علاقه برندهای جهانی برای حضور در ایران
بیش از یک ماه است که از توافق رسمی هسته ای ایران با کشورهای غربی و اروپایی می گذرد و حدود چهار ماه نیز تا امضای برجام زمان باقی است، اما برخلاف پیش بینی های کارشناسان در مورد عدم بروز تغییرات مثبت در حال و هوای اقتصادی کشور در مدت کوتاه، شاهد بروز اتفاق های خوشایندی هستیم.
هفته نامه عصر ارتباط - مریم عسگری: بیش از یک ماه است که از توافق رسمی هسته ای ایران با کشورهای غربی و اروپایی می گذرد و حدود چهار ماه نیز تا امضای برجام زمان باقی است، اما برخلاف پیش بینی های کارشناسان در مورد عدم بروز تغییرات مثبت در حال و هوای اقتصادی کشور در مدت کوتاه، شاهد بروز اتفاق های خوشایندی هستیم.
ابراز علاقه مندی تولیدکننده و سرمایه گذاران مطرح جهانی به حضور در بازار ایران، یکی از اتفاق هایی است که این روزها در مورد آن بسیار می شنویم.
یک روز خبر تمایل به حضور در بازار ایران از سوی فلان شرکت بزرگ و مطرح خودروساز منتشر می شود و روز دیگر شرکت های معروف تولید و عرضه مواد غذایی آمادگی خود را برای حضور در ایران اعلام می کنند. از گوشه و کنار اخباری نیز در مورد اظهار تمایل شرکت های مطرح تولیدکننده کالاهای گوناگون نظیر لوازم خانگی و تجهیزات کامپیوتری و دیجیتال و... نیز به گوش می رسد.
این اخبار و اتفاق ها اگرچه تاکنون تغییری در روند قیمت کالاهای گوناگون ایجاد نکرده و حتی در پی افزایش نرخ دلار موجب افزایش قیمت ها شده است، اما خبر از رسیدن روزهای خوب می دهد؛ روزهایی که ممکن است کالاهای مورد نظر مصرف کنندگان ایرانی که سال ها در تحریم بسر می برند، بدون حضور واسطه و از همه مهم تر با خدمات پس از فروش معتبر به دست شان برسد.
این جریان نتایج دیگری نیز در پی دارد که اگرچه به کام مصرف کننده و خریدار چون عسل شیرین است، اما موجب نگرانی گروه هایی نیز شده است که سال ها از این آب گل آلود ماهی گرفته و با استفاده از شرایط نامساعد اقتصادی و سیاسی سودهای کلان به جیب زده اند. واسطه های یکی از منتفعان این جریان هستند که حالا به صراحت نسبت به این موضوع اظهار نگرانی می کنند. به جز این موارد، برخی از نمایندگی های ایرانی کالاهای وارداتی به ویژه کالاهای کره ای در سال های اخیر با استفاده از تحریم های سیاسی و اقتصادی و همچنین حمایت های دولتی موفق به کسب مقام و رتبه ای شده اند که هر آن امکان تهدید آن وجود دارد.
خداحافظی با نمایندگی های ایرانی برندهای آسیایی
شرکت های گلدیران، سام الکترونیک و بازرگانی ایران سال ها است به عنوان نماینده رسمی برندهای ال جی، سامسونگ و سونی در بازار لوازم خانگی، صوتی، تصویری، موبایل و تجهیزات دیجیتال ایران فعالیت می کنند که نتیجه این فعالیت به غیر از کسب درآمد و سود بالا، به توسعه شبکه های توزیع و از همه مهم تر راه اندازی و گسترش خط تولید یا مونتاژ محصولات این برندها در داخل کشور منجر شده است.
حالا گویا تغییرات جدید در راه است و با اعلام آمادگی برخی از شرکت های مادر به حضور مستقیم در بازار ایران، این نمایندگی ها از حالا سیاست های جدیدی در پیش گرفته اند.
برای نمونه تغییر شعار شرکت گلدیران از «life is good» به «بوی خوش زندگی» یکی از نشانه های اعلام استقلال مخفی این شرکت از LG کره ای است. همچنین از گوشه و کنار اخبار غیررسمی حکایت از تعدیل نیروی گسترده کارکنان شرکت گلدیران دارد که گویای بروز تغییرات اقتصادی در این شرکت است. اخباری نیز در رابطه با ساخت و تاسیس ساختمانی بزرگ و مجهز در خیابان شریعتی تهران به گوش می رسد که گویا قرار است دفتر رسمی شرکت سامسونگ کره ای باشد.
البته نمایندگی های فروش زیر بار این جداسازی نرفته و دلایل گوناگونی برای ایجاد این تغییرات ارایه می دهند و می گویند شرکت های مادر پس از سال ها همکاری، هرگز قصد جدایی از نمایندگی های ایرانی را ندارند و مذاکراتی نیز برای توسعه همکاری ها با هم داریم. اما انتشار خبر افزایش 80درصد تعرفه واردات کالاهای کره ای به ایران که پیشنهاد مجلس بود به خوبی مشخص می کند که تغییر زمین بازی در ایران بسیار جدی تر شده است.
از سوی دیگر براساس قوانین دولت، برندها به ویژه برندهای کره ای که قصد حضور در بازار ایران را دارند باید دارای خط تولید در ایران باشند و با همکاری شرکت های ایرانی در ایران حضور یابند. این اقدامات اگرچه می تواند شرایط را تا حدودی برای شرکت های ایرانی و شرکای ایرانی برندهای وارداتی در ایران امن جلوه دهد، اما حقیقت این است که یک نگرانی بزرگ در دل شرکای ایرانی برندهای مطرح به ویژه کره ای ها ایجاد کرده که ایجاد تغییراتی در سیاست های کلی شرکت ها، گویای این ادعا است.
سرانجام بوی بهبود می آید
کارشناسان می گویند: حتی اگر قوانین سخت و دست و پاگیری برای حضور شرکت های مادر به بازار ایران وضع شود، بی شک شرکت های تولیدکننده در بازار ایران حضور می یابند و نه تنها دست واسطه های اماراتی و... از بازار ایران کوتاه می شود، بلکه خریداران ایرانی می توانند کالاهای اصل را با قیمت واقعی و با خدمات پس از فروش مطمئن خریداری کنند.
در صورت وقوع چنین امری میزان فروش نمایندگی های ایرانی نیز احتمالا با افت مواجه شده و شاید این اتفاق موجب شود که شرکت های مدعی تولید ایرانی ناچار به کاهش قیمت شوند و پس از سال ها ایرانی ها می توانند شاهد مرزبندی مشخصی از لحاظ قیمت بین کالاهای ایرانی و وارداتی باشند.
به گفته کارشناسان، ارایه خدمات پس از فروش معتبر و گارانتی اصلی هم اتفاق خوبی است که نصیب مصرف کنندگان ایرانی می شود. به گفته آنها همین که نام ایران از لیست سیاه کشورهای صنعتی خارج شده اتفاق خوبی است و می توان شاهد بروز اتفاق های خوبی در آینده نزدیک بود. آنها با اشاره به این موضوع که نباید تنها به موضوع کاهش قیمت امید داشت، می گویند: باید مشکل از پایه درست شود و اگر شرکت های مادر در ایران حضور یابند قیمت ها نیز روندی منطقی در پیش خواهندگرفت.
ارسال نظر