از گرانی خودرو چه کسانی سود می برند؟
محمدرضا نجفی منش گفت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است.زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش, خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند. هیچ کس از این کار سودی نمی برد غیر از دلالی.»
پس از گفت و گو ها و اظهار نظرهای مختلف دربار قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در ۶ اردیبهشت این شورا با بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی برخلاف پیشبیی ها موافقت و مجوز افزایش قیمت خودرو صادر کرد.
محمدرضا نعمتزاده, وزیر صنعت, معدن و تجارت كه از ابتداي حضورش از صنعت خودرو حمایت می کرد در روزهاي پاياني فروردين سال جاري در نامهاي كه به همه اعضاي اين شورا از آنها خواسته بود تا از اين صنعت حمايت كنند و به افزايش قيمت راي دهند تا صنايع وابسته به صنعت خودرو رونق گيرند و خودروسازان از محل درآمدشان از افزايش قيمت بتوانند با قطعهسازان و زيرمجموعههاي تامينكننده مواد مصرفي خودرو تسويه حساب كنند.
حتی امروز روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که به بررسی وضعیت بازار خودرو پرداخته بود، به اشاره به قیمت ها نوشت: بازار مدتها است در رکود بهسر میبرد و مشتریان به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی و قیمت بالای خودروها، میل چندانی به خرید از خود نشان نمیدهند. اتفاقا بهنظر میرسد دلیل اصلی فریز قیمتی طی حدود دو سال گذشته، همین رکود بازار بوده، چه آنکه رئیس شورای رقابت پیش تر عنوان کرده که وقتی بازار در رکود است، نیازی به بالا بردن قیمت نیست؛ از طرفی، خودروسازان نیز که از رکود بازار رنج میبرند، تاکید داشتند چندان مایل به افزایش قیمت محصولات خود نیستند و ثبات را در دستور کارشان طی سال ۹۵ قرار خواهند داد؛ زیرا نمیخواهند خرید و فروش بیش از این کاهش یابد.
از سوی دیگر محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرآنلاین نیز با موافقت به سخنان نعت زاده گفت:« من ازاول با قیمت گذاری خودرو از طرف شورای رقابت مخالف بودم و مطرح کردم که کار غلطی است. هیچ جای دنیا هیچ دولتی در قیمت گذاری دخالت نکرده است و هیچ کسی به ما تصیح نکرده است. به طور مثال کشوری اظهار نظر کند که کاری که در ایران انجام شد کار خوبی است و ما این کار را انجام دهیم. به هر صورت این کار غلطی است که نیاید انجام داد. »
وی بیان داشت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است.زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش, خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند. هیچ کس از این کار سودی نمی برد غیر از دلالی. »
نجفی منش عنوان کرد:« کشورهایی که حتی یک الی سه خودروساز دارند نیز هیچ یک در قیمت گذاری دخالت نکردند. شورای رقابت باید مراقب باشد که کسی را انحصار نکند. االبته انحصار یعنی خودتان هرچقدر می خواهید قیمت بگذارید که خودروسازان ما قیمت نمی گذارند و میزان تولید خودشان را به دلخواه تعیین نمی کنند. »
وی افزود:« ۱۶ خودروساز داخلی, ۱۸ خودروساز رسمی در کشور موجود است. دیگر انحصار در این جا معنی نمی دهد. همه دنیا در تلاش اند که هزینه هایشان را پایین آورند وjoint ایجاد کنند. رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن با یکدیگر مشارکت می کنند که قیمت را کاهش دهند نه اینکه ایجاد انحصار کنند. »
یک روز پس از موافقت شورای رقابت, بازار خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم این دو کارخانه سایپا و ایران خودرو در روز گذشته نسبت به این افزایش بی تفاوت بود.
در همین حال فروشندگان خودرو در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت ها در بازار تغییری نکرده است، به رکود شدید معاملات اشاره می کنند و تأکید دارند رکود آنچنان بر معاملات سایه انداخته است که نمی توان قیمت ها را بالا برد.
نظر کاربران
واقعاً میخوای بدونی؟ ةآآ جونم واست بگه تنها کسی که از گرانی سود میبرد، فقیر، فقرا،اند دیگه، اینو همه میدونن جان میرزا
گلم بنده چندین بار گفتم این بار هم میگم از بزرگترین اقتصاد دان و دانشجویان و اساتید دانشگاه هم نظر خواهی کنید، خواهید دید و شنید که فقط اون هایی که پول ندارند که خودرو بخرند سود میبرند، اگه باور نداری، میخوای بده از طریق صدا و سیما نظر خواهی کن، متوجه میشوید بطور حتم آنان که پول خرید خودروهای گران بی کیفیت را که ندارند بدهند و بخرند، حد اقل این یک مرتبه بی پولی به داد آنها رسیده ونگذاشته که ضرر کنند نتیجهگیری هرگاه ضرر ندادی یک نوع میشود گفت که سود برده ای، این نکته را از میرزا دارید!!!!!!!!!!!