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می رود؛ نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا که موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را میطلبد. «احمد پژمان» با اینکه بیشتر با نام آهنگساز فیلم شناخته میشود، در حقیقت آهنگسازی کلاسیک است. در موسیقی او فضای غالب موسیقی رمانتیک است با سازبندی غربی، اما ملودی های ایرانی و بعضا سازهای شرقی در جای جای آثار او یافت می شوند؛ این اثر دارای چندین قطعه برای کوینتت زهی است که ملودی غالب قطعات آن بر اساس موسیقی ایرانی است.
«علي صمدپور» كه ناشر اين آلبوم محسوب مي شود، در ابتداي اين مراسم ضمن خوشامدگويي به حاضران در سخناني مطرح كرد: «سال گذشته اثر ماني جعفرزاده (صداي مناظر مخدوش) را در اين محل رونمايي كرديم و براي انتشارش جشن گرفتيم. همان روز بود كه تصميم گرفتيم، بر روي اثري از احمد پژمان كار كنيم و حالا امروز اين اثر در دستان شماست.»
همچنين حميدرضا ديبازر نيز كه يكي از شاگردان مطرح احمد پژمان محسوب مي شود، در سخناني مطرح كرد: «ديورتيمنتو، اثر ويژهاي است كه از سوي احمد پژمان منتشر شده است و به زعم بنده انتشار چنين اثري در اين مقطع زماني طبيعي نيست. «ديورتيمنتو» اثر درخشاني محسوب مي شود؛ اما آنچه مهم است، مورد توجه قرار گرفتن اين اثر در رپرتوارهاست و بايد روي اين آثار كار شود. »
در بخش ديگري از اين مراسم، نوازندگان اين مجموعه صوتي در سخنان كوتاهي درباره اين تجربه موسيقاي سخن گفتند. علي جعفري پويان (ويلن ١ و ٢)، سهراب برهمندي (آلتو) و آتنا مستعان اشتياقي (ويلنسل و كنترباس) در اثر نوازندگي كردند. اين مجموعه در ١٢٠٠ نسخه منتشر خواهد شد و داراي چاپ دوم نيز نخواهد بود. احمد پژمان ٢٥٠ نسخه از اين آلبوم را امضا كرده است كه با قيمتي بالاتر به فروش مي رسد اما ساير آثار امضا نشده به قيمت پشت جلد آلبوم به فروش خواهد رسيد.
گسترش هنر فیلمسازی و افزایش جاذبه آن، در دهه ۴۰ و ۵۰ بسیاری از آهنگسازان وابسته به رادیو و تلویزیون و نیز وزارت فرهنگ و هنر را به کار در این زمینه برانگیخت. گام نخست را «مرتضی حنانه» برداشت و با اندکی تاخیر یکی از آهنگسازان جوان اما به نام آن دوران نیز وارد این مقوله شد. «احمد پژمان» کار جدی خود در زمینه موسیقی فیلم را با «بهمن فرمان آرا» و فیلم «شازده احتجاب» آغاز کرد و خیلی سریع به یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم ایران بدل شد.
در میان آهنگسازان موسیقی فیلم در حال حاضر، «احمد پژمان» را در صدر همه و در کنار «حسین علیزاده» و «محمدرضا علیقلی» می توان دید. او که تا به حال دو بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده سبک کاری شبیه به «محمدرضا علیقلی» دارد. موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او در یک بستر رمانتیسم صورت می پذیرد، به شکلی که تفکیک آنها از هم ناممکن است. «احمد پژمان» تا به حال برای بیش از بیست فیلم موسیقی ساخته و نزدیک به ۱۰ آلبوم در سبک کلاسیک از او وجود دارد. سمفونی «ناگهان رستاخیز» او را باید یکی از عظیم ترین آثار کلاسیک نوشته شده به دست یک آهنگساز ایرانی دانست.
ارسال نظر