سرنوشت دستور رهبری درباره «دعای پرواز»
در حالیکه رهبری در نوروز دستور حذف سریع بخش آرزوی سلامتی برای ایشان را از متن خوشامدگویی مهمانداران هواپیماها صادر کرده بودند اما هنوز این موضوع بصورت کتبی توسط سازمان هواپیمایی به ایرلاینها ابلاغ نشده است و اما پاسخ سازمان هواپیمایی بسیار عجیب است!
به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی ماهان که در پروازهای خود متن از پیش خواندهشده و ضبطشدهای را برای مسافران پخش میکند، بدون توجه به دستور رهبر معظم انقلاب همچنان از متن قدیمی استفاده میکند یا در برخی پروازهای شرکت هواپیمایی زاگرس، باز هم در مواردی برخلاف دستورالعمل عمل میشود.
به منظور بررسی نحوه ابلاغ این موضوع به شرکتهای هواپیمایی به بررسی این موضوع پرداختیم: برای بررسی میدانی موضوع راهی فرودگاه مهرآباد تهران میشوم. پرواز مشهد - تهران شرکت هواپیمایی ماهان بهتازگی به زمین نشسته و مسافران منتظر دریافت چمدانهای خود هستند. به سراغ یکی از مسافران که البته روحانی هم هست میروم. میپرسم آیا در پیام خوشامدگویی مهماندار پیش از پرواز هواپیما همچنان دعا برای سلامتی رهبر معظم انقلاب مطرح میشود یا خیر؟ روحانی جوان که گویا از تذکر رهبری بابت حذف این پیام آگاهی ندارد با ناراحتی میگوید خیر، برایم خیلی جالب بود که این بخش از خوشامدگویی پیش از پرواز را حذف کردهاند. حتی خواستم به مهمانداران تذکر دهم اما خودداری کردم.
امیرخوراکیان معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری هم از جمله مسافران این پرواز است. وقتی از او درباره حذف این بخش از پیام خوشامد قبل از پرواز میپرسم، میگوید: در این پرواز برای سلامتی رهبری دعا نکردند ولی در پرواز قبلی خودم که هفته قبل با شرکت ماهان به مشهد سفر کردم بدون توجه به خواسته رهبری باز هم دعا برای سلامتی ایشان تکرار شد.
به نظر میرسد شرکتهای هواپیمایی در پروازهای خود یکی در میان به این موضوع عمل میکنند. خوراکیان میگوید: متاسفانه مشاهدات خودم و سایرین حکایت از عدم اجرای صحیح مطالبه رهبری دارد و در اولین فرصت موضوع را مکتوب کرده و به مسئولان امر جهت اجرا ابلاغ خواهیم کرد.
یکی از مسافران پرواز بندرعباس به تهران شرکت ماهان هم میگوید که این بخش از پیام حذف شده بود اما یکی از مسافران پرواز اهواز به تهران شرکت ماهان میگوید هفته قبل که با ماهان از تهران به اهواز رفتم هنوز برای سلامتی آقا دعا میکردند ولی امروز که با پرواز ماهان به تهران آمدم این بخش حذف شده بود.
یکی از مسافران هواپیمایی آتا اما در واکنش به همین سوال میگوید: اتفاقا چون این خبر را شنیده بودم و برایم مهم بود، هنگام پرواز دقت کردم و متوجه شدم هنوز هم بخش دعا برای سلامتی آقا در پیام ابتدای پرواز آتا وجود دارد.
همین سوال را از یکی از مسافران شرکت آسمان هم میپرسم که در جوابم میگوید: خیر، این بخش از پیام حذف شده است و در این پرواز هم مهماندار دعای سفر را بدون تاکید بر دعا برای سلامتی رهبر انقلاب قرائت کرد اما در پرواز قبلیام که با هواپیمایی آتا به مشهد رفته بودم، بخش دعا برای رهبری را حذف نکرده بودند.
شاهرخ نوشآبادی مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ضمن بیاطلاعی از صدور چنین دستورالعملی از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری میگوید: تا به امروز بخشنامه یا دستورالعمل کتبی و مشخصی به این شرکت هواپیمایی اعلام نشده است و خدمات پرواز هما خود پس از اطلاع از این خبر اقدام به حذف بخش مربوطه از متن خوشامدگویی کرده است.
دکتر محمد رحیمی مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری هم در اینباره میگوید: از آنجا که این موضوع به صورت شفاهی به ما ابلاغ شد، ما هم به صورت شفاهی به تمامی ایرلاینها ابلاغ کردیم و امروز با قاطعیت میگویم که هیچ شرکتی در آنانس ابتدای پرواز خود برای سلامتی مقام معظم رهبری دعا نمیکند.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سراغ مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری میروم. او نیز در این خصوص میگوید: ما هم مانند دیگران به صورت شفاهی از این دستور مقام معظم رهبری مطلع شدیم. بعد از انتشار این خبر بود که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی با اطلاع از نظر رهبری اقدام به حذف این بخش از پیام خوشامدگویی ابتدای پرواز کردند. این در حالی است که دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی به صورت شفاهی موضوع را به تمامی ۱۴ شرکت هواپیمایی موجود در کشور اعلام کرد و با ابلاغ شفاهی موضوع به معاونان بازرگانی شرکتهای هوایی از آنها خواست تا با احترام به نظر مقام معظم رهبری بخش دعا برای سلامتی ایشان را از متن خوشامدگویی ابتدای پروازها حذف کنند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که راضی به ابلاغ رسمی این موضوع که برای سلامتی رهبری دعا نشود نبودیم، موضوع را مکتوب ابلاغ نکردیم و تنها به اعلام شفاهی بسنده کردیم.
دهقان افزود: این کار شامل دستورالعمل نمیشود و چون شرکتها طبق عرفی معمول در خوشامدگویی ابتدایی پرواز برای سلامتی مقام معظم رهبری دعا میکردند، با توجه به نارضایتی رهبری از شرکتها خواستیم تا از این پس مطابق با نظر رهبری عمل شود.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: بر اساس بررسیهای صورتگرفته توسط دفتر نظارت، هیچ یک از شرکتهای هواپیمایی برخلاف درخواست رهبری عمل نمیکنند و اگر در پروازی این اتفاق رخ دهد، ناشی از اشتباه مهمانداران پرواز است که بنا بر عادت قدیمی که طی چندین سال ایجاد شده است، همان متن قدیمی را قرائت میکنند.
وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اولین شرکتی بوده است که خود پس از اطلاع از این موضوع نسبت به اجرای درخواست رهبری عمل کرده و موضوع عمل نکردن شرکت هواپیمایی ماهان به این امر نیز بررسی و در صورت تخطی به این شرکت تذکر داده خواهد شد.
به نظر میرسد مشکل رفتار چندگانه شرکتهای هواپیمایی در این مسئله، عدم ابلاغ کتبی دستور رهبری است و توجیه اینکه «راضی به ابلاغ رسمی دعا نکردن برای رهبر انقلاب نشدیم»، کاملا غیرمنطقی است، چرا که نتیجه این ملاحظه، عمل نشدن به دستور رهبری است و برای بسیاری از مسافران برداشت نادرستی ایجاد میکند.
ارسال نظر