۳۳۴۶۹۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

نگاهی آماری به گیشه تئاتر

آمار فروش تئاتر از این حکایت دارد که برخی از سالن‌های مهم تهران به توجهی بیشتر نیاز دارند.

خبرگزاری صبا: آمار فروش تئاتر از این حکایت دارد که برخی از سالن‌های مهم تهران به توجهی بیشتر نیاز دارند.

تنها هنری که می‌توان گفت آمار آن با جزییاتی کامل و تقریبا منظم ارائه می‌شود، حوزه تئاتر است البته در این حوزه نیز فقط سالن‌های زیرنظر مرکز هنرهای نمایشی آمار فروش تئاترهای روی صحنه‌شان را به‌صورت هفتگی اعلام می‌کنند. همچنین تماشاخانه ایرانشهر نیز به‌تازگی نسبت به اعلام کردن آمار فروش ماهانه تئاترهایش اقدام کرده است اما این فقدان در مورد سایر سالن‌های تئاتر دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی تهران هنوز احساس می‌شود.

نگاهی آماری به گیشه تئاتر

دو اتفاق مهم در مورد آمار فروش تئاترهای روی صحنه

مرکز هنرهای نمایشی در این دوره، بسیار به‌موقع آمار فروش آثار را ارائه کرده است. از آغاز سال ۱۳۹۵، بیش از دو ماه می‌گذرد و برای نخستین‌بار آمار فروش نمایش‌هایی که تا هفتم خردادماه روی صحنه رفته‌اند در روز شنبه؛ هشتم خردادماه اعلام شده است؛ در گذشته در بهترین شرایط این آمار با سه روز تاخیر آمار اعلام می‌شد و این اقدام مرکز هنرهای نمایشی جای تقدیر دارد. امیدواریم این نوع ارائه آمار، اتفاق نباشد و از این پس در همین زمان شاهد آمار فروش آثار باشیم. یکی دیگر از اتفاق‌های شایان تقدیر در این شیوه ارائه این دوره از آمار، این است که خانه نمایش اداره تئاتر بالاخره به ارائه آماری دقیق روی آورد. خانه نمایش پیشتاز که تنها به اعلام کردن تعداد افرادی که از نمایش دیدن کرده بودند، بسنده می‌کرد، در این دوره آماری دقیق و جامع را ارائه کرده است.

لزوم بیشتر پرداخته شدن به خانه نمایش کوچک اما مهم

بر اساس این آمار، از ۲۰ اردیبهشت‌ماه خانه نمایش میزبان «ماز» به کارگردانی علی حاج‌ملاعلی شده است. این نمایش از ۲۶ اردیبهشت تا هفتم خردادماه و طی ۱۲ اجرا، میزبان ۲۳۹ تماشاگر بوده است که در این میان بیست بلیت تمام‌بها به قیمت ۱۲هزار تومان و ۴۷ بلیت نیم‌بها به قیمت شش‌هزار تومان فروخته شده است. ۱۶۷ مخاطب نیز با بلیت مهمان این نمایش را دیده‌اند. «ماز» در این مدت فروشی برابر با ۵۸۸هزار تومان داشته است. متوسط روزانه فروش این نمایش، پنجاه‌هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که خانه نمایش، چهل نفر گنجایش دارد، نسبت تعداد مخاطبانی که «ماز» را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبی که می‌توانستند آن‌را ببینند، حدود ۵۰ درصد بوده است که با توجه به امکانات بسیار کمی که به این سالن اختصاص داده‌اند، آمار قابل قبولی است. البته جا دارد که بیشتر به این سالن پرداخته شود و تبلیغات مناسب‌تری بر روی این سالن انجام گیرد.

تئاترشهر و متوسط فروشی بالغ بر پنج‌میلیون و ۴۲۳هزار تومان

مجموعه تئاتر شهر در هفته نخست اردیبهشت‌ماه میزبان شش اثر نمایشی بوده است. در هفته گذشته در سالن قشقایی این مجموعه، سه نمایش اجرا شد.

سالن اصلی و بیش از یک‌میلیون و پانصدهزار تومان فروش روزانه

نمایش «راه مهر، راز سپهر» به کارگردانی شکرخدا گودرزی از ۲۴ اردیبهشت‌ماه اجراهای خود در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر را آغاز کرده است، طی ۱۳ اجرا، ۲۱۶۵ مخاطب شد که از این تعداد، ۱۶۶ بلیت تمام‌بها به قیمت سی‌هزار تومان، ۱۵ بلیت نیم‌بها به مبلغ ۱۵هزار تومان، ۸۳ بلیت تخفیف‌دار به قیمت بیست‌هزار تومان و ۱۱۳۱ بلیت مهمان ثبت شده است. این اثر به فروشی برابر با ۲۳میلیون و ۹۱‌هزار تومان دست یافت. متوسط فروش نمایش «چمدان» روزانه یک‌میلیون و ۷۷۶هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که ظرفیت سالن اصلی برای این نمایش ۵۷۹ نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد افرادی که می‌توانستند آن‌را ببینند، ۲۹ درصد است؛ البته این مساله تا حدودی طبیعی است چون یکی از موفق‌ترین نمایش‌های اجرا شده در این سالن؛ «چمدان» اثر فرهاد آییش که عملکرد بسیار خوبی در جذب مخاطب داشته است، نیز نتوانست به‌طور متوسط بیش از ۵۲ درصد سالن را پر کند. همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود ۵۲ درصد بوده است.

«بیگانه» و استقبالی ۸۵درصدی از چهارسو

نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه که از سی‌ام اردیبهشت‌ماه اجرای خود را در سالن چهارسو آغاز کرده است. طی هشت اجرا، ۸۳۱ تماشاگر داشته است که از این تعداد، چهارصد مخاطب با بلیت تمام‌بها به قیمت ۲۵هزار تومان، ۴۹ تماشاگر با بلیت نیم‌بها به ارزش ۱۲هزارو پانصد تومان و ۲۲۵ مخاطب نیز با بلیت تخفیف‌دار با بهای بیست‌هزار تومان، به تماشای این اثر نشسته‌اند. ۱۵۷ بلیت مهمان نیز برای این اثر ثبت شده است. «بیگانه» به فروشی برابر با ۱۵میلیون و ۱۱۳هزار تومان دست یافته است. متوسط فروش این اثر، روزانه یک‌میلیون و ۸۹۰هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که ظرفیت چهارسو برای این نمایش ۱۲۲ نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبی که می‌توانستند آن‌را ببینند، ۸۵ درصد است. همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود ۱۸ درصد بوده است.

قشقایی به آتش کشیده شد!

تالار قشقایی که هفته گذشته میزبان پروژه «تئاتر را باید به آتش کشید» بود، با سه نمایش «زن»، «کاریزنو-‌شبانه» و «روز رستاخیز» میزبان مخاطبان تئاتر بوده است.

نمایش «زن» به کارگردانی مجید بشکال، طی پنج اجرای خود، میزبان ۱۲۴ مخاطب بوده است که ۳۸ بلیت تمام‌بها به قیمت بیست‌هزار تومان فروخته شده است، ۸۶ مخاطب نیز برای دیدن این اثر از بلیت مهمان استفاده کرده‌اند. این نمایش در نهایت با ۷۶۰هزار تومان بلیت فروشی، از تالار قشقایی خداحافظی کرد. متوسط فروش «زن» ۱۵۲هزار تومان بوده است.

نمایش «کاریزنو- شبانه» به کارگردانی مجید سرنی‌زاده نیز طی پنج اجرای خود، میزبان ۱۳۷ مخاطب بوده است که ۲۶ بلیت تمام‌بها به قیمت بیست‌هزار تومان فروخته شده است، ۱۱۱ مخاطب نیز برای دیدن این اثر از بلیت مهمان استفاده کرده‌اند. این نمایش در نهایت با ۷۶۰هزار تومان بلیت فروشی، از تالار قشقایی خداحافظی کرد. متوسط فروش «کاریزنو-شبانه» ۵۲۰هزار تومان بوده است.

نمایش «روز رستاخیز» که باز هم مجید سرنی‌زاده را در مقام کارگردان در کنار خود دارد، در دو اجرا، میزبان پنجاه مخاطب بوده است که ۱۶ بلیت تمام‌بها به قیمت بیست‌هزار تومان فروخته شده است، ۳۴ مخاطب نیز برای دیدن این اثر از بلیت مهمان استفاده کرده‌اند. این نمایش در نهایت با ۷۶۰هزار تومان بلیت فروشی، از تالار قشقایی خداحافظی کرد. متوسط فروش «روز رستاخیز» ۳۲۰هزار تومان بوده است.

در مجموع تالار قشقایی در هفته گذشته میزبان سه نمایش بوده است که این آثار در قالب ۱۲ اجرا روی صحنه رفته‌اند. ۳۱۱ مخاطب از این تالار دیدن کرده‌اند و پروژه «تئاتر را باید به آتش کشید» ۹۹۲ هزار تومان بلیت‌فروشی داشته است.

«اکتبر ۱۹۴۲ پاریس» در سایه

سالن سایه از ۲۰ اردیبهشت، میزبان نمایش «اکتبر ۱۹۴۲ پاریس» به کارگرانی مسعود موسوی شده است. این اثر در طی ۱۵ اجرای خود، ۱۱۱۸ تماشاگر داشته است. از این تعداد، ۷۳۰ مخاطب بلیت تمام‌بها به قیمت ۱۵هزار تومان و هفتاد تماشاگر، بلیت نیم‌بها با ارزش هفت‌هزار و پانصد تومان خریداری کرده‌اند. «اکتبر ۱۹۴۲ پاریس» میزبان ۳۱۸ مخاطب دیگر نیز شده است که با بلیت مهمان به تماشای آن نشسته‌اند. فروش این نمایش ۱۱میلیون و ۴۷۵هزار تومان اعلام شده است. متوسط فروش این اثر، حدود ۷۶۵هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که گنجایش سایه برای این نمایش هشتاد نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبانی که می‌توانستند ‌آن‌را ببینند، حدود ۹۳ درصد و همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود ۲۸ درصد بوده است.

در «خیمه قمرخانم» مهمانی به‌پا نبود

نمایش «خیمه قمرخانم» به کارگردانی بهنار مهدی‌خواه که از ۲۶ اردیبهشت‌ماه اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کرده است، در ۱۲ اجرا، میزبان ۷۰۷ مخاطب بوده است. برای این اثر، ۳۶۸ بلیت تمام‌بها به قیمت ۱۴هزار تومان، ۱۹۴ بلیت نیم‌بها با ارزش هفت‌هزار تومان، ۵۶ بلیت تخفیف‌دار به قیمت ۱۰هزاروپانصد تومان و ۸۹ بلیت مهمان ثبت شده است. فروش این نمایش هفت‌میلیون و ۹۸هزار تومان اعلام شده است. متوسط فروش این اثر، حدود ۵۹۰هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که گنجایش تالار هنر ۱۹۶ نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا‌کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبانی که می‌توانستند آن‌را ببینند، حدود ۳۰ درصد و همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود ۷ درصد بوده است.

«قصه‌های عمو نوروز و ننه‌سرما» و ۹۹۰ مخاطب

نمایش «قصه‌های عمو نوروز و ننه‌سرما» به کارگردانی جواد انصافی، از ۲۶ اردیبهشت‌ماه اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کرده است. این نمایش در ۱۲ اجرا، میزبان ۹۹۰ مخاطب بوده است که از این تعداد، ۳۸۳ مخاطب بلیت تمام‌بها به قیمت ۱۴هزار تومان، ۱۵۵ تماشاگر بلیت نیم‌بها با ارزش هفت‌هزار تومان و ۴۱ نفر بلیت تخفیف‌دار به قیمت ۱۰هزاروپانصد تومان خریدار کرده‌اند. همچنین ۴۱۱ مخاطب نیز با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشسته‌اند. فروش گیشه این نمایش شش‌میلیون و ۸۵۰هزار تومان اعلام شده است. متوسط فروش این اثر، حدود ۵۷۰هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که گنجایش تالار هنر ۱۹۶ نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا‌کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبانی که می‌توانستند آن‌را ببینند، حدود ۴۲ درصد و همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود ۴۱ درصد بوده است.

تالار هنر روزانه یک‌میلیون و ۱۶۰هزار تومان می‌فروشد

از آن‌جا که دو اثر تالار هنر در یک زمان اجراهای خود را آغاز کرده‌اند و در یک سالن روی صحنه می‌روند، می‌توان این دو اثر را با یکدیگر مقایسه کرد. با مقایسه آمار این دو، درمی‌یابیم متوسط فروش روزانه «خیمه قمرخانم» حدود بیست هزار تومان بیشتر از «قصه‌های عمو نوروز و ننه‌سرما» بوده است. همچنین این آمار به ما می‌گوید که متوسط فروش روزانه تالار هنر که در این مدت میزبان ۱۶۹۷ مخاطب بوده است، یک‌میلیون و ۱۶۰هزار تومان بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج