گرانترين تقلب در تاریخ صنعت خودرو
با اعلام خبر ميزان خسارتي كه فولكسواگن قرار است به خريداران آمريكايي خودروهای معيوب توليد اين شركت بپردازد، ماجراي اين غول خودروسازي جهان، وارد مرحله جديدي شد.
سال گذشته، معلوم شد اين خودروساز آلماني از نرمافزاري روي خودروهاي توليدي خود استفاده ميكند كه ميزان آلايندگي را در زمان تست خودرو، بسيار كمتر از واقعيت نشان ميدهد. رسوايي كه اين شركت را تا مرز ورشكستگي پيش برد، روي فروش تقريباً تمام خودروسازان جهان اثر گذاشت و به عوض شدن مديرعامل شركت انجاميد.
حالا مسوولان فولكسواگن خبر از توافق با مقامات رسمي آمريكایی دادهاند. بر اساس اين توافق فولكسواگن كليه خودروهاي مشكلدار را تعمير كرده يا از مالكان آن خريداري ميكند و بنا به شرايط اتومبيل و قيمت قبل از اعلام مشكل، مبلغي بين پنج تا ۱۰ هزار دلار به مالكان پرداخت ميكند. حالا كه اعداد و ارقام و ميزان خسارات واضحتر شدهاند، به نظر ميرسد كل اين رسوایي براي فولكسواگن هزينهاي حدود ۱۵ ميليارددلاري تنها در ايالات متحده داشته باشد.
حدود ۱۰ ميليارد دلار آن صرف تعميرات، بازخريد و پرداخت خسارت به مالك خودروهاي معيوبي خواهد شد كه در اين كشور به فروش رسيده است و بقيه آن نيز صرف پرداخت جريمه در نظرگرفتهشده توسط سازمان حفاظت از محيط زيست ايالات متحده و همچنين سرمايهگذاري روي تحقيقات براي ساخت خودرويي با آلايندگي صفر خواهد شد.
ماتياس مولر، مديرعامل فعلي فولكسواگن، در سخناني به مناسبت اعلام اين توافق اظهار داشت: «اين توافق اگرچه گام مهمي به جلو است اما ما ميدانيم هنوز كارهاي زياد و زمان طولاني در پيش داريم تا بتوانيم اعتماد مردم به شركت را بازسازي كنيم.»
حدود ۴۷۵ هزار نفر در ايالات متحده يكي از مدلهاي معيوب فولكسواگن را خريداري كردهاند. طبق توافق انجامشده، مالكان خودروها هستند كه انتخاب ميكنند تمايل دارند سيستم سوخت اتومبيل خود را تعمير كنند يا آن را به شركت سازنده مرجوع كنند. در صورت تمايل خريدار به مرجوع كردن اتومبيل قيمت آن بر اساس قيمت سپتامبر سال گذشته ميلادي (درست قبل از آشكار شدن نقص خودروها) به مالك پرداخت خواهد شد.
علاوه بر اين، چه مالك خودرو خود را بازگردانده و پول دريافت كند و چه خواستار تعمير آن شود، باز هم مبلغي بين ۵۱۰۰ تا ۱۰ هزار دلار به عنوان غرامت دريافت خواهد كرد، همچنين مالك ميتواند غرامت اعلامشده از طرف شركت را نپذيرفته، و خود به تنهايي و به عنوان شخصيتي حقيقي، از فولكسواگن شكايت كند.
تمام اين هزينهها، هنوز تنها جزیي از زياني است كه اين رسوایی بر فولكسواگن تحميل كرده است. بعد از اينكه معلوم شد شركت از نرمافزاري براي تقلب استفاده كرده، سود خالص قبل از كسر ماليات اين شركت به حدود ۳ /۱ ميليارد دلار در سال مالي ۲۰۱۵ رسيد در حالي كه سال ۲۰۱۵ اين رقم در حدود ۱۵ ميليارد دلار بود. وقتي توجه كنيد كه اين توافق ۱۵ ميليارددلاري، هزينه پرداخت خسارت و جريمه تنها در ايالات متحده است و ۱۱ ميليون خودرو معيوب فولكس در سراسر جهان وجود دارد، بيشتر به وسعت زيان مالي اين توليدكننده بزرگ خودروهاي سواري پي خواهيد برد.
نظر کاربران
گران ترین تقلب در تاریخ بشر ایران خودرو و سایپا هستند که مردم با جونشون خسارت پرداخت میکنند و قیمت یه ماشین خوب میان رده کره ای رو برای یه تکه اهن پاره به اسم خودرو ملی میدن که قیمتش یک دهم پولی که میدیم هم در نمیاد .
مثل ایران. هی بگو مرگ بر امریکا
اولش فکر کردم میخواین اسم ایران خودرو و سایپا رو بگید
چقده خنگ بودن .حالا این چه کاریه .یه میلیون دلار میاوردن از ایران شیره میخریدن وسر مشتریاشون میمالیدن .کلی هم سود میکردن.والا