۲۶۲۱۶۳
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

آخوندی: پولی برای خرید هواپیما نداریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امکان خرید هواپیما را نداریم، گفت: برای خرید ۵۰۰ فروند هواپیما جهت توسعه ناوگان هوایی نیازمند ۵۰ میلیارد دلار پول هستیم، چون این مبلغ در ایران وجود خارجی ندارد بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک رفته‌ایم.

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امکان خرید هواپیما را نداریم، گفت: برای خرید ۵۰۰ فروند هواپیما جهت توسعه ناوگان هوایی نیازمند ۵۰ میلیارد دلار پول هستیم، چون این مبلغ در ایران وجود خارجی ندارد بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک رفته‌ایم.

عباس آخوندی اظهار کرد: سیستم ناوگان هوایی کشورمان جزو فرسوده‌ترین و مسن‌ترین ناوگان هوایی دنیاست و امسال که توانسته‌ایم عمر این ناوگان را یک سال کاهش دهیم، به میانگین ۲۰ سال رسیده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر بخواهیم به دنبال خرید هواپیما برویم این امکان برای کشورمان فراهم نیست چون برای توسعه ناوگان هوایی دور و متوسط برد، ۴۰۰ فروند و برای توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌های کوچک داخلی نیز حداقل ۱۰۰ فروند و در مجموع ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز است که با یک حساب سرانگشتی مجموعا ۵۰ میلیارد دلار برای تامین آن‌ها نیاز داریم؛ در حالی که این میزان پول اصلا در ایران وجود خارجی ندارد؛ بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) رفته‌ایم.

وی با بیان این‌که مذاکراتی در این خصوص با کشورهای سازنده هواپیما داشته‌ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه در سال ۲۰۱۶ رخ دهد، افزود: در حوزه ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تر امکان‌پذیر است ما هم می‌توانیم به صورت لیزینگی ناوگان ریلی بخریم و هم امکان تشکیل شرکت‌های مشترک از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی وجود دارد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند در حوزه ناوگان ریلی به صورت BOT نیز ورود یا در ایران شرکت حمل و نقل ریلی تأسیس کنند.

وی یادآور شد: ۱۲۷ هزار کامیون بین ۲۵ تا ۴۰ سال سن داریم در حالی که کامیون‌ها عمدتا بعد از ۱۰ سال فرسوده می‌شوند. این تعداد کامیون فرسوده کشورمان، مصرف سوخت بسیار بالایی هم دارند به طوری که در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند حال آنکه کامیون‌های زیر ۱۰ سال سن، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳۰ لیتر گازوئیل می‌سوزانند. به عبارت دیگر هزینه‌ای که دارندگان کامیون‌های فرسوده برای گازوئیل پرداخت می‌کنند در هر دو سال معادل قیمت خود کامیون است. البته برای جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز دستمان از نظر قانونی کاملا باز و هر روش و مدلی که سرمایه‌گذار پیشنهاد دهد، قابل بررسی و انجام است.

وزیر راه و شهرسازی درباره حمل‌ونقل دریایی نیز گفت: در چند ماه اخیر لاینرهای خارجی شروع به پهلوگیری مستقیم در بنادر ایران کرده‌اند در حالی که تا پیش از این، همگی به بنادر جنوب خلیج فارس می‌رفتند و از آنجا کالاها با کشتی‌های فیدری به بنادر ایران حمل می‌شد؛ اما در حال حاضر ۱۶ کشتی لاینری مستقیما به بنادر ایران می‌آیند که با این اقدام، هزینه‌های کشتی‌رانی و حمل و نقل دریایی ایران کاهش یافته است.

آخوندی ادامه داد: اما برای آنکه بتوانیم فضای رقابت کشتی‌ها و شرکت‌های کشتی‌رانی ایرانی را با لاینرهای خارجی ـ با توجه به قدرت مالی طرف‌های خارجی ـ فراهم کنیم به جای آنکه تسهیلات خاصی به ایرانی‌ها بدهیم به خارجی‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند در بنادر ایران پهلو بگیرند، باید ۵۰ درصد کالاهای ایران و ۵۰ درصد کالاهای کشورهای دیگر را با خود حمل کنند تا از بنادر ایران به مقاصد کشورهای منطقه "ترانشیپ" یا "ترانزیت" شود تنها در این صورت است که از لاینرهای خارجی حمایت کرده و به آنها "ویندو" می‌دهیم.

به گفته آخوندی، برای ساخت فرودگاه تهران با سرمایه‌گذار خارجی صحبت کرده‌ایم که به جاهای خوبی رسیده‌ایم. همچنین ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) که با بهره برداری از آن در سال آینده، سالانه ۵ میلیون مسافر به حجم مسافرتی آن افزوده می‌شود را در دست اقدام داریم. ضمن اینکه برای ساخت ترمینال دوم این فرودگاه با ظرفیت سالانه ۲۵ میلیون مسافر با فرانسوی‌ها به توافق رسیده‌ایم.

وی به موضوع ساخت فرودگاه بین المللی جدید مشهد اشاره کرد و گفت: برای ساخت این فرودگاه نیز با یک شرکت فرانسوی دیگر در حال رایزنی هستیم.

آخوندی پروژه‌های ریلی را یادآور شد و افزود: چند پروژه اصلی در بخش زیرساخت ریلی داریم که مهم‌ترین آن برقی‌کردن قطار تهران- مشهد است و ۲ میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد؛ با بهره‌برداری از این پروژه، سرعت قطارهای تهران مشهد به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. پروژه اولویت‌دار ریلی دیگر نیز برقی کردن قطار گرمسار -اینچه برون است که برای ساخت آن به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی ادامه داد: در بخش ناوگان ریلی به دنبال خرید دو هزار و ۸۰۰ واگن مسافری هستیم که اگر خرید هر واگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار هزینه داشته باشد در مجموع بیش از سه میلیارد دلار پول می‌خواهد. همچنین به دنبال خرید پنج هزار واگن باری هستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به بابک زنجانی بگید کارت به کارت کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج