سفارش ایران برای ساخت ۹۰ هواپیما
در حالی ایران قصد دارد،ساخت ۹۰ فروند هواپیما را برای دو شرکت ایرباس و بوئینگ سفارش بدهد که این دو شرکت سفارش ساخت ۱۰ هزار فروند هواپیما را دارند و سالانه بیش از ۱۳۰۰ هواپیما نمیتوانند،بسازند؛ بنابراین آنها حداقل طی ۷ سال آینده قادر به ساخت هواپیما برای ایران نخواهند بود.
بر همین اساس، دو شرکت بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه به عنوان اصلی ترین شرکتهای تأمینکننده این تعداد هواپیما اعلام شدهاند.
در حال حاضر آمارهای رسمی از شرایط نسبتا نامطلوب سن هواپیماهای داخل کشور حکایت دارند.
هم اکنون حدود ۲۴۰ هواپیما در خطوط هوایی ایران مشغول به کار هستند که سن متوسط آنها حدود ۲۱ سال اعلام شده است.
بر اساس اعلام منابع رسمی به طور متوسط یک سوم از این تعداد هواپیما در شرایط عادی به دلیل حضور در بخش های تعمیرات غیر فعال هستند.
از سوی دیگر ۱۴ ایرلاین در ایران فعالیت می کنند که مهمترین این شرکت ها ایران ایر، آسمان و ماهان اعلام شده اند.
بنا به گزارش ۷/۲۴ وال استریت، در حال حاضر ۵ فروند هواپیمای غول پیکر بوئینگ ۷۴۷ در ایران همچنان مشغول فعالیت هستند که عمر متوسط آن ها معادل ۳۶ سال ارزیابی شده است.
بر همین اساس و بر مبنای این میزان عمر متوسط، از ۸۴ شرکت هوایی که هنوز در جهان از بوئینگ ۷۴۷ استفاده می کنند، از نظر عمر متوسط ایران ایر در رده ۷۹ قرار دارد.
یکی دیگر از هواپیماهای اصلی خطوط هوایی ایران ایرباس A۳۰۰ است که عمر متوسط این ناوگان نیز حدود ۳۰ سال ارزیابی شده است.
با توجه به تصمیم ایران برای نوسازی و اعلام نیاز به خرید سالانه ۸۰ تا ۹۰ هواپیما از سوی مقامات هواپیمایی کشوری، باید دید که شرایط خرید هواپیما از این دو شرکت چه شرایطی دارد.
دو شرکت بوئینگ و ایرباس در مجموع سالانه حدود ۱۳۰۰ هواپیما در جهان تولید می کنند اما میزان سفارشات ثبت شده از سوی دیگر خریداران بین المللی برای این دو شرکت بسیار بالا بوده و پیشبینی میشود دو شرکت برای تکمیل تعهدات خود برای سفارشات ثبت شده به حدود ۱۰ سال زمان نیاز داشته باشند.
این بدین معناست که در صورت ثبت سفارش از هم اکنون، ایران باید حدود ۷ سال برای دریافت اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده از سوی این دو شرکت در صف انتظار باقی بماند.
بر اساس آمارهای موجود، این دو شرکت در شرایط کنونی سفارش ساخت حدود ۱۰ هزار فروند هواپیما را برای سال های آینده در یافت کرده اند.
به گزارش اویشین نالج، شرکت های هواپیماسازی بومباردیر کانادا، امبرائر برزیل و توپولوف روسیه بعد از بوئینگ و ایرباس بزرگترین شرکت های تولید هواپیما در جهان هستند که میتوانند بخشی از نیاز ایران به هواپیماهای تازه نفس را تأمین کنند.
نظر کاربران
سالی 90 تا؟؟؟؟؟؟ اینا مردم رو جیگر فرض کردن؟؟؟؟ با کدوم پول. من خودم کارمند هواپیمایی هستم. حتی غولهای هواپیمایی دنیا مثل لوفت هانزا ، امارات، یونایتد، ایر کانادا و ......... هم چنین کاری نمیتوانند بکنند.