شوخی های رکیک جنسی در یک نمایش!
نمایش "ازدواج در قهوهخانه" به کارگردانی بهزاد محمدی که این روزها در سالن آمفیتئاتر پردیس سینمایی قلهک اجرا میشود، اثری مملو از شوخیهای رکیک جنسی است که اجرای این اثر یک سؤال اساسی را در ذهن متبادر میکند
سالها است که گروههای تئاتر حرفهای و هنرمندانی که انرژی و زمان خود را صرف روشن نگه داشتن چراغ تئاتر کردهاند، بارها و بارها با مسائل مختلفی که از سوی شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی ایجاد شده مواجه شدهاند.
بارها و بارها هنرمندانی که کارنامه کاریشان قابل قبول است و آثار قابل توجهی را در عرصه تئاتر تولید و اجرا کردهاند از برخی برخوردهای شورای نظارت و ارزشیابی در امان نبودهاند.
بارها و بارها شاهد بودهایم که تئاترهای پر مخاطب که از کیفیت قابل توجهی نیز برخوردار بودند هیچگاه نتوانستند بیش از ۳۰ تا ۴۰ اجرا و در نهایت ۶۰ اجرا در سالنهای تئاتری داشته باشند و یکی از دلایل این امر نیز نبود سالنهای کافی تئاتر و تعداد بالای گروههای متقاضی اجرا ذکر شد.
بارها و بارها گروههای جوان و دانشجویی تئاتر که آثاری را جسورانه و با خلاقیت تولید کردند با اصلاحیههایی از سوی شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی مواجه شدند. در کنار تئاتر حرفهای و تئاتر دانشجویی، تئاتر آزاد نیز از دیگر بخشهای تئاتر است که طی سالهای گذشته فعالیتهای مستمری داشته است.
اما جای تعجب است که در چنین شرایطی که شورای نظارت و ارزشیابی با جدیت تمام پیگیر تولید و اجرای آثار نمایشی است چگونه در سالنی در شهر تهران و در مقابل چشم مخاطبان که بخش اعظمی از آنها را خانوادهها تشکیل دادهاند، اثری در حال اجرا است که جز شوخیهای رکیک جنسی در کلام و اجرا چیزی ندارد.
نمایش "ازدواج در قهوهخانه" به کارگردانی بهزاد محمدی که این روزها اجرا میشود و با جرأت میتوان از استفاده از نام تئاتر برای آن خودداری کرد، اثری است که پایه اصلی اجرای فیالبداهه آن بر شوخیها رکیک جنسی است.
شوخیهای رکیکی که افرادی که با نام بازیگر در آن حضور دارند علاوه بر بیان کلمات رکیک و ادبیات ناپسند از حرکات فیزیکی نامناسب نیز برای پر رنگتر شدن این شوخیهای جنسی استفاده میکنند و در مقابل خانوادهها و مخاطبانی که گمان میکنند به تماشای اثری نمایشی نشستهاند، با آب و تاب انجام میدهند.
"ازدواج در قهوهخانه" که تنها تلاش تولید کنندگانش این بوده که داستانی یک خطی از دلباختکی دختری به مردی با نام سالار دارد و در این بین فردی دلقکگون با نام همت برای رسیدن به این دختر در قهوهخانه حضور دارد و این امر بهانهای است برای شکل گرفتن شوخیها و ادبیات مستهجن و ناپسند.
شوخیهایی که با آغاز کار و حضور همت در قهوهخانه درباره فرد دیگری در این اثر با نام "خاله کتی" آغاز میشود. نکته عجیب این است که مردان و زنانی که در این اثر نامطلوب حضور دارند کل روند کار را بر روی شوخیهای جنسی و ادبیات و حرکاتی ناپسند گذاشتهاند و در هر چه پر رنگتر کردن این اعمال زشت ابایی ندارند.
بخش دیگر "ازدواج در قهوهخانه" به مانند یک شوی ویدئویی است. در این بخش سالار و همت که یکی لاتی مورد علاقه دخترک جوان ساکن در قهوهخانه و دیگری مردی به ظاهر ساده به همراه مرد دیگری که انسانی دو جنسی است به اجرای کنسرت موسیقی و اجرای آهنگهای مختلف میپردازند و در این اجراها هم از شوخیهای جنسی کاسته نمیشود.
حتی افراد حاضر در این اثر کار را به جایی میرسانند که مداحی مداحان اهل بیت را نیز به سخره میگیرند و بدون هیچ ابایی رفتارهای شینع خود را با رنگ و لعاب بیشتری انجام میدهند. نکته قابل توجه و عجیب این است که در انتهای این اثر هجو، بهزاد محمدی که به قول خود کارگردان و بازیگر این اثر است رو به حاضران شروع به نصیحت جمع کرده و به آنها درباره فواید خنده میگوید و تأکید میکند: زندگی ریاضیات نیست که به آن فکر کنید. زندگی یک اثر هنری است.
عجیب است فردی که از رکیکترین شوخیهای جنسی و ادبیات مستهجن برای خنداندن حاضران در سالن بهره میبرد چگونه خود را در جایگاهی میبیند که بتواند جمعی را به درستی نصیحت کند؟ نکته این است که گویا گروه خود نیز میداند عملکردش غیر اخلاقی است زیرا در زمان اجرای این اثر هجو، جوانانی به عنوان مراقب مدام به ردیفهای مخاطبان سرک میکشیدند که مبادا فردی صدا یا تصویری از این اثر را ضبط کند.
اما عجیبترین نکته این است که چگونه شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی و انجمن نمایشگران آزاد مجوز اجرای چنین اثری را صادر کردهاند؟ اثری که قرار نیست یک یا دو هفته یا یک ماه اجرا شود، بلکه قرار است ماهها و ماهها در تهران و به گفته مسئول گروه در شهرستانها اجرا داشته باشند.
عجیب است وقتی که گروههای تئاتر حرفهای که در بزرگترین رویداد تئاتری ایران اثر قابل قبولی را به صحنه میبرند اما برای اجرای عمومی نمیتوانند مجوز دریافت کنند، چگونه مجوز اجرا به چنین کار سخیفی صادر میشود؟ آیا اجرای "ازدواج در قهوهخانه" با بلیت ۱۲ و ۱۵ هزار تومان و دو نوبت اجرا در روزهای پایانی هفته فرهنگسازی مناسبی برای مخاطبان و علاقهمندان به هنر دارد؟
این وضعیت باید مشخص شود که کدام نهاد یا سازمانی به چنین اثری مجوز اجرا داده است. نکته جالب این است که بهزاد محمدی در گفتگویی با یکی از رسانههای رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و صدور مجوز اجرای اثر خود تقدیر و تشکر کرده بود.
نظر کاربران
با سلام و خسته نباشید
من این کار را دیده ام ولی به این غلظت که شما از این اثر یاد می کنید اصلا نبود و شبی کاملا خوب و با خنده بود .مردم خود شعور دارند و اگر اثری بار منفی بر آنها و خانواده محترمشان دارد نمی روند.
من این کار رو دیدم اثر با ارزشی نیست ولی اصلا این توضیحاتی که خبرگزاری مهر درباره اش داده هم صحیح نیست من شب خوبی داشتم اونشب
منم این نمایش رو دیدم .نمایشش واسه بچه ها مناسب نیست اما واسه بزرگتر ها بد اموزی نداره و خیلی جالبه.
من اين تئاتر رو نديدم ولى شما به اين فكر كنيد كه يه كامنت يه كم سياسي يا طنز ميگذاريد،سايت اونو حذف ميكنه!پس نظارت روى نظارت بسياره و چيزى از دست مسئولين محترم ارزشيابى درنمى ره!!!
من این حرفای شما روقبول ندارم احتمالآخبرنگار شما قبل از دیدن این اثر با دیدگاه منفی پابه صحنه نمایش گذاشته من حرکت غیراخلاقی ندیدم
خنده بر هر درد بی درمان دواست
به قول خود بهزاد محمدی سطح شعور مملکت رفته بالا
مردم فهمیده شدن
ول کن آقا جون این نقدارو
این تائتر چند سال روی صحنه است .خیلی هم خنده دار و گیراست اونی که این حرفا رو نوشته بره دیدگاه هش رو درست کنه
و من هم این خبر رو صبح امروز خوندم ولی از واقعیت این نمایش بی اطلاعم .
manam in karo didam be nazaram baraye shokhi kardan bayad ba chizaye manfi shukhi kard va shuma migin dastane iek khati shayad injori hast vali vaghean birun az theatre enghadar moshkelat darim ke in jur mohitha lazem
من این نمایش رو ندیدم اما یک نظر دارم واونم اینه که ممکنه البته باز هم میگم ممکنه برای کسانی که رفتند ودیدند خدای نکرده اعمال رکیک بازیگران نمایش برای آنها عادی شده وچون خبرنگارتون براش عادی تبوده چنین برداشتی داشته یا بهتر بگم اگر در مردم گناهی را زیاد تکرار کنند برای آنها یک امر عادی میشه مثل صدای خواندن زن در اول برنامه مختار نامه که برای همه مردم عادی شده درحالی که اگه اول انقلاب بود صدای همه در میامد
سلام اینجا چه خبره؟؟
نمیدونم قضیه چیه اما میدونم مردم همه شعور دارن البته ممکنه بعضی ها........
manam in asaro didam ama dg in enteghad ziadi shadide
من هم موافقم (مردم همه شعور دارن)
من هم نمایش را دیدم اینجور که نقد شده نیست شاید از نمایشهای تلویزیونی مسائل بازتر گفته بشه که این امری عادی است و برای اینهم مخاطبان بیشتری داره
من این تاتر دیدم
خیلی خجالت آور بود
واقعا متاسفم
منم ندیدم
و ندیده هم نمیشه نظری داد.
من ندیدم ولی خیلی دوست دارم ببینم، به نظرتون بازهم اجرا دارن یا تموم شده؟
من يكبار در تهران به اصطلاح تئاتر اين مثلا هنرمند شكت كردم و بيشتر از اينكه ناراحت هزينه بليط بشم، افسوس وقتى رو خوردم كه پاى خزعبلات ايشون هدر دادم. تئاترى كه براى همه علاقه مندان هنرهاى بصرى جايگاه ويژه ايى داره، حالا بايد جولانگاه بيسواد هايى باشه كه تنها هنرشون، لودگى و رسمى كردن ادبيات ركيك هست. ولى متاسفانه كم نيستند كسانى كه در همين تئاترها از ته دل قهقهه ميزنند، آگاهانه بليط ميخرند و در اين لودگى بى ارزش شركت ميكنند و لذت ميبرند. شايد بيشتر از اينكه به يك آدم بى هنر و بد دهن كه اسم خودش را هنرمند گذاشته ايراد بگيريم، بايد يه نگاهى به عزيزانى بكنيم كه دست زن و بچه شون رو ميگيرند و در نهايت هم از چنين برنامه مزخرفى لذت ميبرند و به ديگران هم توصيه ميكنند.
پاسخ ها
عزیزم چرا می خوای دیگران رو زیر سوال ببری دوست نداری نبین اما حق نداری به کسی خرده بگیری که چرا می ری یه تئاتر رو می بینی و لذت می بری!!! زندگی خودشونه هرجور که راحتن و دوست دارن باید ازش لذت ببرن .... عجبا! شاید اون تئاترهایی هم که به نظر شما خوبه از نظر خیلیا مزخرف باشه.
شما اول باید یه نگاهی به خودتون بندازین بعد درمورد دیگران قضاوت کنین.ویادتون باشه که نمیشه به این آسونی سلیقه دیگران را زیر سوال برد.
سینما و تئاتر پر از و بی ارزشی شده که هیچ هدفی رو به جز جیب پر کردن بعضیها به اسم فرهنگ نداره و بقیه هم باید با این چیزهای مزحک خنده کنند و ندونن چیرو در قبالش داره از دست میدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من این اثر رو دیدم اما این چیزایی که شما به عنوان نقد نوشتین صحت ندارد. مردم احتیاج به خنده دارند و اگر این تفریحات خانوادگی رو هم از جوانان بگیرید پس مجبور می شوند پا به برنامه های دیگری بگذارند تا اوقات فراغت خود را پر کنند. شبی که من این برنامه را به اتفاق خانواده دیدم تا یک هفته واقعا" غم ازمون دور بود. خواهشمندم یک بار دیگر بدون دیدگاه منفی به تماشای ایت تئاتر بروید مطمئنم نظرتان برمی گردد
من این اثرو سه بار دیدم و هر بار هم شلوغ تر از دفعه پیش بوده مطمئن باشید که اگر به شعور کسی لطمه میخورد اینقدر ازش استقبال نمیشد.خیلی هم عالی بود تو رو خدا الکی شلوغش نکنید
به تو چه ربطی داره کدوم ارگان مجوز داده. حتما با کارهای قبلی بهزاد محمدی آشنایی داشتی این هم از جنس کارهای قبلیشه .
به نظر من البته با عرض پوزش از بعضیای دیگه.بعضیا انقد حقیر شدن که حاضرن هرجور شده بخندن حالا به هر قیمتی .. منم متاسفم
من این اثروندیدم ،اصلا چند ساله سینما وتاتر نرفتم چون واقعا فیلمها و تاترا بی مضمونو وقت تلف کن شدند وهمش مربوط به ازدواج وطلاقو مسایل جنسی شده بابا آدم باحیوان فرقش در قدرت تعقلشه چرا ما بیشتر به مسایل حیوانی فکر میکنیم بریم یکم از خارجیا یاد بگیریم مثلا مسلمانیم من هر وقت سریال پرستارانو دیدم لذت بردم چون نشون میده ما چقدر از لحاظ فرهنگ وامکانات از اونا عقبیم وفقط سرمونو کردیم تو لاک خودمون از دنیای اطراف بی خبریم وفقط به مسایل جنسی فکر میکنیم در کل باعرض معذرت حالم از هر چی فیلم ایرانیه به هم میخوره .
من نديديم
دوست هم ندارم ببينم
كي گفته ببينم
من این تاتر رو 3 بار دیدم و بازم دلم میخواد که ببینم. اصلا با نظر این خبر نگار موافق نیستم. اگه جناب آقای بهزاد محمدی کارش اشتباه بوده پس چرا با این همه استقبال مواجه؟
لطف بفرمایید به جای اینهمه خرده گیری و انتقاد بی مورد و بی جا به فکر کار و کاسبیه دیگه ای باشید و پاتونو از کفش این بندگان خدا بکشید بیرون.
نکنید خدا رو خوش نمیاد. آقا جون اگه دوست نداری نرو ببین! چی کار به کار بقیه داری آخه؟ هر کسی صلاح کار خودشو میدونه...
من نديدم ولي از شواهد امر معلوم كه حق با سيد و وفا است . بهتره سخت نگيريد . دنيا به چي فكر ميكنه و ما كجاييم؟ خودتونو به حاشيه نبريد .
آقا چیکار دارید ممکلکت قانون داره و وزارت فرهنگ وارشاد خودش میدونه چی مشکل داره چی نداره؟ شما چرا گیر میدی؟
من این کار رو ندیدم. ولی مشابه این کار رو چند سال پیش دیدم به نام "داماد دیوانه". اونطور که این نقد نوشته شده باید بگم اون تئاتر هم از شوخی های جلف استفاده کرده بود ولی به طور نامحسوس و من بعد از دیدن اون تازه به مقصود اصلی کلمات و حرکات پی بردم. البته درسته که همه شعور دارن و می فهمن خوب و بد چیه. ولی طنز با جلف بازی فرق داره. منم موافق اینطور تئاترها نیستم.
سلام
فقط بگم که متاسفم هنوزم عده زیادی ازما توی توهم زندگی میکنیم و بی دلیل بدون هیچ علمی از تاتر اونو نقد میکنیم , جای اینکه از بازی زیباشون قدر دانی بشه داریم شعورشونم زیر سوال میبریم .
این گزارش خیلی ناواضحه
رک و پوست کنده بگو ارتباط فیزیکی و کلماتی که بکار برده شده بوده چیه؟
اخه نیست توی یه جامعه مودب داریم زندگی میکنیم مسئولین خبرنگار (فضولها) بهشون برخورده
سلام
خبرنگار محترم تو اگه ذهنت مسموم نباشه هیچ وقت این گزارش چرت و روی سایت نمی ذاشتی همه ما مردم ایران به این شادی ها احتیاج داریم اگه ناراحتی تو نگاه نکن .
برو بابا.چرا این قدر چرت و پرت میگین؟؟؟همین شما ها هستین که نمیذارین مردم بخندن و خوش باشن.واقعا چرا فکر شما ها شده فقط و فقط عزاداری و سینه زنی؟؟؟؟من این نمایشو دیدم و اصلا و ابدا اون چیزی که شما می گین نیست.این قدر همه چز رو الکی بزرگ نکنین...
سلام اصلا از این مقاله ای که نوشتید خوشم نیامد.
اول از همه از شما میخواهم که اسکن وکالتنامه ای را که از هفتاد میلیون ایرانی دارید و در آن همه وکالت داده اند که شما میتوانید به نیابت از آنها اظهار نظر کنید راروی سایت قرار دهید
دوم اگر ندارید بیجا میفرمایید که به نمایندگی از همه بفرمایید(چگونه مجوز اجرا به چنین کار سخیفی صادر میشود؟ )از نظر چه کسی از نظر افراد بی سوادی مثل شما شاید.
اگر زره ای سواد داشتید میدانستید که مولوی قرن قبل از بهزاد محمدی وتاتر در دیوان خود به تشریح شوخیها و اندرزها با جزیات فراوان جنسی پرداخته.حتما تا به حال اسم داستان خر و کدوی مولوی را هم نشنیده ای.
من اين نمايش و ديدم و خيلي هم قشنگ بود.اون شب من از خنده فك درد گرفته بودم مدتها بود اينجوري نخنديده بودم.مرسي از آقاي محمدي و همكاراشون
خسته نباشن.
شما هم عوض اين نقداي بي مورد بريد مسايل ديگه مملكت و نقد كنيد كه مردم دارن تو چه شرايطي زندگي مي كنن.حالا ببينيد ميتونيد اين دوزار خنده رو هم از مردم بگيريد. اي بابا از دست شما نقاداي بي منطق!!
چرت نگو بابا تو برو بشین تو مسجد ما هنر دوستا هم به موقعش مسجد میریم هم تئاترهای زیبا رو نگاه می کنیم ، بابا خبرنگار با حجب و حیا کم خندیدی اونجا؟؟؟؟!!!
من هنوز این نمایش رو نرفتم ببینم. اما تئاترهای طنز همشون رقص و آواز دارن و عموما حرف هایی که به راحتی گفته نمیشه سکانس دارن و اصل خنده داریش هم همونجاس. همچنان میگم من این نمایشو میخوام برم و هنوز ندیدم اما نمایش های طنزی که تاحالا رفتم همشون همینجوری مردمو خندوندن. کسی که این تئاترهارو میره معمولا فقط بار اول رو نمیدونه بعدش دیگه با آگاهی میره
متاسفم واسشون