فرانسوی ها و ژاپنی ها در جاده مخصوص
بك روز از قطعي شدن خبر حضور آلمانيها در جاده مخصوص نگذشته است كه خبرهاي حضور خارجيها در كيلومترهاي جاده مخصوص بيش از پيش شنيده شد. طي يكي دو سال پس از حضور دولت يازدهم ورود برندهاي پرقدرت خودرويي در كيلومترهاي مختلف جاده مخصوص بيش از پيش به گوش ميرسيد.
بر همين اساس بود كه روزي نگذشته از اجرايي شدن برجام آلمانيها بدون فوت وقت با آبيپوشان به تفاهم رسيدند تا نخستين امضاي خودرويي به نام ژرمنهاي اروپايي ثبت شود. تعجيل براي امضاي قرارداد خودرويي كار را به جايي رسانده كه معاون وزير صنعت و معدن و تجارت نيز بيمحابا از قراردادي كه از ماههاي پيش بارها صحبت نهايي شدن آن به ميان آمده بود خبر داد تا خيال همه را بابت حداقل دو برندي كه حضورشان در ايران قطعي است راحت كند.
محسن صالحينيا، معاون امور صنايع وزير صنعت و معدن و تجارت در حاشيه مراسم رونمايي از سيستم سوخترساني يورو ٦ در پاسخ به «اعتماد» با تاكيد بر قطعي شدن قرارداد پژو با ايران خودرو از امضاي اين قرارداد در هفته آينده و با حضور حسن روحاني رييسجمهور خبر داد و در خصوص قراردادهاي جديد در مجموعه گفت: «به غير از خودروسازان اروپايي خودروسازان آسيايي هم براي حضور در ايران ابراز تمايل كردهاند كه يكي از اين شركتها از ژاپن است و به زودي با طي شدن و پذيرش شرايط ايران اين قرارداد نيز امضا خواهد شد.»
حضور ژاپنيهاي در ايران موضوعي است كه پيش از اين نيز به گوش رسيده بود و در كنار تمام برندهاي اروپايي يكي از برندهاي ژاپني كه تا پيش از اين در سايت خراسان مشهد خودرو توليد ميكرد و حالا صحبتها حكايت از تغيير جهت از آبيها به نارنجيپوشان جاده مخصوص دارد. اين موضوع در گفتوگو با جمالي، مديرعامل گروه صنعتي سايپا نيز مطرح شد و وي به صورت تلويحي از امضاي قرارداد براي توليد دو خودروي جديد تا پايان سال خبر داد. البته صالحينيا با اشاره به احتمال فروش پارس خودرو به رنو كمي اين تغيير موضع ژاپنيها به حضور در سايتهاي توليدي سايپا را با اما و اگر همراه كرد.
به گفته وي موضوع فروش پارس خودرو به رنو نيز در آينده نزديك مطرح است و ممكن است رنو خواهان خريد پارس خودرو يا بن رو از مجموعههاي سايپا باشد و در اين سايتها به توليد خودروي جديد اقدام كند. به اين سبب به نظر ميرسد چنانچه سايپا زيرمجموعه باكيفيت خود را به رنو بفروشد بحث حضور ژاپنيها كمي با اما و اگرهاي جديتري مواجه خواهد شد و بعيد نيست كه اين خودروساز آسيايي به جاي كيلومتر ٩ به سمت كيلومتر ١٥ جاده مخصوص تمايل نشان دهد؛ موضوعي كه بنا به شنيدهها با حضور مديرعامل سوزوكي در ايران در اسفندماه سال جاري آن هم براي حضور در همايش بين المللي خودرو جديتر از قبل خواهد شد.
البته در حال حاضر نيز ايران خودرو هنوز با اين برند معتبر آسيايي قرارداد توليد خودروي مشترك دارد و اين برند آسيايي نيز همچون ژرمنها حضورشان را در خط توليدي غير از خط توليدي كه تجربه حضور در آن دارند تجربه كنند. اين موضوع صحبتهاي روز گذشته صالحينيا را نيز به گونهاي ديگر تاييد ميكند.
وي در روز گذشته در جمع خبرنگاران در عين حال در مورد قراردادهاي مشترك آينده ايران خاطرنشان كرد: «قرارداد جوينت ونچر آينده در راستاي پررنگ شدن نقش زنجيره تامين و به كارگيري فناوريها در بازارهاي مشترك است. تلاش ما اين است تا با تمركز بر بازارهاي مشترك، محصولاتي در سطح بينالمللي ارايه دهيم. ما برنامههاي نوسازي بخشهاي مختلف صنعت را در راستاي اين سياستها در دستور كار داريم.»
كرهايها و فرانسويها در اولويت
مهدي جمالي، مديرعامل سايپا نيز كه در مراسم رونمايي از سيستم سوخترساني يورو ٦ اروند پلاستيك حضور داشت در گفتوگو با «اعتماد» در مورد برنامههاي مشترك با برندهاي خارجي و احتمال عقد قرارداد با يك برند آسيايي يا اروپايي گفت: «ما خودمان شرايط پسابرجام را تعيين ميكنيم. فرصت خوبي در اختيار صنايع كشور قرار گرفته است و با برندهاي مختلف آسيايي و اروپايي در حال مذاكرهايم. با اين حال با توجه به اينكه پيش از اين نيز با برندهاي آسيايي و اروپايي قرارداد داشتيم مذاكرات جديدي را با اين برندها ادامه ميدهيم.»
با توجه به قدمت قرارداد نارنجيپوشان جاده مخصوص با كره و رنو و احتمال خريد بن رو يا پارس خودرو توسط رنو فرانسه به نظر ميرسد قراردادهاي جديد اين خودروساز با اين برندها خواهد بود و چرخش ژاپنيها بيش از پيش به سمت تداوم قرارداد با آبيپوشان خواهد بود. جمالي كه به تازگي به سايپا آمده است يكي از استراتژيهاي خودروسازي تحت مديريتش را صادرات، سرمايهگذاري خواند و ادامه داد: «سيتروئن و نيسان هم جزو گزينههاي سايپا هستند اما هنوز هيچ چيز مشخص نيست و تا پايان سال سعي ميكنيم اين قراردادها را نهايي كرده و اعلام كنيم.»
اينجا بازار فروش نيست
سيد رضا نوروززاده، رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز در مراسم رونمايي از سيستم سوخترساني يورو ۶ اورند پلاستيك گفت: «به خودروسازان خارجي هشدار ميدهيم فقط براي فروش به ايران نيايند. ما به مردم قول ميدهيم كه در همه مذاكرات با طرفهاي خارجي به آنها بفهمانيم كه اينجا بازار فروش نيست. شركاي خارجي بايد متوجه باشند كه اينجا فضاي همكاري و مشاركت است و صرفا بازار فروش نيست. ما به توليدكنندگان قول ميدهيم كه اين فرصت را به تهديد براي آنها تبديل نكنيم.»
نظر کاربران
از خوروهای آشغال ایران ی که بهتره