بر خلاف ادعاهای پیشین
تعرفه واردات خودرو فعلا ثابت ميماند
معاون وزير بازرگاني گفت: هيچ پيشنهادي دربارهي تغيير تعرفهي واردات خودرو به وزارت بازرگاني ارائه نشده است.
حميد صافدل كه رئيس سازمان توسعهي تجارت نيز هست، دربارهي مطرح شدن برخي بحثها دربارهي احتمال افزايش تعرفهي واردات خودرو گفت: در سال جاري تاكنون هيچ پيشنهادي دربارهي افزايش يا كاهش تعرفهي واردات خودرو به كشور به وزارت بازرگاني ارائه نشده است.
اين در حالي است كه چند روز پيش دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو خبر داد كه در پيشنويس آئيننامهي صادرات خودرو و قطعات، پيشنهاد افزايش تعرفهي واردات خودرو براي كمك به صادرات اين صنعت ارائه شده است.
محمدرضا نجفيمنش اعلام كرده بود كه طبق اين پيشنهاد با افزايش ميانگين 10 درصدي تعرفهي واردات خودرو و قطعات، تا30 درصد از هزينههاي صادرات خودرو و قطعه به عنوان جبران بخشي از هزينههاي صادرات به دليل تعديل نشدن نرخ ارز به صادركنندگان پرداخت ميشود.
هماكنون تعرفهي واردات خودرو به كشور 90 درصد بوده و با احتساب هزينههاي شمارهگذاري و پلاكگذاري اين رقم به حدود 110 درصد هم ميرسد.
پيشتر قرار بود با اجرايي شدن قانون ارتقاي كيفيت خودرو و ساير توليدات صنعتي، به مرور از تعرفهي واردات خودرو به كشور كاسته شود. برخي كارشناسان اعتقاد دارند شركتهاي خودروسازي داخلي از يك سو چندان كيفيت محصولات توليدي خود را افزايش نميدهند و بازار را در انحصار خود گرفتهاند و از سوي ديگر درخواست افزايش تعرفهي واردات را ميدهند كه اين اقدام تناقض در رفتار خودروسازان محسوب ميشود.
مجلس پيشتر با كاهش تعرفهي واردات خودرو به كشور مخالفت كرده، اما در عين به خودروسازان هشدار داده بود كه اگر كيفيت محصولات توليدي خود را بالا نبرند، احتمال بررسي كاهش تعرفهي واردات خودرو به كشور وجود دارد.
هماكنون دو شركت ايران خودرو و سايپا نزديك به 95 درصد بازار خودروهاي سواري داخلي را در اختيار دارند.
ارسال نظر