جلودارزاده:حجاب با اجبار درست نمیشود
حسن روحانی می گوید ۱۸ زن به مجلس راه یافته اند. همه منتظرند ببینند وزارت کشور اعتبارنامه مینو خالقی را به مجلس می فرستد یا نه. پس به روایتی ۱۸ و به روایتی دیگر ۱۷ نماینده زن در این دوره مجلس خواهیم داشت. نمایندگانی که اکثرا جوان هستند و بیش از ۹۰ درصد آنها اولین دوره نمایندگی شان را تجربه می کنند.
برای بررسی این اتفاق و اینکه چه امیدی می شود به آینده این مجلس بست به سراغ سهیلا جلودارزاده رفته ایم. او نماینده دوره های پنجم، ششم، هفتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. ۵۸ ساله و زاده شهرستان ری. او از اعضای حزب کار است. در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سهیلا جلودارزاده در لیست سی نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان حضور داشت. او توانست با کسب یک میلیون و ۳۳۳ هزار و ۳۲۷ رأی در رتبه سوم منتخبان پایتخت وارد مجلس دهم شود.
با توجه به اینکه حضور زنان در مجلس این دوره رکورد تمامی ادوار مجلس را شکست، به نظر شما این مسئله چه تاثیری بر زندگی زنان کشور ما می تواند داشته باشد؟
- این یک قدم به سمت عدالت بود. به امید خدا روزی برسد که این قدم ها خیلی بیشتر و پر اثرتر برداشته شود. خب ما الان می توانیم در هر کمیسیون مجلس یک خانم داشته باشیم. حتی ما این دوره از نقاط محروم، از مناطقی که امکانات برای زنان کم است، جاهایی که برای زندگی زنان پر خطر است و آن مناطقی که بیشترین خودسوزی زنان در آنجا اتفاق می افتد نماینده داریم. حضور زنان در کمیسیون ها می تواند از قوانینی که فقر را زنانه می کند و جهل را به جامعه زنان هدیه می کند، پیشگیری و با هر آنچه که توسعه را به عقب می اندازد مبارزه کند. ما خواستار این هستیم که این زنانی که به مجلس می آیند و می خواهند در این زمینه حرکت کنند، همزیستی و عشق و محبت را در خانواده ایجاد کنند تا خانواده محل زورگیری نباشد. مهم ترین نقش حضور زنان در جامعه می تواند این باشد که تعادل را به جامعه برگرداند و از تندروی ها و خصومت ها جلوگیری کند.
با توجه به حضور قبلی شما به عنوان نماینده در مجلس فکر می کنید چه امری باعث علاقه بیشتر زنان برای کاندیداتوری و همچنین اقبال بیشتر مردم به حضور زنان در مجلس این دوره شده است؟
- البته توجه کنید که خیلی از زنانی که آمادگی بیشتری برای حضور در مجلس داشتند رد صلاحیت شدند. اگر اینها رد صلاحیت نشده بودند آمار حضور زنان به شکل قابل توجهی بیشتر بود ولی با این حال تعداد زنان ما به حد قابل توجهی رسیده و توانسته اند اعتماد مردم را جلب کنند. زنان دست پاک تر هستند و در قبول مسئولیت ها دقیق ترند. به همین جهت می بینید که در انتخابات شوراها و شورایاری ها و جاهای دیگر هم زنان مورد اعتماد قرار می گیرند. تا حالا نشنیده اید که زنان دزدی های میلیونی انجام بدهند، چه برسد میلیاردی.
در دوره های قبل به خصوص در مجلس نهم گاهی زنان نماینده، حرف ها و موضع گیری های ضد زنانه داشتند که مایه تعجب بود. ممکن است در مجلس جدید هم ما چنین چیزی را ببینیم؟
- نه. به طور قطع خانم های مجلس قبل در بایدها و نبایدهای جناحی شان قرار داشتند و چاره ای جز این موضع گیری ها نداشته اند، در صورتی که یکی از مهم ترین ویژگی های خانم هایی که الان رأی آورده اند این است که خودشان تمام حصرها و بایدها و نبایدهای سنتی و اجتماعی را شکسته اند و به اصطلاح زندگی کرده اند و این دیوار شیشه ای برای شان شکسته شده است و از آن بیرون آمده اند. بنابراین به طور قطع ضد زن رفتار نخواهند کرد.
فکر می کنید زنان برای مقابله با مردسالاری در مجلس چه تدابیری دارند؟ به خصوص که شاهد یکسری نماینده در مجلس هستیم که همین اخیرا حرف های خوبی در مورد زنان نزده اند.
- وقتی که حضرت امام فرمودند زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند خب مخالفت با این کلام، رفتاری شیطانی است. نمایندگانی که الان انتخاب شده اند عصاره فضایل یک ملت بزرگ هستند. ما ملتی شیعه و مسلمانیم. ملتی که پیامبرش فرموده وقتی یک هدیه می آورید اول به دختر خانواده بدهید، یا دست دخترشان را می بوسیدند و ایشان را عزیز می داشتند.
ما به دنبال قدرتنمایی و زورگیری و منافع شخصی نیستیم. ما چیزی جز اجرای احکام قرآن و احکام خداوند نمی خواهیم. همانطور که در قرآن کریم یک سوره به نام «نسا» هست که حقوق زن را در آن بیان کرده و توجه ویژه به آن داشته. حتی در مورد زنی که مثلا خطاکار است می گوید با خوبی با او رفتار کنیم. این اخلاق اسلامی باید در مورد پنجاه درصد افراد جامعه رعایت شود و حقوق شان داده شود. مجلسی که بخواهد به پنجاه درصد مخلوقات خدا که نیمه مکمل خلقت است ظلم کند، خب این مجلس صلاحیت ندارد ولی به هر حال مطمئنا چنین نشده و نخواهد شد.
ما قوانینی را در مجلس های پنجم و ششم و هفتم تصویب کردیم که مخالف مشهور بود. مثلا مشهور این بود که زن از زمین ارث نمی برد ولی ما تصویب کردیم که زن از زمین ارث می برد. ۱۴۰۰ سال قوانین به گونه دیگری بود و ما تغییرش دادیم. یا قانون محاسبه مهریه به نرخ روز، که هنوز این مسئله وجود دارد و اجرا می شود یا قانون ممنوعیت ازدواج زیر سن بلوغ یا مسئله حضانت، که خب با اینها مخالفت هایی می شد ولی چون روش اثبات ما معقول بود و منافع شخصی در میان نبود و می خواستیم حقی در جامعه باطل نشود، تصویب شد. ما می دانیم که مقاومت در مقابل حق، شدنی نیست و اگر بشود باید با اخلاق برخورد بشود. الان اکثریت مجلس، نمایندگان اخلاق مداری هستند و دنبال منافع شخصی هم ان شاءالله که نیستند.
رییس جمهور در زمان نامزد شدن شان گفتند که می خواهم کاری کنم تا هیچ فرد بی نام و نشانی در خیابان از مردم سوال نپرسد؛ ولی باز هم ما شاهد این برخوردها مثل پلیس نامحسوس و ... .هستیم. به نظر شما فراکسیون زنان مجلس می تواند برنامه ای برای اصلاح این حرکات داشته باشد؟
- این مسئله حساس است. ما باید یک فضای فرهنگی به وجود بیاوریم که کعبه گمشده زنان و دختران ما باشد. یعنی برای انتخاب سبک زندگی یا به اصطلاح عشق و علاقه به سمت این سبک زندگی بروند. سبکی که در آن نور است و آرامش است. ایجاد این فضا به همکاری رسانه ها و درک درستی از دین نیاز دارد. در این فضا اصلا زور معنی ندارد. در دین حتی اکراه معنی ندارد. مکروه حتی با زور و مجبور واجب فرق می کند. زور اصلا در اسلام معنی ندارد. مردم باید با عشق، دستورات را بپذیرند و با علاقه به سمتش بیایند. در نتیجه دین دار کردن مردم با زور اصلا درست نیست. پنجره ای است که خدا هم نمی خواهد مردم از این پنجره تو بیایند. اگر کسی می خواهد مردم را به دین دعوت کند باید از راه خدا اقدام کند.
شما فکر می کنید زنان این مجلس به همراهی بعضی از مردان، پتانسیل مقابله با یکسری تندروی ها را دارند؟
- این خانم هایی که آمده اند خانم هایی هستند که تسلیم و تابع این حرکات نبوده اند و این روش ها را قبول ندارند و برای پست و قدرت و مال دنیا نیامده اند. وقتی هم ثبت نام کردند یک درصد احتمال نمی دادند که در این شرایط رأی بیاورند ولی این باور را داشتند که با حضورشان باید موثر باشند، بنابراین آمدند و الحمدلله خداوند هم مسیر را باز کرد.
آقایان هم همین طور؛ من دیده ام آقایانی هم که خودشان دختر دارند، همه شرایط را برای دختر خودشان نمی خواهند ولی برای دختر مردم رضایت می دهند اما این طور نمی شود. باید فکرها تغییر کند. مرد و زن هر دو انسان هستند. نحوه ایمان آوردن به یک عقیده برای هر دو یکسان است. درک و فهم شان یکسان است و این درک و فهم باید به شیوه قرآن و اسلام انجام بگیرد. به اجبار و تحمیل نمی شود. گول زدنی نیست. با تحریک و طمع، خریدنی هم نیست؛ پول بدهی بگویی آفرین که حجاب داری. اینها فقط برای بچه ها می تواند جذابیت داشته باشد. انسان بزرگ باید بفهمد.
نظر کاربران
مترقی وروشنفکر تر از این نبود؟
شهر من خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد .آدرس کوی صفا کوچه معراج 5.دو خانواده هستند که مواد مخدر می فروشند و جوانان شهر را آلوده می کنند .
چه کشف بزرگی فرمودندی...