خودروهايی كه با ايرانی ها خداحافظی كردند
امسال چند محصول مطرح از خطوط توليد خودروسازان ايران خارج شدند و با ايرانيها خداحافظي كردند.
با آغاز سال ۱۳۹۱ خودروسازان داخلي توليد چند خودرو بعضا پرطرفدار را به دلايل مختلف متوقف كردند.
هيونداي آوانته و ورنا، ريو، ليفان ۵۲۰ و چري ويانا خودروهايي بودند كه امسال موفق به ادامه حضور در صنعت خودرو ايران نشدند.
اما دليل توقف توليد خودروهاي هيونداي آوانته و ورنا در خودروسازي راين (زير مجموعه گروه خودروسازي كرمان)، تغيير سياست شريك كرهاي اين شركت بود؛ بهگونهاي كه سال گذشته اعلام شد كه به دليل تغيير در سياست CKD كاري شركت هيونداي و قطع صادرات قطعه، توليد دو خودرو تحت برند اين شركت (آوانته و ورنا) در ايران متوقف خواهد شد.
ديگر محصول كرهيي در ايران يعني ريو نيز اگرچه طرفداران خاص خود را در بازار ايران داشت، اما به دنبال اجباري شدن نصب كيسه هوا روي خودروهاي سواري توليدي از سه ماهه سوم سال گذشته، مسوولان شركت سايپا نيز تصميم گرفتند با توجه به عدم موافقت شركت صاحب برند ريو (كيا) با نصب كيسه هوا روي اين خودرو، قيد توليد اين خودرو پرطرفدار در بازار ايران را بزنند.
توليد محصول چيني ليفان ۵۲۰ نيز به دلايل مختلفي متوقف شد. از يك سو ظاهرا با توجه به توليد و عرضه ليفان ۶۲۰، مدل ۵۲۰ اين خودرو ديگر طرفدار چنداني در بازار ايران نداشت و از آن سو نيز مشكلاتي در راه اخذ استانداردهاي جديد بهويژه استاندارد آلايندگي يورو ۴ براي اين خودرو وجود داشت كه در نهايت موجب توقف توليد آن در كرمان موتور شد.
اما ديگر محصول چيني يعني چري ويانا نيز سرنوشت تلختري از اين خودروها داشت؛ بهگونهاي كه طبق اخبار به دست آمده، شركت سناباد خودرو توس (توليدكننده چري ويانا) به دنبال برخي مشكلات فعاليتش را متوقف كرده و به دنبال آن توقف چري ويانا نيز تعطيل شده است.
توقف توليد يكباره و خروج پنج خودرو سواري از خطوط توليد خودروسازان داخلي در يك محدوده زماني، پديدهاي كم ظهور در صنعت خودرو ايران بود كه به دلايل مختلف بروز كرد.
ارسال نظر