بوگاتی ویرون هم برای تعمیر فراخوانده شد!
بوگاتی ویرون که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ تولید میشد، از تکنولوژیهای بسیار پیشرفتهای بهره میبرد که هنوز هم ارزش بررسی و تشریح نحوهی کارکرد آنها وجود دارد.
بوگاتی تعداد ۹۲ دستگاه ویرون را در آمریکا به علت نقص فنی در قسمت محفظه زیرین باک بنزین و سنسور آن فراخوانده است. در ۸۷ دستگاه از این خودروها صفحهی آلومینیومی زیر باک سوخت میتواند پوسیده شده و از ساختار فیبر کربنی زیر بدنه جدا شود و به گفتهی اطلاعیه رسمی فراخوان به" خودروهای دیگرِ مسیر برخورد کند". این اتفاق برای خودرویی که حداکثر سرعتش به بیشتر از ۴۲۰ کیلومتر میرسد قطعا چشمانداز خوشایندی نخواهد داشت.
مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ویرون، ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ویرون گرند اسپرت و مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ ویرون سوپر اسپرت به اضافهی تعدادی از نسخههای خاص این خودرو که در این بازهی زمانی تولید شدهاند، از مشکلات مذکور رنج میبرند. نمایندگان رسمی تعمیرات بوگاتی نیز با نصب صفحهی محافظ جدید و پرچ کردن آن این مشکل را رفع خواهند کرد.
چیزی که به طور بالقوه گروه فولکس واگن (مالک اصلی کارخانه بوگاتی) را متهم میکند این است که آنها برای مدت ۴ سال به طور رسمی هیچ کاری برای رفع این مشکلات که از وجودش آگاه بودند، نکردند.
بر اساس اسناد مدیریت امنیت ملی بزرگراهای آمریکا، تولیدکنندگان ویرون از خرابی پینها و پرچ صفحهی زیرین باک بنزین در طی تست استقامت خودرو که در سپتامبر سال ۲۰۱۱ انجام شده بود، خبر داشتند و پس از آن در جریان تولید ویرون از فوریه سال ۲۰۱۲ آن را رفع کردند. اما تعمیر مدلهای تولید شده بدون هیچ فراخوانی به صورت داخلی در نمایندگیهای مجاز بوگاتی انجام میشده است، در حالی که بر طبق قانون آمریکا هر خودروسازی که مشکلی در خودروهای تولیدیاش به وجود بیابد ظرف مدت حداکثر ۵ روز از زمان کشف آن باید به صورت رسمی با انجام فراخوان، نسبت به رفع آن اقدام کند. با توجه به قیمت بسیار بالا ویرون و همچنین جایگاه آن به عنوان نماد بهترین خودروی شهری ساختهی دست بشر، فولکس واگن تلاش زیادی برای مخفی کردن مشکلات و حل آنها بدون اطلاع مالک داشته است.
۵ مدل دیگر ویرون نیز از وجود نقص فنی در سنسور مخزن بنزین و نمایش دهندهی میزان سوخت رنج میبرند. این مشکل، میزان سوخت درون مخزن را بیشتر از حد واقعی آن نشان میدهد. فراموش نکنید که ویرون مخزن بنزین ۱۰۰ لیتری خود را تنها در ۱۹ دقیقه در حداکثر سرعت، به اتمام میرساند و این تعمیر برای مالکان این ابرخودرو بسیار حیاتی به نظر میرسد. بازهم مانند قبل، بوگاتی این بار مشکل را ۶ سال پیش کشف کرده بود؛ اما هیچ اقدامی جهت فراخوانی آن نکرده بود و باز هم رفع این مشکل از طریق نمایندگان مجاز تعمیرات بوگاتی به صورت "داخلی" و مخفیانه از فوریه سال ۲۰۱۰ انجام میشد.
در طی زمان تولید ویرون تعداد ۷۲ دستگاه که از این مشکل رنج میبرند، لیست شدهاند. اما طبق اعلام بوگاتی تنها ۵ دستگاه از آنها هنوز نیاز به تعمیر دارند که شامل تعویض یونیت مخزن سوخت (سنسور و نرمافزارِ داخلی آن) خواهد شد. هنوز از این که چرا بوگاتی لیستی از خودروهای تعمیر شده و نشده را با جزئیات کامل از خرابیهای به صورت مخفی نگهداری کرده و چرا جهت رفع این خرابیها طی ۶ سال گذشته اقدامی نکرده است، مشخص نیست.
اما یکی از مهمترین عیوب بوگاتی که میتوانست به آتش گرفتن خودرو هم منجر شود مربوط به کابل برقِ قطبِ مثبت باتری بود. این مشکل فنی جدی در ۱۳ دستگاه ویرون وجود دارد. کابلهای معیوب با زنگ زدگی، گرم شدن بیش از اندازه و آسیب زدن به مولد برق خودرو و در نهایت آتش گرفتن، باعث مشکلات جدی خواهند شد. طبق گفتهی بوگاتی تمامی خودروهایی که این مشکل را داشتند، پیش از اطلاع مالک و پخش رسانهای آن، رفع عیب شدهاند.
بوگاتی مشکل مذکور را در سال ۲۰۰۶ کشف کرده و حتی تا ژانویه سال ۲۰۰۷ همچنان به تولید ویرون با همین عیب پرداخته بود. سپس این شرکت با تدارک برنامهی تعمیر داخلیِ در آگوست ۲۰۰۸، تمامی خودروهای معیوب را تعمیر کرده بود. اما چرا بوگاتی اکنون به انتشار تمامی این گزارشها پرداخته است؟ یکی از احتمالات ممکن فشارهای افزودهای است که دولت فدرال بعد از رسوایی دیزل فولکس واگن، به آن وارد میکند. یا این حال مالکان ویرون نیازی به نگرانی بابت خرابی خودروهای خود نخواهند داشت؛ زیرا تنها با یک تماس تلفنی مکانیکهای ویرون که بوگاتی آنها را " دکترهای پروازی" مینامد، بالای سر خودروی مورد نظر حاضر میشوند تا بدین ترتیب بوگاتی استانداردهای بالای خود را بار دیگر به رخ شرکتهای خودروسازی بکشد.
ارسال نظر