واکنش ها به طرح افزایش تعرفه واردات خودرو
"مشکل خودروسازی سوءمدیریت است نه واردات"، "افزایش تعرفه واردات خودرو باعث تنبلتر شدن خودروسازان میشود"، "به جای افزایش تعرفه واردات، خودروسازی اصلاح شود" و نظایر اینها چکیده واکنشهای برخی کارشناسان به طرح افزایش تعرفه واردات خودرو است.
حدود ۱۰ روز پیش نادر قاضیپور - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس - از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰۰ درصد خبر داد.
این اقدام در حالی است که مصرفکنندگان ایرانی از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی و همچنین کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در کشور ناراضی بوده و خواستار افزایش کیفیت و کاهش قیمت این محصولات هستند.
در این شرایط کارشناسان و اساتید دانشگاه ارائه طرح افزایش تا ۱۰۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو را طرحی غیر کارشناسی و در حد شوخی دانسته و آنرا پاسخ مناسبی به مطالبات مصرفکنندگان در این حوزه نمیدانند.
در این زمینه امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - میگوید:" افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو بیشتر به شوخی شبیه است و در هیچ کجای دنیا چنین تعرفهای برای واردات خودرو اخذ نمیشود. نمایندگان مجلس به جای ارائه طرح برای افزایش تعرفه واردات خودرو طرحی برای اصلاح صنعت خودروی داخلی ارائه کنند".
وی خاطرنشان میکند:" افزایش تعرفه واردات خودرو تنها موجب سستی و تنبلی بیشتر خودروسازان و ادامه روند معیوب گذشته در صنعت خودرو خواهد شد. به نظر من به جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید شرکتهای خودروسازی را به مجلس فراخوانده و از آنها بخواهند طرحی برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی ارائه کنند".
محمدقلی یوسفی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - نیز در این زمینه میگوید:" مشکلات خودروسازان داخلی ناشی از مواردی چون مدیریت نادرست و سیاستهای غلط پولی و بانکی است و با افزایش تعرفه واردات خودرو نمیتوان این مشکلات را حل کرد".
به گفته وی،" به جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید بررسی شود که چرا در زمانیکه تعرفه واردات خودرو بالا بود، خودروسازان اقدامی برای تولید خودروهای با کیفیت انجام ندادند".
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان نیز از ناکارآمدی شرکتهای خودروساز میگوید:" تولید خودروهایی که پلتفرم آنها مربوط به سه دهه پیش است نشاندهنده ناکارآمدی شرکتهای خودروسازی است، در این شرایط افزایش تعرفه واردات خودرو تنها باعث تنبلی بیشتر خودروسازان خواهد شد".
محمد جعفری خاطرنشان میکند:" افزایش تعرفه واردات خودرو به معنای این است که به خودروسازان بگوییم روند نامطلوب گذشته را ادامه داده و همچنان خودروهایی با تکنولوژی سه دهه پیش را تولید کنید".
شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در این رابطه میگوید:" اگر تعرفه واردات خودرو را افزایش دهیم خودروسازان دیگر انگیزهای برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نخواهند داشت. در این شرایط به جای ارائه طرح افزایش تعرفه واردات خودرو، دولت و مجلس باید همراستا با یکدیگر طرحی کارشناسی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولید داخل ارائه کنند".
وی خاطرنشان میکند:" اتفاقا راه حمایت از صنعت خودروی ایران، کاهش تعرفه واردات خودرو برای تسهیل ورود خودروهای خارجی، افزایش رقابت و اجبار خودروسازان به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان است".
نظر کاربران
وقتی کیفیت بره بالا لاجرم سود میاد پایین و این مسولین خودروسازی رو قانع نمیکنه و از طرفی این افراد توانایی ساختن خودرو با کیفیت را ندارند . اگه خودروسازها رو کنترل نکنند همین الان پیکانو با قیمت 40-50 میلیون به ملت غالب میکردند . اصولا جیبشون پر نمیشه
خودرو سازی که پس از 40 سال هنوز وانت نیسان و بنز باری را با همان شکل و قیافه و البته کیفیت پایینتر ارائه می کند حرفی برای گفتن ندارد
اگر میخواهید کارگران بیکار نشوند وتولید خودرو بروز داشته باشید مدیریت کارخانه های خودرو سازی را به خارجیها بدهید دولت محترم هم بشینه سودش رو بگیره نه اینکه برای بقای کارخانه خودرو تحمیلی به مردم بدهیدو نگذارید مردم آن خودروی که دوست دارند رو به قیمت واقعی سوار شوند
هر چه قدر فشار به ادمها بیشتر شود هوشیاریشان هم بیشتر میشود .با افزایش( این تعرفه = عدم کاهش قیمت خودرو داخلی) مردم هم بیشتر روی کمپین تحریم خرید خودرو ایستادگی میکنند .
اگه کسی از دست این افرادی که پیشنهاد میدند تعرفه 1000 بربر بشه دق کنه به نظر من حق داره معلوم نیست چکار دارند میکنند اقاینی که حرف این افزایش تعرفه را میزنید تو را به خدا مردم رو احمق فرض نکنید اخه چقدر به شعور مردم توهین میکنید
اقایون می فرمایند ما اگه خودرو داخلی رو صادر کنیم برامون بیشتر از فروش داخلی سود داره خوب ما هم راضی به فروش خارجی شمایم شما لطفا صادر کنین ما نخواستیم در ضمن یادمون نرفته پراید های فروخته شده به سوریه که بعد یک سال برگردوندن ، این هم از فروش خارجیتون . ولی وجدانن یک سال مدیریت رو بدین به یک بچه 10 ساله باور کنین از الان بهتر میتونه اداره بشه