۲۱۱۵۳۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

آمار اعتیاد نوجوانان به بازی های رایانه ای

طبق پژوهش بنیاد علوم رفتاری که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ بین ۴ هزار و ۶۵۰ نوجوان ۸ تا ۱۴ ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و کاشان انجام شده است ۳۰ درصد نوجوانان به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند.

خبرگزاری مهر: مسئولان آموزش و پرورش در حالی از راه اندازی شبکه اجتماعی بومی خبر می دهند که دانش آموزان خیلی وقت است با عضویت در شبکه های اجتماعی، سرگرم بازی اینترنتی «کلش آو کلنز» و ساختن دهکده خود هستند.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ دانش آموز در امتحانات نهایی سال گذشته شرکت کردند که ۸۰ درصد این دانش آموزان با میانگین نمره ۱۲ قبول شدند برخی از کار شناسان آموزشی افت تحصیلی را پایین بودن کیفیت درآموزش و پرورش می دانند اما برخی دیگر جدا از این مسئله ورود دانش آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی و بازی های اینترنتی را هم بی تاثیر بر افت تحصیلی نمی دانند.

طبق پژوهش بنیاد علوم رفتاری که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ بین ۴ هزار و ۶۵۰ نوجوان ۸ تا ۱۴ ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و کاشان انجام شده است ۳۰ درصد نوجوانان به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند و وضعیت مالی خانوادگی با بازی های پیشرفته ارتباط مستقیم داشته و کودکان خانواده هایی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند ۴ برابر بیشتر از کودکان دیگر برای بازی های یاد شده وقت مصرف می کنند.

جدیدا نیز شاهد نفوذ بازی اینترنتی «کلش آو کلنز» در میان جوانان و نوجوانان هستیم بطوریکه اکثر دانش آموزان با بازی اینترنتی کلش آو کلنز آشنا هستند و در تبلت و گوشی های آنان نصب است اما هنوز آماری از تعداد کاربران منتشر نشده است اما مشاهدات میدانی خبرنگارمهر و سخنان معلمان آنها حکایت از آن دارد که اکثر دانش آموزان وقت زیادی را صرف این بازی و شبکه های اجتماعی که در گوشی های تلفن همراه و تبلت نصب شده است، می کنند.

در این ارتباط یکی از مدیران با سابقه دبیرستان دخترانه به خبرنگار مهر، گفت: دلیل پایین بودن میانگین نمرات دانش آموزان را نمی توان صرفا بی کیفتی آموزش دانست. دانش آموزان خیلی درگیر فضای مجازی هستند کیفیت کتاب ها نسبت به گذشته افزایش یافته اما دانش آموزان درگیر مسایلی هستند که به کیفیت درس دادن معلم مربوط نمی شود.

وی افزود: انگیزه اجتماعی و امید به آینده هم اهمیت زیادی دارد، زمانی بود که دانش آموزان صرفا پیشرفت در آینده را علم آموزی می دانستند و تمام هدفشان درس خواندن بود اما اکنون این نگرش تغییر کرده و دانش آموزان درگیر مسایل جانبی هستند.آنها خیلی وقت صرف شبکه های مجازی می کنند و خانواده ها به دلیل مشغله زیاد از فرزندان خود غافل هستند و مسوولیت تربیت را بیشتر برعهده مدرسه و آموزش و پرورش می دانند . همه آگاهی ها را نمی توان در مدرسه یاد داد و نیاز به توجه خانواده ها هم وجود دارد.

این مدیر مدرسه تاکید دارد تا عنوان درسی جدیدی در زمینه استفاده درست از شبکه ها و بازی های اینترنتی تهیه شود و در روز های پنجشنبه به عنوان فوق برنامه به دانش آموزان ارایه شود.

ناهید رضایی یکی از معلمان با سابقه مقطع ابتدایی به مهر گفت: استفاده بیش از حد از این بازی ها سبب برخوردهای فیزیکی و خشن و تیک های عصبی در دانش آموزان شده است. البته نمی توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم اما والدین باید اطلاعات جدید را بیاموزند و با مشاوره در خصوص تأثیرات نرم افزارهای ارتباطی و بازی های رایانه ای سطح آگاهی خود را بالا ببرند. باید والدین با آموزش های لازم، در مواجهه با اینترنت مراقب فرزندان خود باشند و جلوی انحرافات را بگیرند.

وی تاکید کرد: آشنا شدن با بازیها و نرم افزارهای جدید برای دانش آموزان مفید است، اما بیش از حد وابسته شدن آنها باعث می شود تا مطالعه آنان کم شود و این تأثیر زیادی بر درس خواندن دارد.

خطرناک تر از اعتیاد، استفاده دانش آموزان از فضای مجازی است و باید به داد مردم و دانش آموزان برسیم این بخشی از سخنان مدیرکل مشاوره و امور تربیتی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکارهای آموزش و پرورش برای مقابله با نفوذ بازی های اینترنتی بین دانش آموزان و اعتیاد آنها به این بازی ها، گفت: تکنیک و مهارت های پیشگیرانه و آموزشی برای انجمن اولیا مربیان و خانواده ها در نظر گرفته ایم و کارگاه هایی را در این ارتباط برگزار می کنیم. برای دانش آموزان نیز کلاس های مهارت آموزی پیشگیرانه برپا کرده ایم.

عیسی مراد تصریح کرد: تنها کاری که آموزش و پرورش برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان می تواند انجام دهد آموزش، مهارت آموزی و پیشگیری است. هرچه در توان آموزش و پرورش باشد در زمینه پیشگیری، آموزش و مهارت آموزی دانش آموزان تلاش می کند تا جلوی گسترش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان گرفته شود.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش با شبکه های اجتماعی موجود مخالف هستند و معتقدند باید شبکه اجتماعی بومی راه اندازی شود بنابراین حمیدرضا کفاش نیز از راه اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزی(شاد) در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ خبر داده و گفته است که دانش آموزان موفق و ممتاز در رشته های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و علمی با در اختیار گرفتن فضایی آثار خود را در زمینه های مختلف به نمایش می گذارند و با دانش آموزان دیگر ارتباط برقرار می کنند.

شبکه اجتماعی (شاد) کاربران خاص خود را خواهد داشت و اکنون مشخص نیست این طرح آموزش و پرورش در جذب دانش آموزان موفق خواهد بود یا خیر؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج