۲۰۶۳۶۰
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

اپل و گوگل در مقابل اوباما!

غول های تولید کننده تلفن همراه آمریکایی اطلاعات خود را در اختیار نیروهای امنیتی آمریکا و انگلیس قرار نمی دهند.

اپل و گوگل در مقابل اوباما!





روزنامه هفت صبح - محمد طالبیان: تاکنون فیلم هایی را مشاهده کرده اید که در آنها یک متخصص کامپیوتر یا بهتر است بگوییم هکر با چند کلیک ساده تمام اطلاعات تلفن همراه شخص دیگری را به سرقت می برد؟ تمام جزییات به نمایش در آمده در فیلم های اینچنینی هیچ نشانه ای از دنیای واقعی نداشته و در انتهای ژانر علمی - تخیلی قرار می گیرند.

شاید با خود بگویید دولت های بزرگ دنیا همچون آمریکا این توانایی را در اختیار دارند یا حداقل تولیدکننده های تلفن همراه و تبلت این قابلیت را در اختیار آنها قرار داده اند اما مسئله اصلی این است که حتی در دنیای واقعی هم هیچ کدام از دولت های حاضر چنین توانایی را در اختیار ندارند.
در گذشته با نبود امنیت کافی در تلفن های همراه تا حدودی دست هکرها و جاسوس ها بازتر بود اما با توجه به پیشرفت های روی داده طی سال های اخیر عملا چنین کاری غیرممکن است. نکته قابل توجه این است که شرکت های اپل و گوگل به عنوان دو تولید کننده بزرگ سیستم عامل همراه به تازگی نامه ای به دفتر ریاست جمهوری آمریکا نوشته و مخالفت خود را نسبت به دسترسی دولت به اطلاعات شخصی کاربرها نشان داده اند.

۱- هر چند جزییات این نامه به صورت دقیق منتشر نشده اما طبق توضیحات رسمی به نظر می رسد مسئولان اپل و گوگل به موضوع امنیت اطلاعات کاربر اینگونه اشاره داشته اند که «رمزگذاری سنگ بنای دنیای نوین امروزی است و اینکه اطلاعات کاربرها دارای امنیت بالایی باشد، موضوعی است که دولت باید به آن توجه ویژه ای داشته و به دنبال راهی برای دور زدن آن نباشد.»

نکته قابل توجه این است که در کنار مسئولان اپل، سه عضو از تیم پنج نفره بررسی اطلاعات اوباما نیز این نامه را امضا کرده اند. این تیم پنج نفره بعد از آخرین افشاگری های ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۲ شکل گرفت تا بررسی اطلاعات موجود در فضای مجازی راهی برای کنترل و البته دسترسی به آنها را پیدا کنند. نکته قابل توجه این است که با گذشت زمان رویکرد بعضی اعضای این تیم تغییر کرده و اکنون در مقابل سیاست های جدید اوباما مبنی بر جاسوسی اطلاعات کاربرهای عادی قرار گرفته اند.

۲- ریچارد کلارک به عنوان یکی از اعضای این تیم که نامه اشاره شده را امضا کرده توضیح داده، رفتار آمریکا در دنیای امروزی به همان میزانی بدون کارآمد است که در ابتدای دهه ۹۰ یا زمان جنگ سرد مورد توجه قرار گرفته بود.

در آن بازه زمانی دولت آمریکا با استفاده از یک راه طراحی شده کنترل شبکه های مخابراتی را در دسترس گرفته و تمامی مکالمات مردم را ضبط می کرد تا از جمله های تروریست یا شکل گیری نقشه ای علیه دولت جلوگیری کند. کلارک توضیح دادته که در آن زمان هیچ کدام از روش های مورد استفاده به نتیجه نرسیده و اکنون نیز دستاوردی را برای دولت آمریکا به همراه ندارد.

در ماه اکتبر سال گذشته رییس وقت پلیس فدرال آمریکا به این نکته اشاره کرد که اپل و گوگل مسیر دسترسی نیروهای امنیتی به اطلاعات کاربرها را به طور کامل مسدود کرده اند.

۳- با عرضه هشتمین نسخه از سیستم عامل همراه اپل، این شرکت طی تصمیمی به صورت پیش فرض تمام اطلاعات کاربرها را کدگذاری کرد. این روش باعث می شود که اطلاعات کاربرها را کد گذاری کرد.

این روش باعث می شود که اطلاعات موجود در فضای ذخیره سازی تلفن همراه یا تبلت کاربر به هیچ وجه حتی توسط شرکت تولیدکننده قابل دسترسی نباشد.

بعد از اپل نوبت به گوگل رسید تا این قابلیت را به صورت اختیاری در سیستم عامل اندروید قرار دهد. البته گزارش هایی نیز منتشر شده که کاربرهای اندروید در زمان فعال کردن روند کد گذاری اطلاعات به مشکل خورده و در ادامه نمی توانند اطلاعات خود را از این حالت خارج کنند.

پلیس فدرال آمریکا توضیح داده که تنها اطلاعاتی که با حکم قضایی در حال حاضر قابل دسترسی هستند، محتوای ذخیره سازی شده روی فضای ابری هستند. اپل نیز در همین رابطه توضیح داده که اطلاعات ذخیره شده روی فضای ابری تنها بخشی از محتوای حاضر در تلفن هاست و تمامی روند ذخیره سازی آن با تصمیم کاربر انجام می شود. در نتیجه حتی داده های مخرب و ارزشمند برای نیروهای امنیتی به احتمال فراوان در این محیط یافت نمی شوند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز به تازگی اعلام کرده که شرکت های تولید کننده تلفن همراه و تبلت باید راهی برای دسترسی به اطلاعات کاربر را در اختیار دولت ها قرار دهند. اپل و گوگل نیز به این نکته اشاره داشته اند که دولت ها هیچ اختیاری در رابطه با این موضوع ندارند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • محمد

      دولت امریکا انقدر خبیس هست که یا با کار تبلیغاتی یا با زور کار خودش رو میکنه. مثل همون بلایی که در مورد تجهیزات مخابراتی سر هواوی اورد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج