مازراتی در راه ایران
هفته نامه صدا در گزارشی به وضعیت صنعت خودرو پرداخت.
خبرآنلاین: هفته نامه صدا در گزارشی به وضعیت صنعت خودرو پرداخت.
صنعت خودورسازی ایران سال گذشته را به عنوان بدترین سال مالی با کاهش ۱۹ درصدی تولید و ذخیره انبار ۲۴ درصدی به پایان رساند تا پرحاشیه ترین صنعت ایران، سخت ترین دوران را تجربه کرده باشد. با این حال کارخانه های خودورسازی امیدوارند طی یازده ماه آتی از سال جاری، وضعیت خود را تغییر دهند. قرار داد با بنز، پژو و البته زمزمه های حضور پورشه و مازاراتی در ایران می تواند وضعیت بازار خودرو را تغییر دهد.
اجرای برجام، امیدها را به حضور کمپانی های معتبر خودروسازی خارجی در ایران برای مصرف کنندگان به همراه آورده است. در حال حاضر ۱۸ میلیون خودرو در اختیار شهروندان ایرانی قرار دارد و محاسبات معتبر نشان می دهد همچنان بازار ایران قابلیت ارتقاء تا سطح ۲۱ میلیون خودرو را دارد.
یکی از شاخص ترین اقدامات خودروسازان ایرانی برای تغییر شرایط بازار، عقد قرار داد مجدد با پژو بوده است. این درحالی است که آخرین محصولی که از کمپانی پژو در ایران تولید می شود، مربوط به ۲۰ سال قبل است.
اما بعد از اجرای برجام با مذاکرات صورت گرفته بین شرکت خودروساز ایرانی و پژو پیشرفت هایی حاصل شده که منجر به انعقاد قراردادهایی جدید شده است. بر اساس این مذاکرات در سال ۹۵ سه مدل جدید پژو , سیتروئن با همکاری ایران خودرو در ایران تولید خواهد شد.
خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸ قرار است با همکاری ایران خودرو ساخته شود. این قرار داد پژو در سفر حسن روحانی به پاریس امضا شد. یکی از تفاوتهای اصلی قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به نحوی که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند.
از سوی دیگر برخی رسانه ها از ورود برندهایی مانند مازراتی, بنز و پورشه به بازار ایران نیز خبر دادند. مازراتی و پورشه به صورت سفارشی و محدود به ایران وارد می شوند و در حال حاضر نمایندگی مستقل در ایران ندارند. گزارش های گمرک نیز نشان می دهد طی ده سال گذشته تنها ۵۱۰ هزار خودرو خارجی به بازار ایران راه یافته اند. با این حال واردکنندگان و خودروسازان ایرانی تمایل خود برای توسعه سطح تنوع تولید محصولاتشان را نشان داده اند. برهمین اساس هم بیست و هشتم بهمن سال ۱۳۹۴دور جدید همکاری یکی از خودروسازان داخلی با شرکت مرسدس بنز آغاز شد. علی نمکین، نماینده انحصاری شرکت مرسدس بنز در ایران در مراسم آغاز دوره جدید همکاری ایران خودرو و مرسدس بنز گفته است: «از این پس به مشتریان محصولات بنز در ایران این خاطرجمعی را میدهیم که از خدمات ویژه در رابطه با این خودروها بهرهمند شوند و دیگر شاهد بازار خاکستری و غیررسمی در رابطه با محصولات بنز نباشیم.»
در همین حال در این مراسم اشتفن باومن مدیر منطقه ای شرکت مرسدس بنز عنوان کرد:« بعد از این که تحریم ها برداشته شد ما مذاکرتی برای دور جدید همکاری ها با ایران داشتیم و این مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و فرصت مناسبی برای شرکت مرسدس بنز خواهد بود.»
از سوی دیگر براساس گزارشی که فایننشالتایمز منتشر کرده پژو سیتروئن خبر داده ظرفیت بازار خودروی ایران باید به سال ۲۰۱۱ بازگردد و ظرف دو سال به سطح یک میلیون و ششصد هزار خودرو در سال برسد. همچنین تا سال ۲۰۲۰ میزان فروش خودرو سالانه به ۲ میلیون دستگاه خواهد رسید.
در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، محمدرضا نجفیمنش نیز در گفت و گو با مهر گفته است:«خودروسازان بزرگ دنیا از هم اکنون برای حضور در بازار ایران و منطقه خاورمیانه وارد رقابت با یکدیگر شدهاند و این رقابت در شرایطی شکل گرفته است که تماسها و رفت و آمدهای مدیران ارشد خودروسازان بزرگ جهان به ایران افزایش یافته است.» چندی قبل در آخرین همایش خودرویی ایران ۳۶۳ شرکت ایرانی و ۱۳۷ شرکت خارجی از ۲۳ کشور حضور داشتند و آخرین محصولات مرتبط با خودرو که در داخل کشور تولید شده و همچنین خودروهای تولید داخل را به معرض نمایش گذاشته بودند.
وضعیت ما وضعیت آنها
صنعت خودرو در سال ۲۰۱۵ در اروپا شغل ۱۲.۱ میلیون نفر را فراهم کرد و حدود ۹۵.۱ میلیارد یورو فروش داشته است. اما در ایران بر اساس گزارش منتشر شده کارنامه ۱۱ ماهه تولید خودروسازان کشور طی سال ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۵/ ۸ درصدی تولید خودرو دارد. بر این اساس در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند سال ۹۴ ، ۹۷۶ هزار و ۸۳۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد. صنایع خودروسازی ایران طی سال گذشته با بیش از ۲ میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم تنها به مرز تولید ۸۰۰ هزار دستگاه رسیدند و این درحالی است که رقبای جهانی آنها اعداد متفاوت تری را ثبت کرده اند.
بنز چه می کند؟
بر اساس گزارش سالانه شرکت آلمانی دایملر, فروش خودروهای زیر مجموعه دایملر که مرسدس بنز نیز شامل آن است، در سال گذشته، ۱۴۹ میلیون یورو مجموعا فروش داشته است که از سال ۲۰۱۴، پانزده درصد بیشتر بود. سود سهام این شرکت نیز در سال گذشته، ۳ هزار و ۴۷۷ میلیون یورو بوده است. خودرو های مرسدس بنز سواری نیز با افزایش ۳۵ درصدی فروش از سال گذشته به ۷ هزار و ۹۲۳ میلیون یورو رسیده است.
تعداد کارکنان در شرکت دایملر آلمانی از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ حدود ۲۷۰ هزار نفر شده که حدود ۹۹ هزار نفر از آن ها برای مرسدس بنز کار می کردند. این تعداد در سال ۲۰۱۵ به ۱۳۶،۹۴۲ نفر رسیده است.
شرکت خودروسازی پی اس ای
ر اساس گزارش سالانه شرکت پی اس آی که پژو و سیتروئن یکی از زیرمجموعه های آن به شمار می آید، در سال ۲۰۱۵ با افزایش ۱.۲ درصدی در فروش ۲ میلیون و ۹۷۳ هزار دستگاه خودرو در سراسر دنیا به فروش رساندهاست. درآمد این گروه سال گذشته ۵۴میلیون یورو بوده که از دو سال قبل ۳ میلیون یورو بیشتر بوده است.
شرکت خودروسازی اف سی ای
شرکت FCA که خودرو هنا لوکس تولید می کند علاقه خود را به ایران نشان دادهاست. این کمپانی به عنوان مالک خودروسازی مازاراتی در جهان فعال است.
بر اساس گزارش سالیانه شرکت اف سی ای که مازراتی زیر مجموعه آن است, این شرکت درآمد خالصش ۱۱۰,۵۹۵ میلیون یورو بوده و در سال ۲۰۱۴ ۹۳,۶۴۰ میلیون یورو بوده است.
صادرات این شرکت در سال ۲۰۱۵ ۴,۶۰۲ هزار دستگاه خودرو بوده است و تعداد کارکنان این شرکت در اخر سال ۲۳۸,۱۶۲ نفر بوده است.
شرکت خودروسازی پورشه
در سایت رسمی پورشه برخلاف بقیه وب سیات های رسمی خودروسازان، گزلرش سالیانه آن در دسترس نبود و بر اساس گزارش ۹ ماه اول سال ۲۰۱۵ این شرکت ۸۳۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از سال ۲۰۱۴ ۲۷.۶ درصد افزایش فروش داشته است.
سال ۲۰۱۵ شرکت پورشه با خسارتی که به فولکس واگن وارد کرد، ۱۰ هزار یورو خسارت را روی دست مالکانش گذاشت. طبق این آمار مشاهده می شود که سال ۲۰۱۵ برای خودروساز ها سال خوبی بوده و شرکت های خودروسازی با افزایش سود و تولیدات مواجه بودند. در آمارهای منتشر شده در سایت رسمی این شرکت فروش این خودروساز ها در اروپا پیشرفت بیشتری را به نسبت آسیا داشته است.
این در حالی است که اقتصاددانان گمان می کنند رکود اقتصادی کشور چین و کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر کشورهای آسیایی گذاشته و توان خرید و تولید آن ها را پایین آورده است. خودروسازان ایرانی امیدوارند طی سال جاری وضعیت بازار با حضور همکاران خارجی تغییر کند.
اعداد
۱۲ میلون نفر در صنعت خودروسازی اروپا کار می کنند
یک میلیون دستگاه متوسط تولید خودرو در صنایع خودروسازی ایران است
۲۱ میلیون دستگاهظرفیت بازار خودروی ایران برآورد شده است
۵۱۰ هزار دستگاه خودروی خارجی طی ده سال وارد ایران شده است
۲۷ درصد میزان فروش پورشه در جهان رشد داشته است
صنعت خودورسازی ایران سال گذشته را به عنوان بدترین سال مالی با کاهش ۱۹ درصدی تولید و ذخیره انبار ۲۴ درصدی به پایان رساند تا پرحاشیه ترین صنعت ایران، سخت ترین دوران را تجربه کرده باشد. با این حال کارخانه های خودورسازی امیدوارند طی یازده ماه آتی از سال جاری، وضعیت خود را تغییر دهند. قرار داد با بنز، پژو و البته زمزمه های حضور پورشه و مازاراتی در ایران می تواند وضعیت بازار خودرو را تغییر دهد.
اجرای برجام، امیدها را به حضور کمپانی های معتبر خودروسازی خارجی در ایران برای مصرف کنندگان به همراه آورده است. در حال حاضر ۱۸ میلیون خودرو در اختیار شهروندان ایرانی قرار دارد و محاسبات معتبر نشان می دهد همچنان بازار ایران قابلیت ارتقاء تا سطح ۲۱ میلیون خودرو را دارد.
یکی از شاخص ترین اقدامات خودروسازان ایرانی برای تغییر شرایط بازار، عقد قرار داد مجدد با پژو بوده است. این درحالی است که آخرین محصولی که از کمپانی پژو در ایران تولید می شود، مربوط به ۲۰ سال قبل است.
اما بعد از اجرای برجام با مذاکرات صورت گرفته بین شرکت خودروساز ایرانی و پژو پیشرفت هایی حاصل شده که منجر به انعقاد قراردادهایی جدید شده است. بر اساس این مذاکرات در سال ۹۵ سه مدل جدید پژو , سیتروئن با همکاری ایران خودرو در ایران تولید خواهد شد.
خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸ قرار است با همکاری ایران خودرو ساخته شود. این قرار داد پژو در سفر حسن روحانی به پاریس امضا شد. یکی از تفاوتهای اصلی قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به نحوی که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند.
از سوی دیگر برخی رسانه ها از ورود برندهایی مانند مازراتی, بنز و پورشه به بازار ایران نیز خبر دادند. مازراتی و پورشه به صورت سفارشی و محدود به ایران وارد می شوند و در حال حاضر نمایندگی مستقل در ایران ندارند. گزارش های گمرک نیز نشان می دهد طی ده سال گذشته تنها ۵۱۰ هزار خودرو خارجی به بازار ایران راه یافته اند. با این حال واردکنندگان و خودروسازان ایرانی تمایل خود برای توسعه سطح تنوع تولید محصولاتشان را نشان داده اند. برهمین اساس هم بیست و هشتم بهمن سال ۱۳۹۴دور جدید همکاری یکی از خودروسازان داخلی با شرکت مرسدس بنز آغاز شد. علی نمکین، نماینده انحصاری شرکت مرسدس بنز در ایران در مراسم آغاز دوره جدید همکاری ایران خودرو و مرسدس بنز گفته است: «از این پس به مشتریان محصولات بنز در ایران این خاطرجمعی را میدهیم که از خدمات ویژه در رابطه با این خودروها بهرهمند شوند و دیگر شاهد بازار خاکستری و غیررسمی در رابطه با محصولات بنز نباشیم.»
در همین حال در این مراسم اشتفن باومن مدیر منطقه ای شرکت مرسدس بنز عنوان کرد:« بعد از این که تحریم ها برداشته شد ما مذاکرتی برای دور جدید همکاری ها با ایران داشتیم و این مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و فرصت مناسبی برای شرکت مرسدس بنز خواهد بود.»
از سوی دیگر براساس گزارشی که فایننشالتایمز منتشر کرده پژو سیتروئن خبر داده ظرفیت بازار خودروی ایران باید به سال ۲۰۱۱ بازگردد و ظرف دو سال به سطح یک میلیون و ششصد هزار خودرو در سال برسد. همچنین تا سال ۲۰۲۰ میزان فروش خودرو سالانه به ۲ میلیون دستگاه خواهد رسید.
در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، محمدرضا نجفیمنش نیز در گفت و گو با مهر گفته است:«خودروسازان بزرگ دنیا از هم اکنون برای حضور در بازار ایران و منطقه خاورمیانه وارد رقابت با یکدیگر شدهاند و این رقابت در شرایطی شکل گرفته است که تماسها و رفت و آمدهای مدیران ارشد خودروسازان بزرگ جهان به ایران افزایش یافته است.» چندی قبل در آخرین همایش خودرویی ایران ۳۶۳ شرکت ایرانی و ۱۳۷ شرکت خارجی از ۲۳ کشور حضور داشتند و آخرین محصولات مرتبط با خودرو که در داخل کشور تولید شده و همچنین خودروهای تولید داخل را به معرض نمایش گذاشته بودند.
وضعیت ما وضعیت آنها
صنعت خودرو در سال ۲۰۱۵ در اروپا شغل ۱۲.۱ میلیون نفر را فراهم کرد و حدود ۹۵.۱ میلیارد یورو فروش داشته است. اما در ایران بر اساس گزارش منتشر شده کارنامه ۱۱ ماهه تولید خودروسازان کشور طی سال ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۵/ ۸ درصدی تولید خودرو دارد. بر این اساس در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند سال ۹۴ ، ۹۷۶ هزار و ۸۳۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد. صنایع خودروسازی ایران طی سال گذشته با بیش از ۲ میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم تنها به مرز تولید ۸۰۰ هزار دستگاه رسیدند و این درحالی است که رقبای جهانی آنها اعداد متفاوت تری را ثبت کرده اند.
بنز چه می کند؟
بر اساس گزارش سالانه شرکت آلمانی دایملر, فروش خودروهای زیر مجموعه دایملر که مرسدس بنز نیز شامل آن است، در سال گذشته، ۱۴۹ میلیون یورو مجموعا فروش داشته است که از سال ۲۰۱۴، پانزده درصد بیشتر بود. سود سهام این شرکت نیز در سال گذشته، ۳ هزار و ۴۷۷ میلیون یورو بوده است. خودرو های مرسدس بنز سواری نیز با افزایش ۳۵ درصدی فروش از سال گذشته به ۷ هزار و ۹۲۳ میلیون یورو رسیده است.
تعداد کارکنان در شرکت دایملر آلمانی از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ حدود ۲۷۰ هزار نفر شده که حدود ۹۹ هزار نفر از آن ها برای مرسدس بنز کار می کردند. این تعداد در سال ۲۰۱۵ به ۱۳۶،۹۴۲ نفر رسیده است.
شرکت خودروسازی پی اس ای
ر اساس گزارش سالانه شرکت پی اس آی که پژو و سیتروئن یکی از زیرمجموعه های آن به شمار می آید، در سال ۲۰۱۵ با افزایش ۱.۲ درصدی در فروش ۲ میلیون و ۹۷۳ هزار دستگاه خودرو در سراسر دنیا به فروش رساندهاست. درآمد این گروه سال گذشته ۵۴میلیون یورو بوده که از دو سال قبل ۳ میلیون یورو بیشتر بوده است.
شرکت خودروسازی اف سی ای
شرکت FCA که خودرو هنا لوکس تولید می کند علاقه خود را به ایران نشان دادهاست. این کمپانی به عنوان مالک خودروسازی مازاراتی در جهان فعال است.
بر اساس گزارش سالیانه شرکت اف سی ای که مازراتی زیر مجموعه آن است, این شرکت درآمد خالصش ۱۱۰,۵۹۵ میلیون یورو بوده و در سال ۲۰۱۴ ۹۳,۶۴۰ میلیون یورو بوده است.
صادرات این شرکت در سال ۲۰۱۵ ۴,۶۰۲ هزار دستگاه خودرو بوده است و تعداد کارکنان این شرکت در اخر سال ۲۳۸,۱۶۲ نفر بوده است.
شرکت خودروسازی پورشه
در سایت رسمی پورشه برخلاف بقیه وب سیات های رسمی خودروسازان، گزلرش سالیانه آن در دسترس نبود و بر اساس گزارش ۹ ماه اول سال ۲۰۱۵ این شرکت ۸۳۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از سال ۲۰۱۴ ۲۷.۶ درصد افزایش فروش داشته است.
سال ۲۰۱۵ شرکت پورشه با خسارتی که به فولکس واگن وارد کرد، ۱۰ هزار یورو خسارت را روی دست مالکانش گذاشت. طبق این آمار مشاهده می شود که سال ۲۰۱۵ برای خودروساز ها سال خوبی بوده و شرکت های خودروسازی با افزایش سود و تولیدات مواجه بودند. در آمارهای منتشر شده در سایت رسمی این شرکت فروش این خودروساز ها در اروپا پیشرفت بیشتری را به نسبت آسیا داشته است.
این در حالی است که اقتصاددانان گمان می کنند رکود اقتصادی کشور چین و کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر کشورهای آسیایی گذاشته و توان خرید و تولید آن ها را پایین آورده است. خودروسازان ایرانی امیدوارند طی سال جاری وضعیت بازار با حضور همکاران خارجی تغییر کند.
اعداد
۱۲ میلون نفر در صنعت خودروسازی اروپا کار می کنند
یک میلیون دستگاه متوسط تولید خودرو در صنایع خودروسازی ایران است
۲۱ میلیون دستگاهظرفیت بازار خودروی ایران برآورد شده است
۵۱۰ هزار دستگاه خودروی خارجی طی ده سال وارد ایران شده است
۲۷ درصد میزان فروش پورشه در جهان رشد داشته است
پ
نظر کاربران
همش کذب هست و دروغ
ما واردات ماشین هایی که حجم موتورشون بالای2500 سی سی باشه ممنوعه و مازراتی هیچکدوم از ماشیناش حجم موتورشان زیر3000. سی سی نیست ولی پورشه ماشین های کم حجم داره ولی یکی از قوانینش اینه که جایی نمایندگی رسمی بزنه که حتما در سراسر اون کشور 50 تا تعمیرگاه معتبر برای خدمات پس از فروش داشته باشه پس این خبرا زو باور نکنین