اپراتورها چقدر به خزانه دولت واریز می کنند؟
طی سالهای گذشته مدیران عامل اپراتورهای مختلف تلفن همراه بارها از واریز حدود نیمی از درآمدهای خود به حساب خزانه دولت خبر داده اند.
سالانه بخشی از بودجه کشور از طریق درآمدهای مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه برای دولت تامین میشود و
طبق آنچه در پروانه اپراتورها آمده، اپراتورهای فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید سالانه مبالغی را بعنوان حقالسهم دولت از درآمدهای خود بپردازند که این مبالغ برای اپراتورهای تلفن همراه، هزینههای نامبرینگ، خدمات اجباری عمومی (USO)، حق فرکانس شبکه موبایل، حق فرکانس شبکههای رادیوئی و ۱/۲۸ درصد از درآمد حاصل از سرویسها و خدمات ارائه شده در حوزه ICT را شامل میشود.
بر همین اساس، اپراتور اول ارتباطی کشور یا همراه اول بنا بر اعلام مدیرعاملش در سال گذشته بیش از ۳۹۳۲ میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده که این رقم نسبت به سال ۸۸ (سال واگذاری به بخش خصوصی) رشدی ۱۷۲ درصدی را نشان می دهد.
مدیرعامل ایرانسل هم سال گذشته اظهار کرد:طی هشت سال گذشته ۱۷میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان درآمدزایی برای دولت داشتهایم که از این میان ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان به طور مستقیم پرداخت شده است و به عبارت دیگر میتوان گفت سالانه بیش از ۲.۲ میلیارد تومان پرداختی مستقیم ما به دولت بوده است.
ایرانسل در سال ۱۳۹۲ هم اینگونه اعلام کرد که با پرداخت حق السهم سال هفتم قراردادی از سوی ایرانسل به دولت، مجموع درآمد مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل این پروژه ملی به ۱۲۶ هزار و ۳۵۲ میلیون ریال رسیده و بدین ترتیب این شرکت تمام مبلغ تسهیم درآمد تضمین شده برای سال هفتم قراردادی خود را پیش از موعد مقرر در ماه جاری به خزانه دولت واریز کرده است.
در نهایت موضوع واریزیهای اپراتورهای تلفن همراه به حساب دولت موضوعی است که طی سالهای گذشته در مواردی موجب انتقاداتی شده اما با توجه به درآمدزایی مناسب این حوزه تاکنون حتی با احتساب چنین مبالغی این رقمها برای اپراتورها قابل پرداخت به شمار می رود با این وجود مدیرعامل ایرانسل چندی پیش در نشست مشترک مدیران عامل سه اپراتور تلفن همراه کشور با مسئولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اظهارکرد: در حوزه موبایل پرداختیها به دولت استثنایی است و به طور متوسط اپراتور ۵۰ درصد از کل درآمدهای خود را به دولت برمیگرداند.
وی همچنین با بیان اینکه سیاست دولت کاهش یا تثبیت تعرفههای بخش موبایل است، گفته بود: در کنار این موضوع ظهور OTTها، کاهش قابل ملاحظه درآمد اپراتور از محل مکالمه یا پیامک را رقم زده و از اینرو باید آرام آرام فکری به حال عدم وصول درآمدها و کاهش مدت زمان برگشت سرمایه شود.
اگر مجموع درآمد ۱۰ سال گذشته ایرانسل با رقم ۵.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری در این اپراتور مقایسه شود، نشان میدهد بخش قابل توجهی از درآمدها تبدیل به سرمایهگذاری میشود.
چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی که با حضور نمایندگانی از مجلس، اپراتورهای تلفن همراه ،شورای عالی فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات پخش شد نیز در این خصوص انتقادات متعددی مطرح شده و اینگونه اعلام شد که با کاهش مبالغ دریافتی دولت می توان راهکاری جهت کاهش تعرفه موبایل ارائه کرد.
لطف الله سبوحی - قائم مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات- در این برنامه با اشاره به درآمدها و هزینههای متعددی که از اپراتورها گرفته میشود، اظهار کرد: گاهی از تعرفههای بالای موبایل گلایه میشود و این طور عنوان میشود که اگر ما ۳۰ درصد درآمد را از اپراتورها نگیریم، تعرفهها پایینتر می آید اما در این میان باید این نکته را مورد توجه قرار داد که آیا تمام مردم از ارتباطات به یک اندازه استفاده میکنند؟
وی همچنین متذکر شد: ما این ارقام را دریافت می کنیم و از سوی دیگر آنها را در توسعه زیرساختهای عقب مانده به کار می گیریم.
ارسال نظر