جاده هايی با چشم انداز مرگ:
خطرناک ترين معابر ايران را بشناسید
فرقشان با باقي معابر اين است كه احتياط راننده بالاتر است و دلشوره و دعاهايي كه پشت سرش است بيشتر. معابر حادثهساز در ايران كم نيستند. معابري كه هر روز به خاك افتادن يك انسان را به خود ميبيند.
البته تلاشهايي شده است تا «معابر حادثهساز» و تعداد تلفات آنها كمتر شود؛ با اين وجود كم نيستند جادههايي كه افراد بسياري را به كام مرگ يا گوشه بيمارستان ميكشند.
اين فهرست، ۱۰ جاده حادثهساز ايران را معرفي خواهد كرد:
تهران ـ سمنان ـ مشهد: مسافت ۹۰۰ كيلومتر تهران مشهد از دو زاويه معبر حادثهسازي است. نخست اينكه تردد زيادي در آن صورت ميگيرد. آمار ۲۵ ميليوني گردشگر در مشهد كه حجم كثير آن از طريق جاده به اين شهر ميرسند نشانگر حجم بالاي تردد است. در عين حال، بياباني و يكنواخت بودن مسير هم باعث خستگي، كسلي و خوابآلودگي رانندگان ميشود كه خود عامل بخشي از سوانح است.
تهران ـ قم ـ اصفهان ـ شيراز: براي اينكه از تهران به شيراز برويد بايد از شلوغترين معبر ايران يعني اتوبان قم ـ تهران بگذريد. در عين حال اتوبان قم ـ اصفهان هم به دليل سرعت بالاي اتومبيلهاي عبوري، يكي از معابر حادثهساز در مسير شيراز است. در عين حال بايد از اتوبان شدن اين مسير به عنوان يكي از علل كاهش تصادفات جادهاي در آن ياد كرد.
تهران ـ خوزستان: اگر بخواهيد از تهران به سمت خوزستان برويد؛ گردنههاي استان چهارمحال و بختياري (محل كشتهشدن دانشآموزان بروجني) يكي از مهمترين تهديدات براي شماست. برخي از افراد به همين خاطر ترجيح ميدهند كه از سمت شيراز به اهواز و آبادان برسند كه البته در نوع خود كمخطرتر نيست.
جاده چالوس: عرض كم، تردد بسيار بالا بخصوص در ايام تعطيل، قديمي بودن مسير، كوهستاني بودن آن و خطر ريزش سنگ و بهمن جاده چالوس را به يكي از ترسناكترين جادههاي كشور تبديل كرده است. البته سهمحور شمالي ديگر يعني اتوبان رشت، محور فيروزكوه و جاده هراز هم در نوع خود خطرناك هستند، اما ترس از جاده چالوس، خصوصيت خود را دارد.
سيرجان ـ بندرعباس: ۳۰۰ كيلومتر جاده كه يكي از مهمترين بنادر كشور را به قلب كشور وصل ميكند. حادثهخيز بودن اين محور به دليل عرض كم آن است. ضمن آنكه بايد حضور كاميونها و تريلرهاي بزرگ و ترانزيتي را هم دليل ديگري براي حادثه خيز بودن اين محور دانست و البته از تردد بسيار بالاي اين مسير هم نبايد غافل بود.
جاده وهنآباد: وهنآباد نام شهري است در حوالي رباط كريم در استان تهران. محور مواصلاتي اين جاده به اتوبان قم كه تردد بسيار بالايي دارد، يكي از معابر پرخطر اين روزهاي ايران است. عرض كم و تعريض نيمهكاره و همچنين ديد كم در شب به دليل عدم نور كافي از دلايل حادثه خيز بودن محور وهنآباد است.
اتوبان پرديس: اتوبان پرديس تهران كه در سال ۱۳۸۹ به طور رسمي افتتاح شد يكي از معابر حادثهساز در كشور است. قبل از افتتاح رسمي اين پروژه، عدم وجود معابر و برخي اشكالات فني باعث شده بود اين اتوبان، حتي براي مدتي بسته شود. با اين حال، اين روزها هم خبرهايي از تصادفهاي اين معبر به گوش ميرسد.
بندرعباس ـ لار: تصور كنيد كه در جادهاي ۳۰۰ كيلومتري بدون هيچگونه تعميرگاه يا آبادي و حتي پمپ بنزين حركت ميكنيد. جادهاي كه در برخي نقاط آن علائم خطكشي شده وجود ندارد و تيرهاي برق چوبي هم در كناره جاده وجود دارد. همه اينها معبر بندرعباس به لار را به يكي از معابر خطرناك در شب تبديل كرده است.
قم ـ گرمسار: سال گذشته بود كه براي دسترسي بهتر ساكنان نقاط مركزي و جنوبي به معبر منتهي به مشهد، معبر قم به گرمسار افتتاح شد. با اين وجود ميزان تلفات اين معبر به حدي بود كه فرمانده انتظامي قم از اين ميزان ابراز نگراني كرد. استانداردنبودن جاده و نبود پاسگاههاي پليس به عنوان مهمترين انتقادات به اين معبر عنوان شده است.
گردنه اسدآباد همدان: گردنه اسدآباد همدان بين دو شهر همدان و كرمانشاه قرار گرفته است و ارتفاع آن به حدود ۲۰۰۰ متر ميرسد.
در اغلب اوقات شرايط نامناسب جوي و نيز كوهستاني بودن اين مسير باعث به وجود آمدن حوادث خونين و مرگباري شده است.
نظر کاربران
یکیش یادتون رفت ، از جاده چالوسم خطرناکتره.
جاده زنجان - دندی
البته فرعیه ولی راهش واقعا خطرناکه، یه جاده پر رفت و آمد.
از کی تا حالا مسافران تهران خوزستان؛ از چهارمحال گذر می کنند؟؟؟!!!
مسیر اشتباهه. یه نگا به نقشه داشته باشید متوجه می شید که مسیر تهران خوزستان از استان های (تهران-قم-مرکزی-لرستان-خوزستان) عبور می کنه.
اون مسیر چهارمحال به عنوان یکی از خروجی های استان خوزستان هست.که معمولن مسافران اصفهان از اون تردد می کنند.
اصلاح شود.
یک کلام ختم کلام ( تمام جاده های کشور خطرناکند )
جاده اسالم به خلخال رو از یاد بردید...