انتشار ۳۰ هزار توییت در روز آخر مذاکرات
بررسی های صورت گرفته گویای آن است که در روز ۲۳ تیرماه همزمان با پایان یافتن مذاکرات هسته ای، در توئیتر حدود ۳۰ هزار توییت مرتبط با توافق منتشر شده است.
دور پایانی مذاکرات هستهای از ششم تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضربالاجل ۱۰ تیر، سرانجام روز سهشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ پس از ۱۸ روز بحث و گفتوگوی فشرده و جدی با دستیابی به توافق جامع هستهای پایان یافت.
در دور پایانی پس از ۱۳ سال وچهار ماه طولانیترین مذاکرات و مساله سیاسی و بینالمللی میان ایران و کشورهای غربی خاتمه یافت و دو طرف بر سر یک "برنامه جامع اقدام مشترک" به توافق رسیدند.
"سامانه هوشمند پایشگر" در یک فاز تحقیقاتی به بررسی دور پایانی مذاکرات ایران و ۵+۱ و حواشی آن در بسترهای خبر و شبکه های اجتماعی پرداخته که نتایج آن جالب توجه است.
آمارهای روی بستر توییتر نشان می دهد از روز ابتدایی یعنی ششم تیرماه ۱۳۹۴ تا بیست و سوم تیرماه بالغ بر یک میلیون محتوا توسط کاربران توییتر منتشر شده که به شناسایی و بررسی توییت های مرتبط با مذاکرات و توافق اقدام شده است. تنها در روز توافق یعنی ۲۳ تیرماه، حدود ۳۰ هزار توییت مرتبط با توافق منتشر شده که نشانگر رشدی ۲۱۸ درصدی نسبت به روز قبل است.
تحلیل ها روی بستر توییتر نشانگر این است که که در این بازه زمانی، دکتر روحانی ۱۷۸۲ بار با منشن Rouhani_ir@ و جواد ظریف ۱۴۴۸ بار با منشن JZarif@ توسط کاربران توییتر مورد خطاب قرار گرفتهاند. در بین سران خارجی مذاکرات وین نیز جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با بیش از ۳۲۸ بار خطاب توسط منشن JohnKerry@ در صدر سران خارجی مذاکرات قرار دارند. همچنین هشتک IranDeal# در صدر برترین هشتک های مورد استفاده کاربران توییتر در سطح جهانی قرار گرفت.
توییت سران خارجی باهشتگ IranDeal # #IranTalk منتشر شد. توییت انگلیسی ظریف در کمتر از یک ساعت حدود ۴۰۰۰بار بازنشر شد.
همچنین تا عصر روز ۲۳ تیر، توییت ظریف بیش از ۹۰۰۰ بار برگزیده کاربران توییتر (Favourite) وبیش از ۷۵۰۰ بار بازنشر شد. اکانت منتسب به رییس جمهور، حسن روحانی بلافاصله توییت وزیر امور خارجه را ریتوییت وشروع به اطلاعرسانی در این زمینه کرد.
اما سامانه مذکور به بررسی تاثیر مذاکرات و توافق بر روی احساسات و افکار عمومی در بستر شبکه های اجتماعی با استفاده از شکلک های مورد استفاده کابران در محتواهای منتشر شده نیز پرداخته است. این تحقیقات نشان دهنده سیر صعودی استفاده از شکلکهای شاد در طول بازه زمانی مذاکرات و رشد چند برابری این شادی در روز توافق است.
ارسال نظر