۲۰۲۸۷۰
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

ولخرجی پورشه سواران در اوج تحريم ایران

شايد سال ۱۹۳۱ که فرديناند پورشه، شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تاسيس مي کرد، به فکرش هم نمي رسيد که خودروهايش، ۸۰ سال بعد، ۴,۷۲۱ کيلومتر اين طرف تر در کشوري ديگر، تبديل به چالشي جدي و طبقه اي اجتماعي خاص شود.

روزنامه خراسان: شايد سال ۱۹۳۱ که فرديناند پورشه، شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تاسيس مي کرد، به فکرش هم نمي رسيد که خودروهايش، ۸۰ سال بعد، ۴,۷۲۱ کيلومتر اين طرف تر در کشوري ديگر، تبديل به چالشي جدي و طبقه اي اجتماعي خاص شود. طبقه اي اجتماعي که پول يک دستگاه خودروي پورشه شان به اندازه يارانه نقدي حدود ۳۴ هزار نفر در ايران است.


وجود اين طبقه و واردات پورشه در سال هاي مختلف، خودش گوياي مطلب است. پورشه هايي که سال ۸۸، حدود ۲۳۰ دستگاه به کشور وارد شده بود و به يکباره سال ۹۰، به حدود ۵۷۰ دستگاه رسيد و تقريبا رشد دو برابري پيدا کرد. البته آمار واردات خودروهاي لوکس و بالاي ۲۵۰۰ سي سي، بيش از اين ميزان است. سال ۸۸، بيش از ۳۰ هزار دستگاه لوکس به کشور وارد شده بود و حالا در سال ۹۳ به ۱۳۳ دستگاه کاهش پيدا کرده است.

شايد اولين چالش بزرگي که برسر وجود اين گروه ايجاد شد به سال هاي آخر دولت احمدي نژاد برگردد. سالي که در آن در حال حاضر متوسط‌ انواع‌ هزينه‌هاي غير خوراکي‌ سالانه‌ ‌يک ‌خانوارشهري در دهک دهم که پردرآمد ترين خانوارها به حساب مي آيند، ۴۳ ميليون و ۷۵۴ هزار و ۸۵۷ تومان است.

به عبارتي حتي اگر اين دهک هم بخواهد پورشه پانامراي ۸ سيلندر توربو که قيمتش يک ميليارد و ۵۵۰ ميليون تومان است را بخرد، چيزي حدود ۳۵ برابر هزينه سالانه اش مي شود. دهک اول هم که به طور کلي سرانه هزينه هاي غيرخوراکي اش تقريبا يک سوم دهک دهم است، بايد سه برابر بيشتر از آنها، يعني حدود ۱۰۲ سال براي خريد اين خودروي آلماني زمان بگذارد.

در همين حال با وجود افزايش واردات خودرو در سال گذشته، آمارهاي رسمي گمرک نشان از افول واردات خودرو در ماه نخست امسال دارد. بر اين اساس ارزش واردات خودرو در فروردين ۹۴ نسبت به فروردين ۹۳ معادل ۶۶ درصد کاهش يافته است.

سال گذشته خودرو همواره در ميان ۵ کالاي عمده وارداتي جاي ثابتي داشت. در ماه هاي پاياني سال خودرو به رتبه دوم ليست کالاهاي عمده وارداتي پس از گندم رسيده بود اما در ماه نخست امسال شرايط ديگري در واردات خودرو حاکم شده است به گونه اي که اين کالا حتي در ليست ۱۰ کالاي عمده وارداتي به کشور جاي نداشته است.

سال تعداد پورشه هاي وارداتي

۸۸ ۲۳۲

۸۹ ۲۹۹

۹۰ ۵۶۹

۹۱ ۵۰۲

۹۲ ۱۴۲

۹۳ ۱۸

مجموع ۱۷۶۲
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    بالاخره تو هر اجتماعي فاصله طبقاتي وجود داره، مملكت كومونيستي كه نيست! به جاي گير دادن كه چرا پولدارا ماشين مدل بالا و خوب سوار ميشن به جاي دادن پژو و پرايد ماشين خوب وارد كشور كنين با قيمت واقعي بدون گمرك بدين دسته مردم تا همه بتونن ماشين خوب سوار شن!

  • جهانگیر

    تمام این پورشه سوارها و امثالهم از پولی است که پدران ایشان هیچ زحمتی براش نکشیدن..
    در ضمن با شما در خصوص فاصله طبقاتی در کشور و جامعه هست.. ولی نه اینکه قشر نمره اش 100 باشد و قشر دیگری در همان حامعه 2 هم نباشد!!

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج