آینده مبهم «ترمیناتور»
با شکست فیلم «پیدایش» پنجمین قسمت از سری فیلمهای «ترمیناتور» در گیشه امریکا، سرنوشت این فرنچایز سینمایی در هالهای از ابهام قرار گرفت و احتمالا نباید منتظر بازگشت سری جدید آن بر پرده سینماها بود.
در پی نتایج ضعیف «پیدایش» (Terminator Genisys) در گیشه امریکا، منابع موثق گزارش دادهاند کمپانی پارامونت طرحهایی را که برای ادامه حماسه علمیتخیلی دنبالهدار انسان علیه ماشینها در نظر گرفته بود، کنار گذاشته است. مجموع فروش جهانی «ترمیناتور: پیدایش» تا امروز برابر با ۴۴۰ میلیوندلار گزارش شده و این رقم به مدد فروش ۱۱۲ میلیوندلاری این فیلم در گیشه چین به دست آمده است.
با این حال، گزارشهای جدید حکایت نتایج ضعیف این فیلم در گیشه امریکا دارد. فیلمی که ۱۵۰ میلیوندلار صرف هزینه ساخت آن شده، توانسته تنها ۸۹ میلیوندلار در سینماهای امریکای شمالی فروش کند و به این معنی است که همچنان در حال هدر دادن سرمایه سازندگانش است.
«پیدایش» در حالی شکست خورده که دیوید الیسون تهیهکننده موفق شده بود آرنولد شوارتزنگر را راضی کند برای بازی در نقش نمادین و خاطرهانگیز سایبورگ تی۸۰۰ - که اولینبار خود شوارتزنگر آن را در فیلم ۱۹۸۴ «ترمیناتور» بازی کرده بود - به جمع سازندگان سری پنجم ملحق شود - آن هم با خرج هزینههای گزاف و استخدام آشپز و گریمور مخصوص و تهیه تمام امکانات شخصی برای آقای آرنولد. برای ساخت سری جدید از بازیگران سرشناسی نظیر امیلیا کلارک (بازیگر سریال «بازی تاجوتخت») برای بازی در نقش سارا کانر و جیسن کلارک (بازیگر «اورست») برای بازی در نقش پسرش، جان، رهبر جنبش مقاومت انسانها استفاده شده است.
جیمز کامرون خالق اصلی «ترمیناتور» - کسی که ساخت سری اول و دوم را شخصا به عهده داشت - با وجود این از همکاری با سازندگان سری سوم («قیام ماشینها») و سری چهارم («رستگاری ترمیناتور») خودداری کرده بود، اما اینبار لطفش شامل حال سازندگان سری پنجم شد و در جلسات متعددی به آنها مشاوره داد. درنهایت، سری پنجم توسط آلن تیلور (کارگردان بعضی قسمتهای «بازی تاجوتخت») کارگردانی شد و استقبال نه چندان گرم منتقدان را به دنبال داشت. پیتر برادشاو منتقد سینمایی «گاردین» درباره فیلم نوشت: «یک فرنچایز رباتی و صرفا ماشینی که صدای غژ و غژش گوش سینما را کر و به میزان هنگفتی جیب آدمها را خالی کرده.»
باید منتظر ماند و دید آیا موفقیت سری پنجم «ترمیناتور» در گیشه چین میتواند این فرنچایز سینمایی را که میراث فیلمسازی همچون جیمز کامرون است از خطر نابودی نجات بدهد یا نه. فیلم علمیتخیلی «حاشیه اقیانوس آرام» (Pacific Rim) ساخته گیرمو دلتورو نیز بعد از اکران موفقی که دو سال پیش در پرجمعیتترین کشور دنیا داشت، قرار بود ادامه پیدا کند و سری دوم آن ساخته شود، اما گزارشهای اخیر حکایت از به گل نشستن این پروژه سینمایی دارد.
مجله «فوربز» در یکی از مقالههای اخیر خود بحث ظهور دوباره «ترمیناتور» را مطرح و به این نکته اساسی اشاره کرده است که استودیوهای فیلمسازی تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش فیلمها را در سینماهای چین دریافت میکنند و این رقم در مناطق دیگر به ۵۰ درصد میرسد. همین رقم چشمگیر میتواند به خوبی روشن کند که چرا موفقیت در گیشه امریکا برای ادامه حیات فیلمهای فانتزی پرهزینه، فرصتی طلایی و امری ضروری است.
ارسال نظر