۳۱۱۷۷
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

آمار عجیب قریب از توقیف خودرو در ایران

اين افراد تعداد معدودي از ۲۷ هزار راننده اي هستند كه ماهانه به دليل انجام تخلفات حادثه ساز، خودروهايشان در جاده هاي كشور توقيف مي شوند. اين تعداد از رانندگان در حالي با انجام حركات مخاطره آميز در حين رانندگي نمره منفي به گواهينامه خود اضافه مي‌كنند.

تهران امروز: روز گذشته شهرك آزمايش شاهد مراجعه راننده هايي بود كه به دعوت پليس راهور به اين محل آمده بودند تا با دست خودشان خودروهايي كه در تعطيلات اخير تخلفات حادثه ساز انجام داده بودند را براي ۷۲ ساعت به دست پليس بسپارند.

اين افراد تعداد معدودي از ۲۷ هزار راننده اي هستند كه ماهانه به دليل انجام تخلفات حادثه ساز، خودروهايشان در جاده هاي كشور توقيف مي شوند. اين تعداد از رانندگان در حالي با انجام حركات مخاطره آميز در حين رانندگي نمره منفي به گواهينامه خود اضافه مي‌كنند كه بعد از گذشت بيش از يك سال از اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي تمامي افراد با اعمال قوانين سختگيرانه در خصوص تخلفات راهنمايي و رانندگي آشنا هستند و هيچ عذري از آنها در خصوص عدم آشنايي با قانون جديد پذيرفته نيست.

قانون راهنمايي و رانندگي كشورمان سال گذشته بعد از گذشت چهار دهه از تدوين آن و پس از كش و قوس‌هاي فراوان، به تصويب نمايندگان مجلس رسيد. قانون قديمي راهور بر‌اساس جريمه رانندگان استوار بود اما در قانون فعلي تمامي عوامل موثر در ترافيك همچون راه، خودرو، راننده و امداد و نجات ديده شده و بازدارندگي كه در خصوص عامل انساني ايجاد شده است تغييرات اساسي داشته است.

اعمال جريمه، توبيخ و نمره منفي، محروميت موقت يا دائم از رانندگي و در نهايت ابطال گواهينامه از موارد بازدارنده‌اي است كه به منظور كم كردن تلفات و حوادث رانندگي در قانون جديد پيش‌بيني شده است.

با اين حساب و بعد از گذشت بيش از يك سال از اجرايي شدن قانون راهنمايي و رانندگي و سختگيرانه‌تر شدن آن، هنوز رانندگان بسياري هستند كه بدون توجه به اين قانون با انجام حركات مخاطره آميز در خيابان ها و جاده هاي كشور جان خود و ديگر رانندگان را به خطر مي اندازند.

سرهنگ مهماندار با اشاره به احضار رانندگان پرخطر در تعطيلات اخير به شهرك آزمايش تهران و رفع توقيفي خودرو آنها بعد از ۷۲ ساعت،‌ مي‌گويد:‌ «پليس مصمم است تا براي تامين ايمني مسافران با رانندگان حادثه‌ساز به صورت جدي برخورد كند.

وي با اشاره به اين نكته كه تنها ۲درصد رانندگان باعث حركات مخاطره آميز در جاده‌هاي كشور مي شوند، تاكيد مي‌كند:‌ « مابقي رانندگان قوانين و مقررات راهنمايي و راندگي را رعايت مي‌كنند و پليس با معدود رانندگان متخلف كه جان خود و ديگران را به‌خطر مي‌اندازند بدون اغماض برخورد مي‌كند. »

تابستان از ايام پركار براي نيروهاي راهور ناجا محسوب مي شود و بيشترين حجم توقيف خودرو دراين فصل اتفاق مي‌افتد، سرهنگ مهماندار با اشاره به اين موضوع مي‌گويد: «توقيف بالاي خودروها در تابستان به اين دليل است كه در اين فصل از سال مسافرت ها افزايش مي يابد و حجم تخلفات نيز به واسطه حجم سفرها بيشتر مي‌شود. »

خستگي و خواب آلودگي و تجاوز به چپ از مهمترين علل تصادفات فوتي و جرحي در تعطيلات اخير عنوان شده است، سرهنگ مهماندار با اشاره به هشدارهاي متعددي كه پليس در اين رابطه به رانندگان مي دهد مي‌گويد:« به رغم هشدارهاي داده شده همچنان برخي رانندگان به توانايي در بيدار ماندن خود اعتماد مي‌كنند كه همين امر موجب تصادفات فوتي و جرحي متعدد و واژگوني در محورهاي كشور مي‌شود.

از سوي ديگر تجاوز به چپ در راه‌هاي دو طرفه نيز توسط برخي رانندگان در اين تعطيلات صورت گرفته كه منجر به حوادث خونيني شده است.» وي خط قرمز پليس را در تعطيلات آتي همانند تعطيلات گذشته سرعت و سبقت غيرمجاز، تجاوز به چپ، حركت از شانه خاكي ، سبقت از راست،‌ حرکات مارپیچ و خطرناک و ديگر تخلفات حادثه‌ساز عنوان كرده و مي‌گويد: «‌رانندگاني كه اين تخلفات را مرتكب شوند، اگر در محل تخلف توسط تيم‌هاي كنترلي شناسايي نشوند، پس از پايان تعطيلات از طريق سيستم‌هاي الكترونيكي، دوربين‌ها و بازرسان نامحسوس پس از شناسايي احضار شده و خودرو آنها همانند خودروهايي كه امروز توقيف شده‌اند، توقيف و روانه پاركينگ مي‌شود و رانندگان نيز به تناسب نوع تخلف خود نمره منفي در گواهينامه دريافت مي‌كنند.»

تمهيدات ويژه براي تعطيلات پايتخت

وي با اشاره به تعطيلات پايتخت مي‌گويد : «پليس تمهيدات ويژه‌اي در محورهاي مواصلاتي استان تهران و استانهاي شمالي در نظر گرفته است اما در عين حال پيش‌بيني مي‌شود با تراكم بالاي بار ترافيك در محورهاي كوهستاني خصوصا چالوس، فيروزكوه و آزادراه قزوين - رشت مواجه باشيم لذا توصيه مي‌كنيم رانندگان صبر و حوصله پيشه كنند و از انجام تخلفات حادثه‌ساز به طور جدي اجتناب كنند.»

سرهنگ مهماندار تاكيد مي‌كند:«در تعطيلات تهران موضوع اجرای قانون برخورد با متخلفان و حادثه‌سازان را بیش از گذشته جدی خواهیم گرفت تا امنیت جان مسافران تأمین شود و پليس راهور نيز تلاش مي‌كند تا شرایط به ‌گونه‌ای مهیا شود تا شهروندان بتوانند سفری آسوده و بی‌خطر داشته باشند.»

ترافيك در محورهاي مواصلاتي تهران به استان‌هاي شمالي كشور از ديگر موضوعاتي بود كه مهماندار به آنها اشاره كرده و مي‌گويد:‌«در محورهای مواصلاتی استان تهران و استان‌های شمالی کشور تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌ایم و با متخلفان به صورت ویژه برخورد خواهیم کرد، بر اين اساس با کسانی که سبقت از سمت راست یا سبقت غیر مجاز بگیرند، برخورد خواهد شد و این افراد توسط عوامل گشت نامحسوس شناسایی شده و پس از تعطیلات با آنها برخورد می‌شود.»

توجه به مهندسي راه

سرهنگ البرزی، جانشین رئیس پلیس راه کشور نيز با تاکید بر به‌کارگیری طرح‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سایر بخش‌ها برای کاهش آمار قربانیان رانندگی، می‌گوید:« ارتقای ایمنی وسایل نقلیه و ارتقای ایمنی راه ها اعم از شهرها و جاده ها برای ما بسیار جدی است و باید برای ارتقای این دو عامل تلاش کرد تا بیش از این کاهش آمار تصادفات را شاهد باشیم.»

۷درصد تصادفات جاده‌اي مربوط به عابران است

وی مي‌گويد: «مسیرها و جاده‌های زیادی در کشور وجود دارد که مسیر رفت و برگشت راه از یکدیگر جدا نیستند. از طرف دیگر حدود ۷ درصد تصادفات جاده‌ای کشور مربوط به عابرین پیاده است که لازم است آموزش‌های مربوط را دریافت کنند.»به گفته وي در این زمینه باید مسائل مهندسی راه نیز در نظر گرفته شود و ایمنی عابران پیاده افزایش یابد. سرهنگ البرزی تاکید می‌کند: «موضوع پژوهش و تحقیقات نیز در بررسی آمار قربانیان حوادث ترافیکی و رانندگی بسیار مهم است و در زمینه ارتقای ایمنی راه‌ها باید عزم جدی داشته باشیم چرا که راه یکی از زیرساخت های مهم در کاهش آمار قربانیان رانندگی است.»

دوربين ها به كمك پليس راه مي آيند

شهريار افندي زاده ، معاون وزير راه نيز چندي پيش با اشاره به افزايش سفرهاي تابستاني بعد از ماه مبارك رمضان گفته بود:‌ «در آينده‌اي نزديك ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی کشور به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز خواهند شد‌.»وي با اشاره به اين نكته كه طي دو سال گذشته خستگي و خواب آلودگي در جاده ها بیشترین آمار تصادفات به دنبال داشته است.

افزود:‌« بايد تدبیر خاصی در اين زمينه انديشيده شود و مردم بدانند که نباید در سفر تعجیل داشته باشند بلکه باید سفر خود را با برنامه‌ریزی انجام دهند.»افزايش كنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی موضوع ديگري بود كه افندي زاده به آن اشاره كرد و گفت:‌«‌روند کنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش می‌یابد تا مردم به این سیستم اعتماد کنند و بتوانند با خیالی آسوده در جاده‌های کشور تردد کنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • رها

    خوب کاری کردن تا اینا باشن که با جون ادمای دیگه بازی نکنن

  • بدون نام

    لطفا همه تخلفات را بررسي كنند مثلا كاميونهايي كه كيلومتر ها در جاده تردد ميكنند و صف اتومبيل هاي سواري بدنبالشان ايجاد ميكنند و حاضر نيستند كنار بروند تا بقيه عبور كنند جرمشان سنگين تر است اما پليس توجهي نميكند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج