پرداخت خسارت برای تاخیر در پروازها
رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ آییننامه حقوق مسافر به شرکتهای هواپیمایی خبر داد.
علیرضا جهانگیریان امروز در جمع خبرنگاران از ابلاغ آییننامه حقوق مسافر به شرکتهای هواپیمایی خبر داد و گفت: امروز جلسهای با حضور نماینده ایرلاینها و وزیر راه و شهرسازی برگزار و یکی از نکاتی که در این جلسه مطرح شد، آییننامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی بود که روز گذشته به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد. این آییننامه اواخر سال گذشته در شورایعالی هواپیمایی تصویب و در سال جاری نیز بعد از تایید وزیر راه و شهرسازی در نهایت در روز گذشته به ایرلاینها ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی موظف هستند طی دو هفته بعد از ابلاغ، این آییننامه را اجرا کنند، اظهار داشت: در جریان بررسی آییننامه حقوق مسافر، آییننامه سایر کشورها را بررسی کردیم و چارچوبی که تدوین شده بینالمللی است.
جهانگیریان با بیان اینکه تاخیرهای پروازی در سه بخش تاخیرهای کمتر از دو ساعت، بین دو تا چهار ساعت و بیش از چهار ساعت تقسیم میشوند، گفت: براساس آییننامه حقوق مسافر ایرلاینها باید متناسب با تاخیر خدماتی را به مسافران ارائه دهند.
وی ادامه داد: طبق آییننامه حقوق مسافر در تاخیرهای بیش از چهار ساعت شرکتهای هواپیمایی باید بخشی از مبلغ بلیط را به مسافر برگردانند. همچنین در صورتی که قبل از ۲۴ ساعت از زمان پرواز بلیط مسافران باطل شود، شرکت هواپیمایی باید خسارتی را به مسافران پرداخت کند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در آییننامه حقوق مسافر، پرداخت خسارات در صورت تاخیرات ناشی از آب و هوا را استثنا کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی آییننامه مذکور قانونی است، گفت: اگر در اجرای این آییننامه تخطی صورت گیرد و بازرسان سازمان هواپیمایی گزارش دهند، از طرف این سازمان اقدامات بازدارنده انجام خواهد شد.
نرخ بلیط هواپیما فعلا افزایش نمییابد
جهانگیریان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما با بیان اینکه نرخ بلیط متاثر از شرایط اقتصادی است، گفت: یکی از عوامل اقتصادی نرخ تورم است؛ هرگونه افزایش قیمت بلیط هواپیما باید با تصویب شورای عالی هواپیمایی باشد، اما فعلا هیچ طرحی برای افزیش قیمت بلیط وجود ندارد.
وی افزود: سقف نرخ بلیطها در مسیرهای مختلف در سایت سازمان هواپیمیای کشوری اعلام شده و از مسافران درخواست میکنیم که به هیچوجه بلیط هواپیما را با قیمت بیش از نرخهای مصوب خریداری نکنند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: متاسفانه عمده گرانفروشی بلیط هواپیما از طرف سایتها و مجموعههایی است که از سازمان هواپیمایی مجوز ندارند که در صورت شناسایی با آنها برخورد خواهد شد.
جهانگیریان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت ارائه گزارش آنتونوف ۱۴۰ که سال گذشته در بلوار شیشه مینای حوالی فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد، گفت: در حادثه دلخراشی که سال گذشته رخ داد، شفافترین و صریح ترین عملکرد را در مقایسه با سایر سوانح در ایران داشتیم؛ به طوری که گزارش این سانحه را در کمتر از چهار ماه اعلام کردیم. ضمن اینکه گزارش بررسی سانحه را تا آبان سال گذشته به سه قوه ارسال شد و به هریک از مراجع ذیربط که این گزارش را درخواست کرده بودند ارسال کردیم و هیچ ابهام عمدهای در بررسی سانحه وجود نداشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در جلسه امروز گزارشی از عملکرد هوایی در سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد که بر اساس این گزارش در سال ۹۳، میزان حمل مسافر نسبت به سال ۹۲، ۱۱ درصد افزایش یافت که در مقایسه با متوسط رشد هشت درصدی سالانه حمل مسافر یک افزایش استثنایی را در بخش جابهجایی مسافران هوایی شاهد بودیم، این در حالی است که مشکلاتی به لحاظ تحریم و نقل و انتقال پول در این صنعت وجود داشت که خوشبختانه مجموع صنعت هواپیمایی توانست با وجود این مشکلات شاهد افزایش جابهجایی مسافران هوایی باشد.
جهانگیریان با بیان اینکه در حوزه رضایتمندی مسافران هنوز به سطح قابل قبولی نرسیدهایم، گفت: در این بخش در حوزه فرودگاهی و صنعت هواپیمایی اقداماتی صورت گرفته است؛ به طوری که برخی از فرودگاههای کشور از نظر معماری تغییر کردند و وضعیت بهتری در فرودگاههای کشور حاکم شد.
بررسی اقدامات صنعت هواپیمایی در صورت توافق احتمالی هستهای
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در جلسه امروز نمایندگان ایرلاینها با وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط جدید بین المللی و توافقات کشورهای ۵+۱ بحث شد.
وی افزود: در جلسه مذکور نمایندگان ایرلاینها برنامههای خود را برای توافق احتمالی ارائه دادند؛ ضمن اینکه اقداماتی که شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی در صنعت هوایی در صورت توافقات باید انجام دهند، مورد بررسی قرار گرفت.
ارسال نظر