خدمات خودرو مشمول گارانتی شد
در حالی که ارزیابیهای صورت گرفته بیانگر نارضایتی مصرفکنندگان از خدمات ارائه شده در شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو است، این شرکتها موظف شدند خدمات ارائه شده در این حوزه را گارانتی کنند.
چندی پیش اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ابلاغ شد.
براساس یکی از بندهای این قانون، خدمات ارائه شده در شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو و همچنین قطعات تعویضی در این شبکه مشمول دوره گارانتی (تضمین) شده است.
در این زمینه در ماده ۲۳ این قانون تاکید شده است:" عرضهکننده خودرو موظف است نمایندگیهای مجاز شبکه خدمات پس از فروش خود را ملزم کند تا ضمن ارائه صورتحساب خدمات به مصرفکننده، خدمات ارائه شده را به مدت دو ماه یا ۳۰۰۰ کیلومتر، هر کدام که زودتر فرا برسد و همچنین قطعات تعویضی خودرو را به مدت شش ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر، هر کدام که زودتر فرا برسد، ضمانت کند".
بنابراین اگر خدمات ارائه شده یا قطعات تعویضی خودرو در مدت زمان گارانتی یاد شده دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر و تعویض مجدد پیدا کند، شرکت عرضهکننده خودرو موظف به حل عیب یا تعویض رایگان قطعات مربوطه خواهد بود.
این قانون جدید در حالی است که براساس ارزیابیهای صورت گرفته، مصرفکنندگان از خدمات ارائه شده در شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو ناراضی هستند.
طبق نظرسنجی صورت گرفته در این زمینه، "کمبود یا نبود قطعات یدکی"، "کیفیت پایین خدمات و تعمیرات" و "دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات" از مهمترین دلایل نارضایتی مصرفکنندگان ایرانی از خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.
نظر کاربران
جالب است بدانید راهکار مراکز ارائه خدمات پس از فروش خودرو را:
شما ماشینت خراب میشه میبری نمایندگی- قطعه یا قطعاتی باید تعویض بشه- به شما میگن 1 یا چند قطعه رو نداریم، یا ماشینت بمونه تا قطعه بیاد از یک روز تا مدت نامعلوم یا اینکه خودت از بیرون قطعه بخر- اگه بذاری ماشین بمونه تا قطعه بیاد که خب مشخصه داستان خودش رو داره- اگه از بیرون خودت قطعه بخری قطعاتی که خودت خریدی شامل گارانتی نمیشه- 3 روز بعدش هم خراب بشه گردن خودته- در نتیجه کی متضرر میشه؟؟ در حالت اول که خودرو بمونه تا قطعه بیاد مصرف کننده متضرر هستش در حالت دوم هم که از بیرون قطعه بخری مصرف کننده متضرر هستش
یه حالت قبل از اون هستش که باید مبالغ هنگفتی برای خرید خودرو پرداخت کنی، 2-3-4-5 برابر قیمت واقعی خودرو که بازهم مضرف متضرر میشه
یه حالت همیشگی هم هست که باید بنزین رو با قیمت مسخره و نجومی بخری که در این حالت هم مصرف کننده متضرر میشه
کاش بقیه کالاهای ایرانی هم اینطور بود.
من 6 ماهه اجاق گاز پیلوت خریدم که دارای نقص فنی است . ای کاش نمی خریدم.
شرکت 4 ماهه داره بازیم میده که قطعه خراب رو عوض نکنه. میگن پول دستمزد و ایاب و ذهاب با مشتریه.
یاد کارخانه تویوتا افتادم که چند سال پیش چند تا ماشین از یک مدل خرابی داشت دستور دادن همه ان مدل را در دنیا جمع کنن.
بی توجهی کارگر ایرانی در تولید و عدم توجه بخش کنترل کیفی در عرضه تولید مورد دار ، باعث میشه که کارخانجات ایرانی سرانجامی جز ورشکستگی نداشته باشن.
آقای مدیر عامل شرکت پیلوت گاز ، از خریدی که کردم جدا پشیمانم.
چی بگم ی خودرو سواری چینی مدل 620 خریدم بعلت نبود تعمیرگاه های مجاز.و گرانی قطعات در بازار آذاد . موندم چکنم از مسولین واونائی که دستشون تو این کاره استدعا دارم فکری به حال ما بنمایند. .با این خودروهای چینی و کمبود تعمیرگاه مجاز چه کنیم .