خودرو ملی ترکیه به ایران میآید؟
در نظر گرفتن تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای مشتریان خودرو و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، یکی از مهمترین خبر هفته گذشته خودروسازی کشور، چه آنکه دولت و خودروسازان امیدوارند به واسطه این تصمیم، گرما به بازار یخ زده خودروهای داخلی برگردد.
هرچند مسوولان بانک مرکزی در نشست خبری اعلام جزئیات بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود، ابتدا عبارت «وام» را به کار برده و در نتیجه اینگونه القا شد که وام خودرو به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است، اما بعدا مشخص شد داستان چیز دیگری بوده و ۲۵ میلیون تومان موردنظر با سازوکار جدیدی پرداخت خواهد شد.
طبق آنچه رسانهها از قول رییس کل بانک مرکزی منتشر کردند، دولت در بسته سیاستی خود برای خروج از رکود، وام خودرو را از ۱۵ به ۲۵ میلیون تومان افزایش داده و بر این اساس، متقاضیان میتوانند تا سقف ۸۰ درصد از قیمت خودرو، از این وام که مدت بازپرداخت این وام هفت ساله و نرخ سود آن نیز ۱۶ درصد است، استفاده کنند.
به عبارت بهتر، برای افکار عمومی اینگونه جا افتاد که دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، ۱۰ میلیون تومان به وام خودرو اضافه و شرایط آن را نیز تسهیل کرده است و از همین رو متقاضیان میتوانند با مراجعه به بانکهای عامل، در خواست ۲۵ میلیون تومان وام برای خرید خودرو بدهند.
این در حالی بود که به فاصله چند ساعت از انتشار خبر «افزایش وام خودرو»، مسوولان بانک مرکزی بهنوعی اعلام کردند ۲۵ میلیون تومان موردنظر، در قالب «وام» پرداخت نمیشود و اصلا قرار نیست پولی به مشتریان داده شود.
بر این اساس، خودروسازان اسناد خود مبنی بر فروش محصولات شان به مشتریان را نزد بانک مرکزی برده و معادل ریالی آن را دریافت میکنند. مشتریان نیز که از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی بهره مند شده اند، آن را با سودی ۱۶ درصد و در مدت زمان هفت سال بازپرداخت خواهند کرد. به احتمال زیاد،تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی تا اواسط آبان ماه روند اجرایی به خود خواهد گرفت و با این حساب باید منتظر ماند و دید آیا بازار به واسطه آن،خواهد لرزید؟
باز هم کمپین علیه خودرو
اما به فاصله کوتاهی پس از اعلام خبر تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو،حاشیه و گرفتاری جدیدی در شبکههای اجتماعی، دامان خودروسازان کشور را گرفت و آن چیزی نبود جز تشکیل کمپینی جدید علیه آنها. کمپین جدید این بار به سراغ تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو رفته و کاربران شبکه های اجتماعی را به همچنان به نخریدن خودرو ترغیب کرده است.
در پیامهای پخش شده توسط کمپین موردنظر، به مشتریان هشدار داده شده که تسهیلات خودرو به دلیل سود بالا و همچنین اینکه تا هفت سال آنها را زیر بار قسط خواهد برد، به صرفه نیست.
این کمپین در حالی شکل گرفته که سه چهار ماهی می شود کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» در شبکههای اجتماعی به راه افتاده و برخی معتقدند یکی از دلایل رکود بازار، همین ماجرا است.
هشدار نسبت به بمب های متحرک
هفته گذشته اما خبری مهم از سوی مسوولان صنعت سی ان جی کشور اعلام شد و آن، در معرض انفجار بودن خودروهای دوگانه سوز بود.
این خودروها از آنجاکه تست های لازم برای بررسی میزان فرسودگی شان انجام نشده، به دلیل نازک شدن لایه کپسول های سی ان جی خود، در معرض خطر انفجار قرار دارند.
آن طور که رییس انجمن جایگاهداران سی ان جی کشور، عنوان کرد، در حال حاضر سه میلیون خودرو دوگانه سوز در معرض خطر انفجار قرار دارد و باید فکری به حال تست ادواری آنها کرد. به گفته اردشیر دادرس، موعد بازرسی ادواری این سه میلیون خودرو فرا رسیده است و اگر نسبت به تست آنها اقدام نشود، خطرساز خواهند بود.
وی با بیان اینکه بازرسی ادواری دوگانه سوزها به خط قرمز رسیده، از وقوع شش مورد انفجار دوگانه سوزها خبر داد و تاکید کرد و هرچه زمان بگذرد، ضریب خطر این خودروها نیز بالاتر می رود. مسوولان سی ان جی کشور اما هشداری دیگر نیز دادند و آن خطر تعطیلی واحد های تولیدی شان بود. به گفته آنها،خودروسازن بدهی ۵۰ میلیاردی شان را با سازندگان کپسول های سی ان جی تسویه نکرده اند و با ادامه این شرایط، تا یک ماه دیگر این صنعت خواهد خوابید.
دست و دلبازی سایپا
بازار خودروهای چینی اما گویا به حدی راکد شده که سایپایی ها به ناچار، بیش از ۱۳ میلیون از قیمت دو خودرو چینی خود کم کرده اند تا شاید بتوانند پارکینگ هایشان را از وجود این محصولات خالی کنند.
بر این اساس، خبر می رسد سایپا قیمت کارخانهای چانگان CS۳۵ را به حدود ۷۵ میلیون تومان رسانده و این به معنای کاهش قیمت رسمی خودرو موردنظر به میزان ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.
همچنین یک چینی دیگر نیز قربانی دست و دلبازی سایپا شده و مسوولان این شرکت از قیمت آن نیز ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار کاسته اند.خودرو موردنظر، چانگان ایدو نام دارد و قیمت آن به حدود ۷۰ میلیون تومان کاهش یافت است.
خودرو ملی ترکیه به ایران می آید؟
اما همسایه شمال غربی ایران هوس تولید خودرو ملی به سرش زده است، آن هم در شرایطی که تجربه این خودروها در ایران، چندان موفق نبوده و بسیاری از کارشناسان با ساخت خودروهای به اصطلاح ملی مخالف هستند.
با این حال، هفته گذشته خبر رسید که دولت ترکیه حق تولید نسل دوم خودروی قدیمی ساب ۹-۳ را از سازمان خودروهای برقی ملی سوئد خریداری کرده و این محصول قرار است اولین خودرو ملی این کشور باشد.
بر این اساس، شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه طی چند ماه اخیر با این سازمان سوئدی همکاری کرده است تا این خودروی قدیمی ۱۳ ساله را به مدل جدیدی تبدیل کند. هرچند هنوز جزئیاتی در مورد این خودرو بهطور رسمی منتشر نشده است، اما بهنظر میرسد نمونههای اولیه آن به کادیلاک BLS شبیه هستند. ظاهرا ترکیه قصد دارد این محصول را به بازارهای صادراتی منطقه ارسال کند و با این حساب هیچ بعید نیست ایران نیز در آینده ای شاید نه چندان دور، میزبان خودرو ملی ترکیهایها باشد.
نظر کاربران
یعنی ما اینقدر بدبخت هستیم که خودروی ترکیه رو باید بخریم؟؟؟؟؟؟ مگه همین کشور ترکیه نبود که مسیر و مکان امن ترروریستهای داعشی است.
من ترجیح می دم پراید بخرم .
پاسخ ها
پس چی فکر کردی
بدبختیم دیگه که با ۲۰ میلیون باید اشغال ترین خودروی جهانو سوار بشیم بدبخت تر از ما وجود نداره
چه ربطی داره مرد حسابی . داعش - ترکیه - اقتصاد - خرید خودرو . واقعا که ...
چه ربطي داشته به پرايد و داعش
تولید خودروی ملی چیزی جز آسیب زدن به ملت نداشت
واقعا موندم!!!صنعت خودروسازی ایران از کره جنوبی قدمتش بیشتره ولی آن کجا و این کجا!!!حالا اینارو بی خیال صنعت خودروسازی عربستان و ترکیه هم داره از ایران میزنه جلوو!!!!واقعا روز به روز داریم پیشرفت میکنیم!!!
پاسخ ها
شما درست میفرمائید اما وقتی انحصار وجود داشته باشد و مردم مجبور بخرید مگر خودروساز آزارداره به فکر کیفیت باشه با تولید هر ات و اشغالی به سود هنگفت میرسه . بیچاره ما مردم
خدا به غمتان صبردهد من که اکنون بازنشست شدم هنوز که هنوزه نتونستم یه پز405 بخرم چرا که پولشو ندارم واقعا چقدر گران است
کمپین مثل خون تو رگهای ماست نباشه مردیم.
ما ایرانی ها واقعا بدبختیم چون اشغالترین خودرو ها را با بیشترین قیمت بهمون قالب میکنن و مسولان نیز سردسته قالب کنندگان شدن و هی امار پوچ و واهی میدن که ما ایرانی ها در اسایش و رفاهیم
پاسخ ها
آسایش و رفا را در سوار شدن بر خودرو آنچنانی نمیدانم . آسایش و رفاه و آرامش در امنیت است و بس
خاک بر سرما خاک بر این بی غیرتی خاک بر این برگی . به خدا آدم از این خبر بمیر سزاوار ه خودرو ترکیه ای یعنی چی .؟...؟.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام.ما بدبخت نیستیم اما خیلی ها اصلشونو فراموش کردند.حالا کار بجایی رسیده که باید دست ادعاهای اقتدارمون رو و واژه"ما می توانیم" رو مفت به دیگران بدیم.
دولت برا یارانه 45 تمنی مصیبت عظما میگیره اما برا چاق کردن زالوهای خودروسازی (مونتاژکاری) وام های کلان میده
عجب
تنها راه نجات خودروسازی در کشور باز کردن مرزها و اجازه به ایجاد رقابت میباشد والا ایران صنعت خودروسازی را حتما از دست خواهد داد
ما نمیخریم چونکه نه خودروی باکیفیتی میبینیم که قیمتش مناسب باشد بر درآمد ملت نه سیاست درستی در قبال این امر.پس نتیجه میگیریم که باید گفت=خرید خودروصفر داخلی و خارجی کاملا ممنوع
سلام، نمیدونم چرا ساب .من خودم ساکن سوئد هستم. تولید ساب اینجا قطع ،شده ،وکلا خط تولید به ترکیه داده شده حالا میخواد بره ایران .ولی ماشین خوبی هستش .از 206 خیلی بهتره البته اگه تو ایران .از لوازم ات و کیفت اون کم نکنن
من خیلی با این طرح دولت موافقم ولی امیدوارم که قیمت ها مناسب جیب مردم ایران باشه در ضمن از تولیدات بی کیفیت داخلی هم که معلوم نیست چند میلیون خونواده را به سوگ و ماتم گذاشته راحت میشیم
یاشاسین تورکیه
]چرا عده ای هم باخرید خودروی خارجی وهم باخرید خودروی داخلی مخالفند؟چرا می خواهند کارخانه های داخلی ورشکست شود واز این ورشکستکی احتمالی کارخانه های خودرو سازی این افراد چه سودی می برند؟
باز دوباره یه تیتر زدن آدمها شروع کردن نظر دادن
به کی قسم بخوریم مردم شعورشون میرسه که خودروی ملی یعنی بازی با مرگ
میدونی چرا
من خودم بچه حزب اللهی هستم بچه تبریزم
کره ایهاداخل قانونشان تبصره ندارند
دریک دفعه چند میلیارد گموگورنمیشود