انتقاد داريوش ارجمند از وضع کنوني سينما
شرط اول بازیگری جراحی زيبايی است!
برنامه «هفت» شامگاه ۱۲ آبانماه اختصاص به نقد و بررسي فيلم سينمايي «آينههاي روبهرو» داشت و بازيگر ميهمان برنامه، داريوش ارجمند بود.
وي در ابتداي صحبتهايش عنوان کرد: در طول سالها فعاليتم به عنوان بازيگر فکر ميکنم بدهکار خودم نيستم و آنچه را در توان داشتهام خرج کردهام. وي درباره ايفاي نقش مالک اشتر گفت: خوشبختانه در طول ۲۰ سال گذشته بازخورد ايفاي اين نقش را در ميان مردم ديدهام و اکثرا مرا به نقش مالک اشتر به ياد ميآورند.
در طول اين سالها نيز تلاش کردم دين خودم را نسبت به اين شخصيت به درستي ادا کنم. اين بازيگر يادآور شد: زماني که اين نقش به من پيشنهاد شد وحشت کردم نتوانم از عهده ايفاي آن بربيايم، بنابراين از قرآن و امام رضا(ع) در مشهد مقدس کمک گرفتم. داريوش ارجمند درباره فاصلهاي که بين بازيگران نسل قديم و جديد به وجود آمده، گفت: بازيگران جوان بسيار خوبي داريم که مشغول کار هستند اما بازيگراني هم هستند که حتي نميتوانند نقش خودشان را به درستي جلوي دوربين بازي کنند چون خودشان را نميشناسند.
رابطه، ضابطه و باندبازي در همه جاي دنيا وجود دارد، اين افراد در تاريخ هنر ماندگار نميشوند. بازيگر «ناخدا خورشيد» يادآور شد: متاسفانه سفره سينماي ايران براي حضور هنرمندان تنگ است. در سينماي اروپا با هر چهرهاي که داشته باشيد نقش برايتان وجود دارد اما در ايران براي بازيگر شدن ابتدا بايد جراحيهاي زيبايي انجام داد. هنر کمي مناعتطبع و گذشت ميخواهد. زيادهطلبي هنرمند را نابود ميکند. آرزو ميکنم کساني که با رابطه در سينما کار ميکنند و پول خوبي درميآورند، پولشان را خرج سينما کرده و هنرمندان مستعد را به کار دعوت کنند.
حاشيههاي يک خانواده محترم
حاشيه «هفت» اختصاص به حرف و حديثهايي که براي فيلم «يک خانواده محترم» پيش آمده، داشت. در همين باره مسعود بخشي، کارگردان فيلم روي خط آمد و گفت: فيلمنامه اين فيلم بر اساس قصه ازلي ابدي هابيل و قابيل ۵ سال قبل نوشته شده است. بيشتر قصد داشتم اتفاقات روي داده در زمان جنگ تحميلي و فشارهايي را که به خانوادههاي ايراني وارد شده به تصوير بکشم. وي ادامه داد: اين فيلم يک درام قصهگو است و بر اساس قواعد ژانر ساخته شده.
بازتاب فيلم در جشنواره کن هم بسيار خوب و در راستاي اهداف ما براي بازگو کردن صدماتي که در زمان جنگ به کشور وارد شد بوده است. دوستان قبل از ديدن فيلم نبايد درباره آن قضاوت کنند. بخشي تصريح کرد: اين يک فيلم اجتماعي است و بعيد نيست انتقادات تندي را مطرح کند. به دليل نشانهها و کدهاي فرهنگي تاثيرگذار بر مخاطب عام اصلاحاتي را روي فيلم سينمايي «يک خانواده محترم» انجام دادم اما در وهله اول مخاطب فيلم مردم ايران هستند و بايد براي رشد فرهنگي مخاطب عام و البته آموزش خود من به عنوان کارگردان، فيلم براي مردم نمايش داده شود.
اداره ملوکالطوايفي سينماي ايران
بخش پاياني برنامه اختصاص به بررسي چالشهاي اکران با حضور غلامرضا رمضاني، کارگردان فيلم «همبازي» که اين روزها در حال اکران است، داشت. رمضاني در ابتداي صحبتهايش عنوان کرد: قرار بود ۱۵ مهرماه تنها فيلم «همبازي» در حوزه کودک اکران شود و پخشکننده فيلم نيز اين قول را گرفته بود که اکران اين فيلم همزمان با اکران فيلم کودک ديگري نباشد اما متاسفانه همزمان با نمايش اين فيلم، فيلم «کلاهقرمزي و بچهننه» بيشترين سينماها را در گروه آزاد در اختيار داشت و فيلمهاي کودک «اختاپوس»، «سلام بر فرشتگان» و «يک فراري از بگبو» نيز اکران شدند.
وي افزود: بايد اطلاعرساني و فرهنگسازي در اينباره انجام گيرد. يک خانواده در نهايت يک فيلم را براي ديدن انتخاب ميکند اما سئانسهاي مناسبي نيز براي اکران به فيلم «همبازي» داده نشده و اين مساله به فروش فيلم لطمه ميزند. کدام خانواده سئانس ۱۲:۳۰ و ۲۲:۳۰ را براي سينما بردن فرزندش انتخاب ميکند؟ عدالت و نظمي در تقسيمبندي اکران سينما وجود ندارد.
در ميانه اين بحث حبيب کاوش، سخنگوي شوراي صنفي نمايش روي خط آمد و در اينباره گفت: اکران اين نوع فيلمها در بخش آزاد به پيشنهاد سازندگان فيلمهاست و ضرر و زيان آن را نيز خودشان برعهده ميگيرند. ما تنها ۲ فيلم کودک اکران کرديم و بقيه ادامه اکرانشان را پشت سر ميگذارند. متاسفانه عرضه فيلمها زياد بوده اما مخاطب مناسبي نداشتيم.
وي عنوان کرد: سال گذشته ما ۱۲۰ درصد جذب تماشاگر داشتيم اما امسال به دليل آشفتگي که در اکران نوروز پيش آمد کنترل اکران از دست رفت و نتوانستيم مخاطب زيادي را جذب کنيم. اين آشفتگي به دليل لج و لجبازي همچنان وجود دارد. حتي مديريت سينما هم دچار اختلال شده است. الان سينما به صورت ملوکالطوايفي اداره ميشود. وي ادامه داد: ۶ماه يا يک سال ديگر نيز وضع بر همين منوال است و بدتر هم خواهد شد. متاسفانه اين روزها به دليل ترس از حوزه هنري فيلمنامهها در وزارت ارشاد با مشکل روبهرو هستند و فيلمسازان ما دچار خودسانسوري شدهاند.
بازي در «طعم آلوي جنگلي» / انتشار كتاب به صورت گويا / بازگشت به تلويزيون / انتشار ۵ کتاب دفاع مقدسي
انتشار كتاب به صورت گويا
کتاب «تنور و داستانهاي ديگر» هوشنگ مراديکرماني در قالب کتابهاي گويا وارد بازار کتاب ميشود. اين كتاب با صداي شاهين اعلايينژاد همراه با موسيقي و ترانهها در حال آمادهسازي است. مراديکرماني از ناميترين نويسندگان معاصر در حوزه ادبيات کودک و نوجوان است و آثاري چون «خمره»، «شما که غريبه نيستيد»، «بچههاي قاليبافخانه»، «من غزال ترسيدهاي هستم»، «قصههاي مجيد»، «مشت بر پوست»، «پلو خورش»، «مهمان مامان»، «مرباي شرين» و... برخي آثار منتشر شده او به شمار ميروند.
بازي در «طعم آلوي جنگلي»
رويا نونهالي در نمايش «طعم آلوي جنگلي» به کارگرداني نوشين تبريزي به ايفاي نقش ميپردازد. اين نمايش قرار است در سي و يکمين جشنواره تئاتر فجر اجرا شود. اين نمايش که متن آن را تبريزي نوشته تمي اجتماعي دارد. جز نونهالي در نمايش «طعم آلوي جنگلي» که اين روزها در حال تمرين است، بازيگراني چون مريم بوباني، شيوا خسرومهر، ماهگل مهر، افشين سليمانپور، مهران امامبخش و حسين کشفياصل به ايفاي نقش ميپردازند. نونهالي فعاليت هنري خود را در سال ۱۳۶۲ از تئاتر شروع کرد.
انتشار ۵ کتاب دفاع مقدسي
احمد شاکري ۵ کتاب درباره ادبيات دفاع مقدس منتشر ميکند. «اصطلاحشناسي ادبيات داستاني دفاع مقدس» يکي از اين کتابهاست که به نوعي ترمينولوژي ادبيات داستاني دفاع مقدس به شمار ميرود و به مجموعه تقسيمبنديهاي موضوعي، مضموني و دورهاي اين ادبيات نگاه دارد و به اصطلاحاتي ميپردازد که در اين ادبيات ايجاد شده است. «انسانشناسي ادبيات داستاني دفاع مقدس» عنوان کتاب ديگر اين نويسنده به شمار ميرود. اين کتاب از منظر انسانشناسي به ادبيات دفاع مقدس نگاه ميکند.
بازگشت به تلويزيون
محمود شهرياري با اجراي برنامهاي در شبکه بازار به تلويزيون بازميگردد. شهرياري که سالها اجراي برنامه «جشن رمضان» شبکه تهران را عهدهدار بوده، قرار است در يکي از برنامههاي شبکه بازار با عنوان «همين امروز» از نيمه دوم آبانماه امسال اجرا داشته باشد. اين مجري در يکي از ويژهبرنامههاي مبعث سال گذشته به خاطر طرح يک سوال از ميهمان برنامه با انتقاداتي مواجه شد و پس از آن براي مدتي از اجراي برنامههاي تلويزيوني کنار رفت و حتي از اجراي برنامه جشن رمضان امسال انصراف داد.
ارسال نظر