رسواییهای شرکت های بزرگ جهان
سال هاست هر چند وقت یک بار، رسوایی یکی از شرکت های بزرگ دنیا به شرکت خبرساز می شود و آثار بدی را برای این شرکت ها به دنبال دارد که برکناری مدیران عامل و سقوط شدید ارزش سهام کمترین آنهاست.
«فولکس واگن»؛ بی توجهِ بزرگ به محیط زیست
تازه ترین رسوایی خبرساز دنیا به شرکت فولکس واگن مربوط می شود. این شرکت خودروسازی آلمانی در تست میزان آلایندگی گاز خروجی از خودروهای خود در آمریکا، تقلب کرده است. فولکس واگن نرم افزار پیچیده ای را در واحد کنترل الکترونیکی خودروهای دیزلی که بین سال های 2008 و 2015 بیرون آمده بودند، نصب کرده بود.
آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ (۱۰ مهر) این موضوع را افشا کرد و باعث شد آژانس های دولتی تحقیق بیشتری در این زمینه انجام دهند. وقتی قانون گذاران خواستار توضیح بیشتری شدند، فولکس واگن به این تقلب خود اعتراف کرد.
مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس که مجبور به استعفا شد، عمیقا از اینکه این شرکت اعتماد عمومی را نقض کرده، اظهار تاسف کرد و وعده داد فولکس به طور کامل با قانون گذاران همکاری خواهد کرد.
گفته می شود این شرکت خودروسازی با جریمه بیش از ۳۷ هزار دلاری به ازای هر خودروی دارای نقص، مواجه خواهد شد و از آنجایی که حدود ۲۸۲ هزار خودروی دیزلی فولکس از سال ۲۰۰۸ در آمریکا به فروش رفته؛ یعنی جریمه ای بیش از ۱۸ میلیارد دلار در انتظار این شرکت خواهد بود. البته این رسوایی در سراسر دنیا گسترش یافته و فولکس واگن ارزیابی کرده ۱۱ میلیون خودرو آن در سراسر جهان با این مشکل مواجه است.
ضربه محکم «توشیبا» به اقتصاد آبه ای
بیش از دو ماه پیش، شرکت توشیبا ژاپن نیز به فهرست بلند رسوایی های مالی شرکت های بزرگ دنیا پیوست. این رسوایی هنگامی فاش شد که اوایل سال جاری میلادی ماموران نهاد ناظر بر اوراق بهادار، هنگام تحقیق درباره تراز مالی شرکت متوجه وجود مشکلاتی در حسابداری شدند. توشیبا به دست کاری در حساب های مالی خود تا مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار و اغراق در درآمدهای واقعی در مدت چند سال برای رسیدن به اهداف خود متهم شد.
رسوایی مالی توشیبا دولت ژاپن را نگران از دست رفتن اعتماد سرمایه گذاران به این شرکت کرده است. در همین زمینه، اندرو دویت، استاد مدرسه مطالعات سیاسی در دانشکده ریکیو توکیو، می گوید: «این رسوایی به طور حتم ضربه بزرگی به دولت شینزو آبه و «اقتصاد آبه ای» معروف او وارد می کند؛ چرا که اصلاحات در نظارت شرکتی، عاملی کلیدی برای استراتژی رشد ژاپن است».
همچنین به گفته پاول بیلینسکی، مدیر مرکز تحقیق گزارش دهی و تحلیل مالی مدرسه کسب و کار کاس، «رسوایی های مالی و حسابداری به این دلیل رخ می دهند که شرکت ها برای تحقق انتظارات کوتاه مدت بازار از نظر عملکرد مالی و قیمت سهام، تحت فشار شدیدی قرار می گیرند.»
پنهان کاری به سبک «المپوس»
ژاپن در اواخر سال ۲۰۱۱ نیز درگیر یکی از بزرگ ترین رسوایی های مالی در تاریخ شرکت های خود بود. این رسوایی مربوط به اختلاس ۱.۷ میلیارد دلاری شرکت المپوس، تولید کننده دوربین و تجهیزات تصویربرداری بود که در پی آن مدیر عامل بریتانیایی المپوس برکنار شد.
«انرون»، بدترین رسوایی حسابداری
رسوایی شرکت، انرژی انرون، مستقر در هوستون تگزاس که در اکتبر ۲۰۰۱ فاش و در نهایت به ورشکستگی این شرکت منجر شد، یکی از بدترین رسوایی های حسابداری تاکنون است. ماجرای انرون علاوه بر اینکه یکی از بزرگ ترین ورشکستی های ناشی از تغییر ساختار در تاریخ آمریکا بود، شکست بزرگی در حوزه حسابداری نیز محسوب می شود. چند سال پس از تاسیس شرکت انرون، جفری اسکیلینگ، به عنوان مدیرعامل روی کار آمد و گروهی از مدیران را همراه خود آورد که به کمک سندسازی های حسابداری و گزارش های مالی ضعیف و اشتباه توانستند میلیاردها دلار بدهی شرکت را که ناشی از پروژه های و قراردادهای شکست خورده بود، پنهان سازی کنند.
وقتی این موضوع فاش شد، شرکت از درون از هم پاشید و ۷۴ میلیارد دلار از دخایز ذی نفعان از بین رفت و هزاران پرسنل آن بی کار و بسیاری از مدیران متهم و به زندان محکوم شدند. در نتیجه این رسوایی بزرگ انرون، آمریکا قوانین و مقررات جدیدی وضع کرد تا دقت گزارش های مالی شرکت های سهامی عام را افزایش دهد.
نقص فنی، زیر پای «تویوتا موتور» را کشید
رسوایی مالکان شرکت تویوتا موتور در سال ۲۰۰۹ و بعد از مجموعه تصادف های گزارش شده از خودروهای این شرکت علنی شد. این مسئله اولین بار در ماه آگوست ۲۰۰۹ و زمانی که یک خانواده چهار نفره در حادثه رانندگی کشته شدند، علنی شد. مقامات پلیس از تماس تلفنی سرنشین این خودرو و اعلام گزارشی مبنی بر از کار افتادن ناگهانی و بی دلیل ترمز خودرو خبر دادند. در نهایت مشخص شد تعدادی از برخی مدل های خودروهای تویوتا که بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ ساخته شدند، در پدال های گاز و ترمز خود نقص فنی داشتند.
خطای مرگ بار «جنرال موتورز»
مهندسال شرکت جنران موتورز در سال ۲۰۰۱ متوجه مشکلی در سوییچ استارت مدل ساترن آیون خودروهای خود شدند. طبق یک گزارش داخلی، در آن زمان این مشکل حل و طراحی سوییچ ها عوض شد، اما وقتی در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ جنرال موتورز گزارش هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه مدل شورلت کوبالت هنگام استارت خوردن با مشکل مواجه است و جلوی عملکرد بهینه ترمز، فرمان و ایربک ها را می گیرد، موضوع را نادیده گرفت و از بازطراحی سوییچ ها به دلیل هزینه بر بودن خودداری کرد، اما این موضوع باعث بروز تصادف های متعدد شد و ۱۲۴ کشته به جای گذاشت.
کوتاهی «بریتیش پترولیوم» و نشت نفت در خلیج مکزیک
واقعه نشت نفت در خلیج مکزیک، رسوایی های شرکتی در سال ۲۰۱۰ را تکمیل کرد. شرکت انرژی BP عامل این اتفاق بود؛ اهمال تمام و کمالی که جرقه اولیه انفجار سکوی نفتی دیپ وار هوریزون را زد و به نشت گسترده نفت و آثار زیست محیطی مخرب در آن منطقه و مفقود شدن ۱۱ نفر از کارگران منجر شد و پس از آن اقدام نامناسب و چرخش خبری خشم جهانی را برانگیخت. اگر قرار بود مراسم جایزه اسکار برای بدترین عملکرد شرکتی برگزار شود، بدون شک مدیران ضعیف BP این جایزه را از آن خود می کردند.
نشت نفت پس از نزدیک به سه ماه، مهار شد. تحقیقات متعددی از سوی دولت آمریکا پس از آن صورت گرفت و در نهایت مشخص شد این انفجار ناشی از اشکال سیمان به کاررفته در تاسیسات چاه نفت، در نتیجه سیاست های کاهش هزینه شرکت BP بوده است.
«مک دونالدز» متهم بزرگ سوءاستفاده از کارگران و کودکان
رابطه یک شرکت با ذی نفعان اغلب ارزش های اخلاقی آن را تعریف می کند. شرکت مک دونالدز با وجود موفقیت های جهانی ای که به دست آورده، هم چنان به دلیل اخلاق بد در کسب و کار و روابط با کارمندان خود با انتقاد مواجه است.
ری کراک، بنیان گذار مک دونالدز در سال ۱۹۷۲ مبلغ ۲۵۰ هزار دلار به کمپین انتخاباتی نیکسون برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک کرد و در عوض آن، مجوز گرفت به کارمندان نوجوان خود ۲۰ درصد کمتر از حداقل دستمزد مصوب دولتی، حقوق بپردازد.
بسیاری از کارشناسان این موضوع را مصداق نفوذ بارز شرکت ها در قوانین برای تحقق اهداف خودخواهانه خود و صدمه زدن به جامعه دانستند. هم چنین بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ عده ای از فعالان به علت سوءاستفاده از کارگران و کودکان و فروش غذای ناسالم، اعتراضات گسترده ای علیه مک دونالدز ترتیب دادند و این شرکت در دادگاه محکوم شد.
ارسال نظر