«محمد رسولالله» بدون نمایش بینالمللی
تنها چند روز به یکساله شدن اکران فیلم «محمد رسولالله» پرهزینهترین فیلم تاریخ سینمای ایران مانده است، اما نه تنها خبری از اکران بینالمللی آن نیست، بلکه سایت رسمی فیلم هم به دلیل منقضی شدن دامنه از دسترس خارج شده و عملا نمایش اطلاعات آن برای کاربران خارجی ممکن نیست.
اینروزها فیلمی مثل «من سالوادور نیستم» قرار است در ترکیه به صورت سراسری اکران شود و قرارداد آن نیز بسته شده از طرفی زمزمه اکران «زاپاس» نیز شنیده میشود که این اتفاقات جزو خبرهای خوب سینمای ایران محسوب میشود، اما یک نکته جالب در این میان وجود دارد؛ آنهم اینکه سازندگان فیلمی مثل «من سالوادور نیستم» متعلق به بخش خصوصی، توانستهاند اکران بینالمللی فیلمشان را پیگیری کنند، اما دستاندرکاران پروژه بزرگی مثل «محمد رسولالله» و بخصوص پخشکننده آن حتی از عهده اکران این فیلم در کشور مسلمانی چون ترکیه نیز برنیامدند و حالا با گذشت یکسال از آغاز نمایش داخلی این فیلم میتوان ادعا کرد اکران بینالملی این فیلم عملا شکست خورده است.
البته همان زمان انتقادهای واضحی نیز به شرکت نورتابان وارد شد و کار تا آنجا پیش رفت که محمدمهدی حیدریان مدیر پروژه این فیلم مهرماه گذشته در اینباره اظهار نظر تند و تیزی کرد و گفت: «نور تابان به عنوان مالک فیلم، اصرار داشت که کار را انجام دهد و آقای مجیدی هم رضایت داده بود، البته من این قسمت را موافق نبوده و نیستم؛ نور تابان تازه متولد شده است و تجربهای در این بخش ندارد.» او حرفهایش را اینطور ادامه داده بود: «نورتابان که اصلا نه ادعایی دارد و نه میتواند داشته باشد، چون اصلا تجربه هم ندارد؛ میخواهم بگویم اگر تجربهای هم میداشت، برای این کار کوچک بود.»
با اینحال اکران بینالمللی این فیلم به شرکت دیگری واگذار نشد و بالاخره این پروژه با شکست کاملی مواجه شد. اولین اتفاق مهم برای این فیلم، اکران افتخاری آن در جشنواره مونترال کانادا بود که شروع خوبی به حساب میآمد و همه را نسبت استقبال از فیلم امیدوار کرد، اما در ادامه با اینکه از نامهایی مثل «پارامونت پیکچرز» و «سونی» برای مذاکره درباره این فیلم نام برده میشد، به جز نمایشهای موردی، عملا اتفاقی نیفتاد
پس از آن خبر اکران فیلم در کشورهایی مثل ترکیه و هند نیز شنیده شد که هردوی آنها منتفی شد؛ در هند فتوای علما جلوی اکران فیلم را گرفت و در ترکیه به دلایلی ۴۰۰ سینمایی که اعلام آمادگی کرده بودند از اکران فیلم منصرف شدند و به این ترتیب اکران آسیایی «محمد رسولالله» نیز اوضاعی بهتر از اروپا پیدا نکرد.
ماجرا درباره کشورهایی مثل عربستان و مصر کاملا فرق میکرد و احتمال اکران در این کشورها از همان ابتدا صفر بود. اما پخشکننده بالاخره موفق شد نمایشهایی چند روزه در بیروت، بغداد و مسکو داشته باشد که همگی آنها اکران خصوصی به حساب میآمدند و در نهایت فیلم آخر مجید مجیدی اکران سراسری را در هیچ کشوری به جز ایران تجربه نکرد.
ارسال نظر