مشخصات ایرباس خریداری شده توسط ایران
پس از سالها تحریم فرود آمدن نمادین یک ایرباس A۳۵۰ خیلی از دست اندرکاران صنعت هوایی را هیجانزده کرده است. اما این مدل ایرباس که ایران ۱۶ فروند آن را خریداری کرده چه مشخصاتی دارد؟
ایرباس آ-۳۵۰ یک هواپیمای مسافربری پهنپیکر و دو موتوره است که برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شد و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد.
برخی از رسانهها XWB که روی بدنه هواپیمای مهمان مهرآباد در کنار نام A۳۵۰ نوشته شده را به عنوان مدل این هواپیما تلقی کردهاند. اما A۳۵۰ XWB در واقع نام خانواده مدلهای A۳۵۰ است. در سال ۲۰۰۶ شرکت ایرباس زمانی که با انتقادهایی درباره طراحی خانواده A۳۵۰ از سوی مشتریهایش مواجه شد آن را به صورت کامل باز طراحی کرد و پسوند XWB به انتهای نام این خانواده اضافه شد.
ده سال قبل زمانی که نخستین زمزمه های برنامه بوئینگ ۷۸۷ به رسانهها رسید، ایرباس برای جا نماندن از رقیب خود،طرح ایرباس ۳۵۰ را رونمایی کرد.
در فهرستی که شرکت ایرباس از ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده توسط ایران منتشر کرده آمده است که ۱۶ فروند آنها A۳۵۰-۱۰۰۰ هستند.
هواپیمای آ-۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنهٔ آن بجای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.
این هواپیما را در سایتهای هوانوردی در ترازوی مقایسه با بوئینگ ۷۸۷ میگذارند. ایرباس اما میگوید که مصرف سوخت و هزینه عملیاتی آن بسیار کمتر از بوئینگ ۷۸۷ است.
مدل A۳۵۰-۱۰۰۰ که ایران از آن خریداری کرده است دارای ظرفیت ۳۵۰ نفر برای مسیرهای بیش از ۸۰۰۰ ناتیکال مایل (۱۴۸۱۶ کیلومتر) طراحی شده است. طول این مدل از دماغه تا دم ۷۴٫۳ متر میباشد که بیشترین مقدار در همه هواپیماهای ایرباس میباشد.
ایرباس ۳۵۰ در سه مدل ۸۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ با توانایی حمل ۲۴۰ تا ۴۰۰ مسافر ارائه می شود که مدل ۱۰۰۰ میتواند تا ۱۰۰ مسافر بیشتر از ۷۸۷ با خود حمل کند و این یعنی در کلاسی مشابه بوئینگ ۷۷۷ جای میگیرد.
ایرباس ۳۵۰ همانند رقیبش بوئینگ ۷۸۷ صاحب بدنهای است که عمدتاً از فیبرهای کربن تقویت شده با پلاستیک ساخته شده البته با این تفاوت که سهم مواد مرکب در بدنه A۳۵۰ سه درصد بیشتر از هواپیمای رقیب است. ضمن آنکه ایرباس مدعی است که نسبت به بوئینگ دقت بیشتری در شیوه استفاده از مواد مرکب به کار برده است. ترکیب مواد به کار رفته در ایرباس A۳۵۰ موجب شده تا ۱۰ % هزینه نگهداری بدنه نسبت به هواپیمای رقیب کمتر شود.
ضمن آنکه هواپیما ۲۵ درصد نسبت به هواپیماهای مسافربری امروزی سوخت کمتری هم میسوزاند. پهنای بالهای هواپیما در مدل پایه خود اندکی کمتر از بوئینگ ۷۷۷ است و به انتهایی باز زاویه خمیدگی ۳۱.۹ درجه ای ختم میشود. این در نوع خودش نخستین باری است که ایرباس از چنین الگویی در طراحی بال هواپیماهای خود استفاده میکند.
مسئله مهم که بازار ایرباس را داغ کرد نشت باتریهای لیتیوم یون بوئینگ ۷۸۷ بود. ۷۸۷ بیشتر از تمامی هواپیمای گذشته روی استفاده از تجهیزات الکترونیک به جای مکانیکی تکیه دارد. ایرباس در مقابل میگوید A۳۵۰ این شرکت کمتر به تجهیزات الکترونیکی وابسته است.
ارسال نظر