۸ هزار تماس مزاحمتی یک زن با ۱۲۵ !
ميانگين سني مزاحمان تلفني سازمان آتشنشاني را نوجوانان و جوانان تشكيل ميدهند كه با تعطيلي مدارس در تابستان مزاحمتهاي تلفني افزايش مييابد.
پيمان نيكبخت با بيان اينكه به طور متوسط روزانه پنج هزار تماس تلفني در سامانه ۱۲۵ ثبت ميشود گفت: اين در حالي است كه در ميان اين پنجهزار تماس تنها دو درصد از تماسها عملياتي ميشود و ۹۸ درصد از تماسهاي تلفني غيرمرتبط با فعاليتهاي آتشنشاني است.
وي درباره تماسهاي تلفني غيرمرتبط با فعاليتهاي آتشنشاني افزود: بسياري از تماسها در قالب مشاوره است و تماس گيرنده حادثه يا آتشسوزي را اعلام نميكند و خواهان ارائه توضيحات هستند و اين درحالي است كه اين سامانه تنها شماره فوريتي است و مشاورهاي ارائه نميكند و گاها نيز ديده ميشود، افراد به صورت سهوي با مركز فوريتهاي ۱۲۵ تماس ميگيرند.
نيكبخت با بيان اينكه عمده تماسها با سامانه ۱۲۵ مزاحمتي است، گفت: ميانگين سني مزاحمان تلفني سازمان آتشنشاني گروه سني نوجوانان و جوانان هستند.
رييس ستاد فرماندهي ۱۲۵ با بيان اينكه ترافيك تماسهاي تلفني با سامانه ۱۲۵ مقارن است با زمان تعطيلي مدارس، گفت: بيشتر تماسهاي مزاحمان تلفني از ساعت ۱۷ كه عمدتا زمان تعطيلي مدارس است، تا ساعت ۲۲ ثبت شده است.
وي با بيان اينكه تلفنهاي عمومي نصبشده در سطح پايتخت نيز يكي ديگر از ابزارهاي افراد براي ايجاد مزاحمت براي سازمان آتشنشاني پايتخت است، گفت: تلفنهاي عمومي به گونهاي طراحي شده كه بدون پرداخت پول يا واردكردن كارت، با فشار يك دكمه به اين مركز تماس گرفت كه گاها ديده ميشود، مزاحمان تلفني، از تلفنهاي عمومي استفاده ميكنند.
نيكبخت همچنين با انتقاد از عملكرد شركت مخابراتي ايرانسل گفت: از زماني كه شركت مخابراتي ايرانسل در سطح تهران به صورت گسترده فعاليت خود را آغاز كرده است افراد به راحتي ميتوانند با تماس با اين سامانه مزاحمت ايجاد كنند.
ايرانسل براي كنترل يا قطع ارتباط مزاحمان كمكي نميكند
وي با بيان اينكه مزاحمان اكثرا از تلفنهاي همگاني و خطوط ايرانسل تماس ميگيرند، گفت: تماسهاي تلفني مزاحمان از خطوط ايرانسل بسيار زياد است و شركت ايرانسل نيز براي كنترل يا قطع ارتباط مزاحمان كمكي به اين سازمان نميكند.
نيكبخت با اشاره به نشست اخير مسئولان آتشنشاني با مسئولان همراه اول گفت: در اين جلسه مقرر شد كه مسئولان مخابرات استان تهران (همراه اول) با مزاحمان سامانه ۱۲۵ برخورد كنند. اما شركت مخابراتي ايرانسل بر اين باور است كه در عالم تجارت مشتريان خود را از دست خواهد داد و برهمين اساس كمكي به سازمان آتشنشاني نميكند.
۸ هزار بار تماس زني با آتشنشاني
رييس مركز فرماندهي ۱۲۵ در توضيح خاصترين مزاحمان تلفني مركز ۱۲۵ به تماسهاي مكرر زني اشاره كرد و گفت: اين زن در سال گذشته هشت هزار بار با مركز ۱۲۵ تماس گرفته و اقدام به فحاشي و آزار و اذيت اپراتورهاي اين مركز ميكرد.
وي با بيان اينكه آمارها نشان ميدهد اين زن در يك روز كاري بيش از ۹۰۰ بار با اين مركز تماس گرفته است گفت: سرانجام مسئولان اين مركز تصميم گرفتند تا براي برطرف كردن اين مشكل با اين زن صحبت كرده و توانستند با صحبت كردن با اين زن كه قصد داشت مسائل رواني خود را حل كند مشكلات را رفع كنند.
مزاحم دروغگو اسير كوهستان شد
نيكبخت همچنين به تماس ۹۰۰ باره جواني اشاره كرد و گفت: سال پيش جواني با استفاده از شمارههاي شركت مخابراتي ايرانسل حدود ۹۰۰ بار با مركز فرماندهي آتشنشاني تماس گرفت و هر بار نيز با اعلام گزارش كذب ماموران را به محلهاي اعلام شده اعزام ميكرد كه سرانجام در يكي از روزهاي زمستان بار ديگر اين جوان با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و اعلام ميكند كه در كوهستان گرفتار شده است.
وي افزود: با وجود آن كه اپراتورهاي سامانه ۱۲۵ شماره اين فرد را شناسايي كرده بودند اما با اين حال نيروهاي عملياتي به محل اعلامي اعزام و نهايتا اين جوان پس از ۹۰۰ بار مزاحمت گزارشي صحيح اعلام كرد و توسط گروه نجات از كوهستان نجات يافت.
به گفته نيكبخت اين جوان پس از نجات از كوهستان به مركز فوريتهاي آتشنشاني آمد و از اپراتورهاي اين مركز عذرخواهي كرده است.
وي با بيان اينكه ميانگين سني مزاحمان تلفني اين مركز را بيشتر نوجوانان و جوانان تشكيل ميدهند، گفت: درصد كمي از مزاحمان سامانه ۱۲۵ به صورت تعمدي اقدام به ايجاد مزاحمت كرده و مردم از روي شادي اقدام به اين كار ميكنند.
رييس مركز فرماندهي ۱۲۵ با بيان اينكه بايد افكار مردم در اين زمينه را تغيير داد به بحث فرهنگ سازي و ارتقاي سطح فرهنگ مردم اشاره كرد و گفت: ارتقاي سطح فرهنگ دانشآموزان ميتواند نقش موثري در كاهش تماسهاي تلفني غيرمرتبط با سامانه ۱۲۵ داشته باشد.
مقوله ايمني در مدارس مغفول مانده است
وي با بيان اينكه گاها ديده شده است در پي وصول گزارشي كذب نيروهاي عملياتي كه شامل ۱۵ آتشنشان ميشوند از آشيانه خارج شدهاند گفت: ممكن است در زماني كه آتشنشانان براي پوشش حادثهاي كذب از ايستگاه خارج ميشوند اتفاقي در محدوده حوزه استحفاظي آتشنشانان آن ايستگاه رخ دهد و از آنجايي كه آتشنشانان آن ايستگاه در پي گزارش كذب از ايستگاه خارج شدهاند سازمان آتشنشاني مجبور شود براي پوشش حادثه رخ داده از آتشنشانان ايستگاههاي ديگر استفاده كند كه اين زمان حضور امدادگران در صحنه حادثه را افزايش ميدهد.
نيكبخت با بيان اينكه با تعطيلي مدارس در تابستان شمار مزاحمان تلفني سامانه ۱۲۵ نيز افزايش مييابد گفت: والدين، مربيان مدارس و مسئولان آموزش و پرورش نقش بسزايي در آموزش كودكان ايفا ميكنند و بايد پذيرفت كه توجه به مقوله ايمني در مدارس مغفول مانده است.
ارسال نظر