۵۰ هزار تومان هزینه عبور از یک آزادراه!
ساخت و بهرهبرداری از آزادراههای جدید در ایران این روزها با یک ابهام جدی روبه رو شده است؛ راههایی که از یک سو به عنوان شاخص توسعه حمل و نقل شناخته می شوند و از سوی دیگر برای بسیاری از مردم قابل استفاده نیستند.
هزینه بسیار بالای ساخت آزادراه های جدید - به طوری که طبق اعلام شرکت ساخت برای هر کیلومتر از آن به بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است - باعث شده بخش قابل توجهی از طرح های جدید از سوی دولت به سرمایه گذاران غیر دولتی واگذار شود.
هرچند این راهبرد توانسته بخشی از کسری بودجه جدی در این حوزه را برطرف کند، اما به نظر می رسد در حوزه ای دیگر مشکل آفرین شده است. طولانی بودن زمان ساخت طرح های عمرانی و زمان بهره برداری از آنها باعث شده در زمان بهرهبرداری، بخش خصوصی در نرخ گذاری عوارض دست بالا را بگیرد و در نتیجه نرخ عوارض آزادراهی افزایش پیدا کند.
هرچند در سال های گذشته با توجه به محوریت داشتن آزادراههای دولتی، رقم عوارض چندان به چشم نمیآمد، اما رفته رفته با اضافه شدن تعداد این آزادراهها که بهرهبرداری جز دولت دارد، نرخ عوارض در بعضی نقاط بسیار بالا رفت. در طول این مدت هرچند دولت تلاش کرد در مقابل درخواست ها برای افزایش نرخ آزادراهها ایستادگی کند اما سرانجام چند ماه قبل نرخ های جدید ابلاغ شد و هزینه استفاده از آزادراهها بالا رفت.
در این بین وضعیت در آزادراه تازه تاسیسی مانند قم - گرمسار تا حدی پیش رفت که هزینه عبور یک کامیون از آن به ۵۰ هزار تومان رسید. رقمی که باعث شد بسیاری از راننده ها ترجیح دهند از همان مسیر قدیم استفاده کنند.
با وجود نارضایتی مردم از این نرخ ها اما به نظر می رسد رییس سازمان راهداری نسبت به بالا بودن نرخ عوارض نظر دیگری دارد. کشاورزیان گفته" محاسبات انجام شده برای تعیین عوارض این آزادراه در معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری اینگونه بود که نرخ این عوارض باید گرانتر باشد."
این گرانی حتی شامل آزادراه قم به گرمسار نیز می شود؛ تا جایی که وی گفته " نرخ عوارض برای کامیونها ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که ما در محاسباتمان به عدد ۶۰ هزار تومان رسیدیم، ولی با توجه به محدویتهایی که وجود داشت این نرخها ابلاغ شد. "
هرچند صحبت های کشاورزیان خبر از تخفیف ۱۰ هزار تومانی به رانندگان می دهد، اما مشخص نیست تا چه میزان هزینه ۵۰ هزار تومانی رفت و آمد در یک آزادراه برای رانندگانی که دائم باید در این مسیر حرکت کنند قابل پرداخت است. تداوم این رویکرد شاید نتایج منفی دیگری نیز داشته باشد، زیرا بالا رفتن هزینه ها برای عبور از آزادراه احتمالا انتخاب بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و راه هایی که قرار بود نسل جدید جاده های ایران را بسازند شاید خالی از مسافر شوند.
نظر کاربران
جالبه, سرمون منت هم داره که باید 60تومن میگرفتیم ولی 50 بیشتر نمیگیریم! به مرگ میگیرن که به تب راضی بشیم... احتمالا اگه کسی هم اعتراض کنه میگن تو اروپا فلان قدر میگیرن و ازاین حرفها, کیه که به داد مردم برسه...
من به شخصه هیچوقت همچین پول مفتی رو برای یک ساعت زودتر رسیدن نمیدم چون تجربه ثابت کرده به همون میزان هم خوراک و ... گرونتر میدن حتی دیدم تا سه برابر هم گرون حساب میکنن برای مردم
دولت این همه از مردم عوارض و مالیات میگرد . حتی در ساخت خودرو و و وارد کردن ان و عوارض گمرکی با زهم دست به عصا راه میرود. این همه نفت و گاز و ارزش افزوده معلوم نیست پولش کجا میرود . ساختن ازاد راه و جاده وظیفه بارز حاکمیتی است نه بخش خصوصی دولت ورشکسته است و از زیر همه چی شانه خالی میکند. حتی میخواهد اموزش پرورش را هم به حالا خود رها کند بیمارستانهای دولتی هم همینطور همین حالا پول اب و برق و خیلی چیزهای مدارس دولتی را خود مردم میپردازن بیمارستانها هم همینطور همین یکی جاده مونده بود. اینجور مدیریت کردن کشور را همه بلد هستند نیازی به دولت نیست.