۳۰۰۷۸
۱۰ نظر
۵۰۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
پ

میزان استفاده مردان از لوازم آرایشی در ایران

متاسفانه ۷ درصد از پسران و مردان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، این در حالیست که حتی بعضی از لوازم بهداشتی مانند کرم، ژل مو و اسپری‌های خوشبوکننده جزو لوازم آرایشی به حساب نمی‌آیند و منظور ریمل، کرم پودر و … است.

خبرگزاری ایسنا: امروزه خرید لوازم آرایش به راحتی آب خوردن است چون حتی می‌توانی موقع رفتن به دانشگاه یا محل کار با پرداخت فقط یک‌هزار تومان در قطارهای شهری انواع لاک و لوازم آرایش را بخرید.

آنچه که در سال‌های اخیر در زمینه استفاده از لوازم آرایشی باعث نگرانی‌هایی شده، کاهش سن مصرف این لوازم و به صورت افراطی است. بگونه‌ای که به گفته مجید ابهری- آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری - کشور ما در مصرف لوازم آرایشی در میان کشورهای آسیایی مقام دوم و در جهان مقام هفتم را دارد و سن استفاده از لوازم آرایشی نیز در کشور ما نسبت به دو دهه قبل، ۱۰ سال کاهش یافته و به سن ۱۷ سال رسیده است.

به گفته او، متاسفانه ۷ درصد از پسران و مردان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، این در حالیست که حتی بعضی از لوازم بهداشتی مانند کرم، ژل مو و اسپری‌های خوشبوکننده جزو لوازم آرایشی به حساب نمی‌آیند و منظور ریمل، کرم پودر و … است.

دکتر غلامرضا استیفا- محقق و آسیب‌شناس- نیز علت اصلی استفاده از لوازم آرایشی را جلب نظر جنس مخالف و مطلوب جلوه شدن در جامعه می‌داند و می‌گوید: زنان به لوازم آرایشی پناه می‌آورند که برای آقایان جاذبه ایجاد کنند تا گرایش مردان به آنها بیشتر شود.

اما عبدالمجید بحرینی- روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی - معتقد است: برخی از افراد می‌خواهند با آرایش‌های افراطی، خود را به دیگران بشناسانند و برای اثبات خود به جای آنکه ارزش‌های وجودیشان را نشان دهند به دنبال چیزهای بدلی می‌گردند و آنها را با مسائل پیش پا افتاده جایگزین می‌کنند.

به گفته او،این افراد در هویت یابی مشکل دارند و به جای آنکه هویت خود را با علم و دانش، ارتباط گیری‌های مناسب، نشان دادن قاطعیت و برخورد با دیگران و کسب مهارت‌های زندگی اثبات کنند به آرایشهای افراطی روی می‌آورند.

بحرینی به افرادی که با وجود برخورداری از جایگاه اجتماعی مناسب، تحصیلات بالا و بعضا چهره‌های زیبا باز هم به صورت افراطی آرایش می‌کنند، اشاره کرده و می‌گوید: در وجود این افراد یا نیاز ارضاء نشده‌ای وجود دارد و یا اینکه آنها مقلد دیگران‌ هستند و بدون اندیشه از دیگران پیروی می‌کنند.

کرامت الله راسخ- جامعه شناس- نیز محدود بودن امکانات دیگر برای گذراندن اوقات فراغت، بیکاری، سرکوب نیازهای جنسی و فقدان امکانات مشروع برای تخلیه‌ی انرژی در جوانان را از جمله عواملی می‌داند که میل به استفاده از لوازم آرایشی را در میان جوانان تشدید می‌کند.

در این میان سعید معدنی - آسیب شناس اجتماعی- نظر دیگری دارد و می‌گوید: با توجه به اینکه تنها صورت زنان بیرون است، معمولا زنانی که از چهره‌ای با زیبایی کمتر برخوردارند سعی می‌کنند با توسل به آرایش و عمل جراحی‌های زیبایی خود را زیبا جلوه دهند.

درعین میان آنچه که باعث نگرانی در زمینه استفاده از لوازم آرایشی شده، کاهش سن مصرف این وسایل است. به‌گونه‌ای که به گفته استیفا محقق و آسیب‌شناس استفاده از لوازم آرایشی در کشور ما در میان کودکان نیز وجود دارد.

او می‌افزاید: پایین آمدن سن استفاده از لوازم آرایشی جنبه‌ تقلیدی دارد و در بسیاری از موارد جوان یا نوجوان بدون آنکه علت کارش را بداند می‌خواهد از دیگران الگوبرداری کند.

معدنی هم الگوبرداری را یکی از عوامل کاهش سن استفاده از لوازم آرایشی می‌داند و می‌‌گوید: جوانان ما با الگوبرداری از خوانندگان و هنرپیشه‌ها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به سمت این پدیده روی می‌آورند، این در حالی است که در غرب جوانان زیاد آرایش نمی‌کنند، چون نیازی به این کار ندارند و تنها هنگامی که سن افراد بالا می‌رود و آثار پیری در صورت آنها مشاهده می‌شود، برای رفع چین و چروک از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند.

به گفته او‌ استفاده از لوازم آرایشی در کشور«اپیدمی» شده است و هنگامی که یک پدیده همه گیر و مد شود دیگر کسی از خود نمی‌پرسد؛ چرا باید این کار را انجام دهد.

بحرینی در ادامه به تبعات آرایش‌های افراطی اشاره می‌کند و معتقد است: تبعات آرایش‌های افراطی هم به فرد بر می‌گیرد و هم به اجتماع، چراکه وقتی شخصی در ملاء عام با ظاهری نامناسب حضور پیدا می کند الگوی دیگران قرار می‌گیرد و دیگران از او تقلید می‌کنند، به همین دلیل افرادی که تبعات آرایش‌های افراطی را کاملا فردی می‌دانند درواقع نادانسته در حال ترویج این رفتار ناسالم در اجتماع هستند.

اما راسخ به عنوان جامعه شناس تبعات اجتماعی سوء مصرف مواد آرایشی را جدا از سوء مصرف سایر مواد نمی‌داند و اظهار می‌کند: تاکید بیش از حد بر مصرف مواد آرایشی می‌تواند پوششی برای پنهان کردن الگوهای رفتاری نامناسب دیگر شود.

در این میان آنچه که بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد. اندیشیدن راهکارهایی برای کاهش تمایل افراد به مواد و لوازم آرایشی است.

بحرینی معتقد است: در وهله اول افراد باید خود را بپذیرند و با تقویت اعتماد به نفس خود به این امر بی اعتنا شوند، هم چنین خانواده، رسانه‌ها و همه مربیان اجتماعی باید درجهت این هدف فرهنگ سازی کنند.

او تاکید می‌کند: نهادهای ارشادی نباید با خشونت و برخوردهای تند در این جهت عمل ‌کنند؛ بلکه باید افراد را با برخورد مناسب و آرام ارشاد کنند زیرا کار فرهنگی را نمی‌توان با عجله‌ و به صورت ضربتی انجام داد و صبر و پشتکار یکی از مهم ترین فاکتورهای آن است.

معدنی به نقش وسایل ارتباط جمعی در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش درباره مواد و لوازم آرایشی به مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: رادیو، تلویزیون و رسانه‌های دیگر می‌توانند زیان‌های اجتماعی مصرف لوازم آرایشی را به زنان آموزش دهند. وقتی دختری با آرایش، خود را زیبا می‌کند و بعد از ازدواج کمتر به سراغ آرایش کردن می‌رود، همسر وی متوجه تفاوت ظاهر وی قبل و پس از ازدواج شده و این مسائل سبب بروز چالش و مشکل در زندگی آنها می‌شود.

او در پایان تاکید می‌کند: لازم است در مورد نامطمئن بودن لوازم آرایشی هم به جوانان اطلاعات داد؛ چرا که بسیاری از این مواد آرایشی، تقلبی و شیمیایی است و با دادن آگاهی به مصرف کنندگان تا حدودی استفاده از لوازم آرایشی نیز کاهش می‌یابد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • حسن71

    اون چند درصد از اقایانی که میخرند برای خودشان نمیخرند برای هدیه دادن میخرن

  • یه دوست

    من هم کاملا مولفقم و همیشه همین نظر اقای بحرینی رو داشتم.
    اراستگی پسندیداس ولی آرایش نابجا وناهنجار مایه تاسفه.حواسمون به بهترین روزای زندگی (یعنی جوونیمون) باشه که چطور می گذره.
    قصد نصیحت و پا تو کفش آقای پیرمرد کردنو نداشتم.

  • سمي

    فاجعه ست
    اينا همش مشكلات و اختلالات روانيه
    خود كم بيني و عدم اعتماد به نفس
    من با اينكه دخترم اما شايد هفته اي يه بار اونم وقتي مي خوام جاي بخصوصي برم آرايش مي كنم
    چون به نظرم اونقدر خوشكل هستم كه نيازي نمي بينم هرجايي آرايش كنم
    نه من همه دخترا ظرافتشون به صدتا لوازم آرايش مي ارزه
    پسرا هم همينطور ولي نمي دونم اين چه معضليه

  • زهرا

    من همیشه واسم یه سوال پیش می یاد اینا چه جوری می فهمن که چند درصد مثلاً پسرا از لوازم آرایش استفاده کردند . ؟؟ می رن تحقیق ، چه کار می کنن ؟

    پاسخ ها

    • سمي

      يه موسسه هايي هست كه آمارگر استخدام مي كنن و روش كار مي‌كنن
      ممكنه چند ماه طول بكشه
      مثلا از چند ميليون نفر آمار مي گيرن و اين ميشه مشت نمونه خروار

  • زانیار

    همش تقصیر این خانوماست اقایون این کارا رو یاد گرفتن اخه زن باید ارایش کنه تا مرد ازش خوشش بیاد اقایون خودشون جذابن.

  • hiva

    آراستگی و کسب زیبایی(یا شاید کسب زیبایی بیشتر) به روش های درست و در حد متعادل و معقول درسته ولی متاسفانه توی ایران هیچوقت به این اصل توجه نمیشه واسه همینه که انقدر آمار استفاده از لوازم آرایشی زیاده! البته اگه آمارش واقعیت داشته باشه !

  • رها

    وای یا علی
    یعنی مردا هم از ریمل و کرم پودر و ... استفاده می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    باور نمی کنم!!!!!!!!!!!!!!!!

  • fereshteh71

    همین یکیو کم داشتیم!!!!!
    متاسفانه باید بگم,متاسفم:|

  • یاسمن

    طرزتفکرآدماوقتی تغییرپیدامیکنه که به یک چیزتفکرزیادی میکنه تا اینکه به شخصیتی تواون آدم تبدیل میشه اگه پسرابه این فکرکنن که دخترا اونا رو باظاهری ساده خواستارن هیچ وقت سراغ آرایش نمیرن...

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج