وب سایت پدال - مسعود انیس حسینی: به نظر میرسد که فیات کرایسلر در تصمیم خود کاملاً جدّی است؛ همانطور که قبلاً نیز در گزارشهای ۸ ماه گذشته آمده بود و البته مقامات کمپانی نیز نسبت به آن واکنش نشان نمیدادند، داج وایپر ۲۰۱۷ به عنوان «آخرین سال وایپر» محسوب میشود. برای یادبود چنین حادثه غمانگیزی، کارخانه وایپر تعداد ۵ دستگاه نسخه ویژه از این خودرو بیرون خواهد داد که برخی از آنها شاید ظاهری آشنا داشته باشند.
در حالی که هر کدام از مدلهای وایپر میتوان با استفاده از برنامه سفارشیسازی ۱ of ۱ میتواند به ۵۰ میلیون روش مختلف رنگآمیزی و تنظیم شود، بیشتر این مدلهای جدید، دارای زمینههای مشترک با نسخههای ویژه قبلی وایپر هستند و در آنها مواردی چون پلاکها، نشانهای ویژه و روکش متناسب با رنگ بدنه و نام مالک خودرو در بالای درب ورودی راننده به چشم میخورد. تولید این مدلها بین ۲۵ تا ۱۰۰ دستگاه متفاوت است و البته ممکن است نسبت به تقاضایی که برای آنها وجود دارد، تعدادی کمتر از این نیز برای آنها درنظر گرفته شود. فروش وایپر در ماه می میلادی در امریکا، در مجموع به ۲۴۱ دستگاه رسیده است. همچنین در سال گذشته میلادی، تعداد ۶۷۶ دستگاه از این خودرو به فروش رفته است.
مدل سبزرنگ با نوارهای مشکی، اسنیکاسکین ادیشن GTC نام دارد که از اسنیکاسکین ACR مدل ۲۰۱۰ گرفته شده و با پکیج آئرودینامیک پیشرفته (اسپویلر عقب فیبرکربنی و اسپلیتر جلو) و یک طراحی سیاهرنگ در داخل کابین همراه است. تولید این خودرو، حداکثر ۲۵ دستگاه خواهد بود.
دیگر خودروها، مدلهای ACR هستند که با استفاده از پکیج «آئرودینامیک حداکثر» برای مأموریتهای سخت در پیست آماده شدهاند؛ این پکیج شامل مواردی چون بال عقب، دیفیوزر عقب و یک اسپیلتر جلوی جدا شدنی خواهد بود که همگی از جنس فیبر کربن هستند همچنین در تمام این خودروها از ترمزهای کربن-سرامیکی استفاده میشود. نسخه «دییِلر ادیشن ACR» که در تصاویر نشان داده نشده، شاید تنها در نمایندگیهای ویژه فروش وایپر قابلمشاهده باشد. در هر حال، این خودرو در رنگآمیزی سفید با نوارهای «آبی مسابقهای» در وسط، یک نوار «قرمز آدرنالین» در طرف راننده و دوخت داخلی قرمزرنگ همراه است. حداکثر ۳۳ دستگاه از این مدل تولید خواهد شد.
وایپر سفیدرنگی که در تصویر نشان داده شده، مطمئناً یکی از محبوبترین نسخهها خواهد بود؛ چرا که یادآور مدلهای GTS-R داج با بدنه سفید رنگ و نوارهای آبی است که این کمپانی برای بزرگداشت قهرمانی وایپر در FIA GT2 سال ۱۹۹۷ ساخته بود. تولید این نسخه از وایپر، همانند مدلی که از آن الهام گرفته شده، به ۱۰۰ دستگاه محدود خواهد بود. مدل GTS-R کامِموریتیو ادیشن ACR که شاید بهتر است آن را همان GTS-R بنامیم، در کنار بدنه سفید مروارید از پکیج ظاهری کربنی و چرخهای سیاه مات ACR استفاده کرده است. همانند مدل اولیه، طرحهای پرچم امریکا بر روی ستونهای دوم بدنه نقش بستهاند. کمربندهای قرمز تنها تغییر عمدهای هستند که در داخل کابین رخ داده است.
دو مدل دیگر سیاهرنگ ACR، یکی نسخه VoooDoo II ادیشن (با یک o اضافه نسبت به VooDoo مدل ۲۰۱۰) همراه با یک نوار خاکستری در سمت راننده است و دیگر ۱:۲۸ ادیشن نام دارد که مطمئناً یک ماکت با مقیاس یک به ۲۸ نخواهد بود. بلکه این عدد به زمان ۱:۲۸.۶۵ ربط پیدا میکند؛ زماین که مدل تولیدی توانسته با رانندگی رندی روبست (Randy Pobst) در پیست لاگونا سِکا ثبت کند. همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، این سریعتر از نسخه ۱:۳۳ در سال ۲۰۱۰ است. حداکثر ۳۱ دستگاه از VoooDoo II و ۲۸ دستگاه از وایپرهای ۱:۲۸ قرار است که ساخته شوند.
امّا آیا اینها واقعاً آخرین وایپرها خواهند بود؟ این خودرو در طول ۲۵ سال گذشته، نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه تولید شده است. این سوپرماشین دستساز، قبلاً مدت ۲ سال را بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به استراحت گذرانده و سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne) مدیرعامل فیات کرایسلر اشاراتی به احتمال بازگشت وایپر در یک پلتفرم اصلاحشده از آلفا رومئو داشته است. شاید باید همچنان به امیدواریمان ادامه بدهیم؛ چیزی که مطمئناً نیروی کار دیترویت امریکا در کارخانه «کانر اونیو» نیز خواهان آن هستند.
ارسال نظر