۳۰۱۴۷۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

سود برندهای خارجی در بازار ایران

تمایل ایرانی‌ها به خرید کالاهای خارجی به‌ویژه در بازار لوازم خانگی، در حالی بازار ایران را به یکی از پرسودترین بازارهای لوازم خانگی خارجی تبدیل کرده است که تولیدکنندگان داخلی چندان از این روند دل خوشی ندارند.

روزنامه وقایع اتفاقیه: تمایل ایرانی‌ها به خرید کالاهای خارجی به‌ویژه در بازار لوازم خانگی، در حالی بازار ایران را به یکی از پرسودترین بازارهای لوازم خانگی خارجی تبدیل کرده است که تولیدکنندگان داخلی چندان از این روند دل خوشی ندارند.

در سال‌های گذشته میزان واردات انواع لوازم خارجی به کشور از حجم تولید آن کالاها در داخل پیشی گرفته است. به‌طوری‌که براساس آمار، در سال گذشته در حدود ۲ میلیارد دلار انواع لوازم خانگی به کشور وارد شده است. کارشناسان می‌گویند؛ افزایش هزینه‌های تولید و بهره‌گیری‌نکردن تولید‌کنندگان از تکنولوژی‌های روز موجب شده تا کیفیت لوازم خانگی تولید شده در داخل توان رقابت با انواع خارجی آن را نداشته باشد.

ازسوی‌دیگر به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته به دلیل کاهش توان مالی دهک‌های درآمدی متوسط و سطح پایین جامعه، خرید لوازم خانگی به اولویت آخر این دهک‌ها تبدیل شود و به‌همین‌ترتیب نیز میزان تقاضا برای خرید و تولید لوازم خانگی در ایران کاهش یافته است.

بازار ایران برای یکی از تولید‌کنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکت‌های تولید‌کننده دارد. دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با بیان اینکه ۷۰ هزار کارت اعتباری خرید کالای صادر شده از سوی وزارت رفاه هیچ ربطی به طرح بانک مرکزی ندارد، از سود ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی ایران خبر داد. حمیدرضا غزنوی در نشست خبری با بیان اینکه بازار لوازم خانگی ایران اصلا کوچک نیست، گفت: بازار ایران برای یکی از تولید‌کنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکت‌های تولید‌کننده دارد. وی با بیان اینکه میزان واردات لوازم خانگی هفت برابر خودرو است، افزود: می‌توان گفت: هیچ کالایی به‌اندازه لوازم خانگی وارد کشور نمی‌شود که این موضوع ضربه‌ای به صنعت لوازم خانگی کشور وارد می‌کند. دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با اشاره به حجم ریالی بازار لوازم خانگی در کشور ادامه داد: بازار مصرف لوازم خانگی در کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که درحال‌حاضر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان آن در دست خارجی‌هاست.

غزنوی تصریح کرد: جریان اقتصادی کشور ما درحال‌حاضر به‌گونه‌ای است که در تخلفات برخی از وارد‌کنندگان لوازم خانگی گم می‌شود درحالی‌که شرکت‌های خارجی برای تبلیغات در ایران بودجه‌های بسیار زیادی دارند. وی با اشاره به بودجه تبلیغاتی ۶۸۰۰ میلیارد ریالی دو برند بزرگ لوازم خانگی خارجی گفت: این در حالی است که براساس آمار از هر ۱۰ فروشگاه تولید‌کننده داخلی در این بازار رقابتی، پنج مورد‌ش محکوم به شکست است. ازسوی‌دیگر برندهای خارجی ۹۰ درصد از فروشگاه‌های خود را خریداری کرده‌اند و مالک آن هستند که این فروشگاه‌ها در بهترین نقاط بازار است.

به گفته سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی، بودجه تبلیغاتی بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده داخلی در بهترین حالت حدود هشت درصد از بودجه شرکت خارجی است. غزنوی با بیان اینکه برندهای خارجی هیچ آورده‌ای ندارند اما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سود می‌کنند، بیان کرد: با توجه به بازار ۱۵ هزار میلیارد تومانی این برندها در ایران می‌توان گفت، آنها بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بازار ایران سود به جیب می‌زنند. وی با اشاره به شرایط نابرابر رقابت تولید‌کنندگان داخلی با خارجی ادامه داد: در کشور اکثرا عوارض تابلوهای تبلیغاتی و تابلوی سردر برای خارجی‌ها و ایرانی‌ها نزدیک به هم است.

این در حالی است که در آمریکا تفاوت عوارض تابلو برای این دو ۳۵ برابر است. دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با بیان اینکه تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای برندهای خارجی آزاد است، گفت: این شبکه‌ها با حجم عظیمی از بیننده برای هر ثانیه تبلیغ صد هزار تومان دریافت می‌کنند و این در حالی است که هزینه تبلیغ در تلویزیون ایران با تخفیف در نظر گرفته شده برای ایرانی‌ها ثانیه‌ای یک میلیون تومان است. غزنوی افزود: به‌این‌ترتیب شرکت‌های خارجی با تبلیغات در داخل و خارج کشور، صددرصد مخاطب را پوشش می‌دهند اما اگر تولید‌کننده داخلی در شبکه ماهواره‌ای تبلیغات کند، غیرقانونی و تخلف است.

وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت کار برای ایجاد هر شغل پایدار در کشور بین ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است، بیان کرد: با توجه به سود خارجی‌ها از بازار لوازم خانگی می‌توان گفت سالانه ۱۵۰ هزار فرصت شغلی از دست می‌رود و از کشور خارج می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران ادامه داد: ازسوی‌دیگر برای ایجاد شغل‌های خدماتی فقط پنج میلیون تومان هزینه لازم است که با واردات یک‌ساله لوازم خانگی می‌توان سه میلیون شغل ایجاد کرد.

غزنوی همچنین با اشاره به تخلفات برخی از برندهای لوازم خانگی وارداتی گفت: کارت بازرگانی معضلی است که هنوز حل نشده است، زیرا براساس قوانین سازمان توسعه تجارت، واردات محصول نهایی مشمول ۷۰ درصد تعرفه می‌شود و همه نیز شهادت می‌دهند که واردات این محصولات کاهش یافته است.

وی افزود: اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که وارد‌کنندگان به سراغ واردات تکه‌ای محصولات می‌روند و با توجه به اینکه با کارت‌های بازرگانی متفاوت و از گمرک‌های مختلف اقدام به واردات این قطعه‌ها می‌کنند موفق می‌شوند که قاعده ۲- الف را دور بزنند، چراکه براساس این قاعده اگر یک محصول به سه تکه تقسیم شده و به کشور وارد شود، باید تعرفه واردات نهایی را بپردازد اما با توجه به واردات این قطعات از گمرکات مختلف و با نام‌های غیرمشابه، این قاعده دور زده می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با اشاره به راهکار حل این مشکل گفت: برای حل این مشکل باید واردات لوازم خانگی را برای هر برند به صورت انحصاری در اختیار شرکتی خاص قرار داد که حتما با نمایندگی از شرکت بین‌المللی کار کند و از‌سوی‌دیگر کارت‌های بازرگانی برای واردات این قطعات فقط به نام همین شرکت باشد. غزنوی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱,۵برابر نیاز کشور در لوازم خانگی سرمایه‌گذاری شده است، ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری خارجی به استراتژی صنعتی نیازمندیم و باید بررسی کنیم که در کدام بخش‌ها کمتر سرمایه‌گذاری شده و به سراغ آن برویم.

وی همچنین درباره‌ کارت‌های اعتباری خرید کالا نیز گفت: مشکلی که برای تولید‌کنندگان ایجاد شد این بود که زمانی که بانک مرکزی اعلام کرد این کارت‌ها برای خرید اقساطی کالاهای داخلی است مخاطبان ما که قصد داشتند قسطی لوازم خانگی بخرند صبر کردند تا کارت‌ها به دست‌شان برسد اما در این مدت خارجی‌ها مخاطبان و فروش خود را داشتند.

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران افزود: عده‌ای نیز روی این جریان موج‌سواری کردند و گفتند حالا که بانک مرکزی نمی‌تواند این طرح را اجرا کند ما خودمان قسطی کالاها را ارائه می‌کنیم و درحال‌حاضر دیده می‌شود که برخی از فروشگاه‌ها اقدام به فروش اقساطی کالا می‌کنند که همه کالاهای خارجی و داخلی را دربرمی‌گیرد. غزنوی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که حداکثر ۷۰۰ هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده و در اختیار گروه‌های هدف فعلی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که امکان ندارد این کارت به دست مردم برسد و اگر اجرا بشود نهایتا در اختیار همین گروه‌های هدف فعلی ازجمله بازنشستگان و زوج‌های جوان قرار خواهد گرفت.

وی درباره‌ اینکه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور ۷۰ هزار کارت اعتباری برای خرید کالا برای بازنشستگان دو شهر خبر داده بود، گفت: ۷۰ هزار کارتی که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور آنها خبر داده بود هیچ ربطی به کارت‌های اعتباری خرید کالا ندارد و کارت‌های این وزارتخانه است. دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران با بیان اینکه این طرح را خود وزارت کار برای بازنشستگان برخی شهرها ایجاد کرده است، بیان کرد: حتی در برنامه تلویزیونی که گفته شد ۷۰ هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده است ما پیگیری کردیم و مشخص شد که این کارت‌ها هیچ ربطی به طرح بانک مرکزی برای لوازم خانگی ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج