قیمت رسمی خودروها در سال ۹۴
در روزهایی که مشتریان ایرانی به هوای «تفاهم هستهای لوزان» در رویای کاهش قیمت خودرو بهسر میبرند، خودروسازان داخلی قیمت جدید محصولات خود را مطابق با هزینههای دولتی، افزایش دادند.
بر این اساس، حداقل ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر ۸۰۰ هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی طی سال ۹۴ اضافه شده؛ بنابراین نمایندگیها خودروهای خود را با توجه به قیمتهای جدید فاکتور میکنند.
آن طور که از نمایندگیهای رسمی خودروسازان خبر میرسد، قیمت خودروهای تولید داخل از دیروز و متناسب با هزینههای دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شمارهگذاری» و همچنین هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش» افزایش یافته است.
خودروسازان تاکید میکنند که به جز «خدمات پس از فروش»، سایر هزینههای مذکور هر سال از سوی دولت در نظر گرفته میشوند و آنها (شرکتهای خودروساز) سهمی از آن ندارند و به اصطلاح پولش به جیب دولت میرود.
در لیستی که خودروسازان برای نمایندگیهای خود ارسال کردهاند، «بهای خالص یا نقدی» خودروهای تولیدی، جداگانه محاسبه شده و قیمت نهایی نیز با اضافه شدن هزینههای دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شمارهگذاری»، بهعلاوه هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش»، به دست آمده است. بر این اساس، مشخص میشود که هزینههای دولتی، نقش قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو دارد و اگر این هزینهها نبود، مشتریان ایرانی میتوانستند خودروهای تولید داخل را ارزانتر خریداری کنند.
بهعنوان مثال، قیمت تمام شده پراید در مدل ۱۳۱، حدود ۱۷ میلیون تومان برای سایپا و پارس خودرو از آب درمیآید، اما وقتی هزینههای دولتی به آن اضافه میشود، قیمت این مدل از پراید به حدود ۲۰ میلیون تومان میرسد. با این حساب، نزدیک به سه میلیون تومان هزینه دولتی به خودروسازان و مشتریان تحمیل و به جیب دولت میرود.
در بین هزینههای رسمی تحمیلی دولت بر قیمت خودروهای داخلی، در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده بیشترین سهم را دارد، چه آنکه به واسطه آن، ۹ درصد از بهای خالص خودرو به قیمت نهایی اضافه میشود. سال گذشته نرخ مالیات بر ارزش افزوده هشت درصد بود، اما امسال یک درصد دیگر به آن اضافه شد، تا عملا ۹ درصد هزینه دولتی گریبان خودروسازان را بگیرد. در کنار این هزینه اما خودروسازان باید بابت مالیات شمارهگذاری نیز رقمی را به بهای خالص محصولات خود اضافه کنند که البته عدد چندان بالایی نیست. همچنین نرخ بیمه نیز یکی دیگر از هزینههای دولتی است که در قیمت خودرو تاثیر دارد، هر چند شرکتهای بیمه امسال و با وجود افزایش دیه، نرخ بیمه خودروهای د اخلی را چندان بالا نبردند.
جدا از هزینههای موردنظر اما خودروسازان نیز رقمی معادل سه درصد بهای خالص محصولات خود را بابت خدمات پس از فروش به قیمت نهایی اضافه میکنند که برای خودرویی مانند پراید ۱۳۱، چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان برآورد میشود.
هزینه خاموش
اما آن طور که خودروسازان میگویند، هزینههای تحمیلی دولت فقط به مالیات بر ارزش افزوده و بیمه و شمارهگذاری محدود نمیشود و مشتریان خودروهای داخلی مجبور به تحمل هزینهای خاموش نیز هستند. این «هزینه خاموش» اما «سود بانکی» نام دارد، چه آنکه به گفته خودروسازان، بانکها بابت وام و تسهیلاتی که به آنها میدهند، سودی کلان دریافت میکنند و این «سود کلان» نزدیک به ۲۰ درصد بر قیمت خودروهای تولید داخل میافزاید.
داستان از این قرار است که خودروسازان داخلی به دلیل کمبود منابع مالی مجبور به اخذ وام و تسهیلات از بانکها میشوند و در مقابل مجبورند سودهای کلانی حتی تا ۳۵ درصد (به ادعای شرکتهای خودروساز) بپردازند و در نهایت هزینه ناشی از این ماجرا، بر قیمت تمام شده خودروها اثری بزرگ میگذارد. اگر ادعای خودروسازان مبنی بر تاثیر ۲۰ درصدی هزینههای بانکی بر بهای خودروهای داخلی را باور کنیم، با این حساب حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از قیمت خودرویی مانند پراید ۱۳۱، به جیب بانکها میرود. در نتیجه با جمع زدن ۳/ ۵ میلیون تومان سهم بانکها با سه میلیون تومان سهم دولت، در مجموع مشتریان مجبورند حدود ۶/ ۵ میلیون تومان پول اضافه بابت خرید خودروهای داخلی بپردازند، پولی که البته سهم خودروسازان نیست و گیر دولت و بانکها میآید.
باز هم افزایش قیمت؟
اگرچه خودروسازان داخلی تاکید دارند افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومانی محصولاتشان طی سال جاری، ناشی از هزینههای دولتی است، اما ظاهرا خود آنها نیز به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمتی دیگر از شورای رقابت (مسوول فعلی قیمتگذاری خودرو) هستند. به گفته فعالان صنعت خودرو، با توجه به تورم موجود و همچنین افزایش دستمزد کارگران، قیمت خودروهای تولید داخل باید باز هم افزایش یابد، هرچند تحقق این خواسته جاده مخصوصیها منوط به موافقت شورای رقابت است. البته آن طور که از شورای رقابت خبر میرسد، هنوز درخواستی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به این شورا ارسال نشده و باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه زمانی درخواست خود را به شورای رقابت میفرستند.
این در حالی است که شورای رقابت تابستان سال گذشته با افزایش میانگین ۵/ ۵ درصدی قیمت خودروهای تولید داخل موافقت و اعلام کرد این قیمتها تا یک سال ثابت خواهند ماند. با این شرایط و اگر شورای رقابت بخواهد روی قول خود بایستد، نباید تا تابستان امسال به قیمت خودروهای داخلی بیفزاید. البته این بدان معنا نیست که شورای رقابت حتما در تابستان امسال دوباره مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کند و شاید اصلا به این زودیها دست به قیمتها نزند.
قیمتهای جدید
اما ببینیم خودروسازان کشور در سال جدید و با توجه به هزینههای اضافه شده، چه قیمتی را برای محصولات خود در نظر گرفتهاند.
ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که به طور متوسط ۳۵۰ هزار تومان به قیمت محصولات آن (به جز ویتارا) طی سال جدید اضافه شده است. بر این اساس، پژو ۴۰۵ بنزینی معمولی در حال حاضر با قیمتی نزدیک به ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نمایندگیهای ایران خودرو به فروش میرسد و مدل دوگانهسوز آن نیز قیمتی حدودا ۳۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومانی دارد.
همچنین پژو پارس در مدل سال با قیمتی حدود ۳۵ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان به فروش میرسد و قیمت مدل دوگانهسوز آن نیز حدودا ۳۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان به نمایندگیها اعلام شده است. با توجه به قیمت اعلام شده برای پارس سال، این خودرو در مقایسه با سال گذشته افزایشی ۶۰۰ هزار تومانی را به خود میبیند. در مورد پارس ELX فول نیز خبر میرسد که این محصول در نمایندگیهای ایران خودرو با قیمتی حدود ۳۸ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان به فروش میرسد.
در بین مدلهای پژو ۲۰۶ نیز قیمت تیپ ۵ این خودرو حدودا ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای سال جدید تعیین شده و V۸ (۲۰۶ صندوقدار) نیز قیمتی نزدیک به ۳۷ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان در نمایندگیهای ایران خودرو دارد.
طبق لیست جدید ایران خودرو، برای سمند در مدل SE قیمتی در حدود ۲۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و سمند سورن بنزینی نیز با قیمتی نزدیک به ۳۶ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان در نمایندگیهای ایران خودرو به فروش میرسد.
ایران خودروییها اما برای تندر-۹۰ مدل E۱ خود قیمتی برابر با ۳۳ میلیون و ۶۶۲ هزار تومان در نظر گرفتهاند و قیمت تندر E۲ نیز حدودا ۳۷ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان تعیین شده است. همچنین تندر-۹۰ اتومات نیز از این پس قیمتی برابر با ۴۷ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان در نمایندگیها خواهد داشت.
بشنویم اما از قیمت رانا و دنا؛ طبق اعلام ایران خودرو به نمایندگیها، قیمت رانا در مدل LX، حدودا ۳۳ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با سال گذشته، رشدی حدودا ۴۵۰ هزار تومانی را به خود میبیند.
از دنا نیز خبر میرسد که ایران خودرو با افزایشی ۴۰۰ هزار تومانی، قیمت این محصول را برای سال جدید حدود ۴۲ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان تعیین کرده است. همچنین قیمت سوزوکی گرندویتارا در کلاس ۸ این خودرو، حدود ۱۲۹ میلیون تومان تعیین شده و این در حالی است که کلاس ۵ آن قیمتی برابر با ۱۲۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان در نمایندگی دارد.
اما طبق لیستی که سایپا و پارس خودرو به نمایندگیهای خود ارسال کردهاند، در مجموع حدود ۲۰۰ هزار تومان به قیمت پراید و تیبا اضافه شده است. بهعنوان مثال، پراید ۱۳۱ در مدل SE و با موتور جدید M۱۳، در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان دارد که در مقایسه با نرخ سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار تومان گران شده است. همچنین پراید ۱۳۲ در مدل SE با موتور M۱۳ نیز قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد و پراید ۱۴۱ هم با قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در نمایندگیها به فروش میرسد.
در مورد تیبای مدل SX با موتور M۱۵ نیز خبر میرسد که این خودرو هم اکنون قیمتی معادل ۲۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در نمایندگیها دارد. قیمت تیبا۲ یا همان تیبایهاچ بک نیز در سال جدید به ۲۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.
در بین دیگر محصولات سایپا اما سراتو در مدل اتومات خود قیمتی برابر با ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان دارد و مدل دنده معمولی آن (با موتور ۱۶۰۰ سی سی) نیز ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش میرسد. قیمت سراتو در مقایسه با سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
نظر کاربران
واقعا خجالت نمیکشین از مردم بازم افزایش قیمت ؟حقشه هیچکس ازتون نخره تا اون آهن پاره ای که اسمشو گذاشتین ماشین رو دستتون بمونه .والله انصاف هم خوب چیزیه
پاسخ ها
دوست عزیز پس اگر مردم این ملت ایران عزیزما فقط و فقط ب اندازه یک دانه جو هم که شده غیرت داشته باشند که دارند باید خرید خوردو را انجام ندهند تا اینکه خودرو405 برسد ب همان قیمت قبلیش حدود12ملیون.
یک توصیه اجرائی و راهگشا : اگر توانستید یک خودروی تمام ایرانی با تکنولوژی روز و با کیفیت و قیمت پایین وارد بازار کنید گرایش مردم را به خرید کالای ایرانی افزایش چشمگیری خواهید داد و رشد اقتصادی افزایش می یابد .
دلایل :
خودرو را عموم مردم استفاده می کنند ,برای ساخت آن نیاز به تکنولوژی بالا دارید ,
شما با این کار یک سمبل و نماد از پیشرفت اقتصاد و تکنولوژی کشور به مردم ارائه می کنید مردم با دیدن اینچنین خودرویی به پیشرفت صنعت و تکنولوژی ایرانی ایمان می آورند (این یعنی افزایش اعتماد به نفس عمومی و ایمان و رضایت نسبت به تولید ملی) انگاه کالاهای دیگری ایرانی را که در مقایسه با خودرو نیاز به تکنولوژی پایین تری دارند خواهند خرید و بی اعتمادی به کالای ایرانی ازبین خواهد رفت ,خودرو تاثیر فوق العاده تری نسبت به تلویزیون یا ... در ذهنیت مردم می گذارد ,برای تسخیر بازارهای خارجی هم ابتدا خودرویی عالی ایرانی به کشور مورد نظر بفرستید و بعد سایر کالاهای تولید داخل را به ان کشور صادر کنید ,حتما موفق خواهید شد ,ولی کوووووووووووووو گوش شنوا که دلش بسوزد !!!
پاسخ ها
مشکل ما نتوانستن نیست مشکل ما این است که مسئولان خوردوساز نمی خواهند!
ایرانیان در کشورهای دیگر از بهترین طراحان خودرو هستند ولی در مملک ما حمایتی وجود ندارند
چی میگی بابا ؟ فازت چیه ؟
همین پراید بی کیفیتشم زیرش ریدن خیر سرشون.
اگه با کیفیت باشه که اینقدر نمیتونن جیبشون رو پر کنن . ماشین با کیفیت مستلزم هزینه کرد بالاست . حساب کن اونوفت اگه پراید با کیفیت بشه قیمتش با این تفاصیل میشه بالای 100 میلیون . پس چی ؟
آره قربونش !
بابا ای ول به دولت تدبیر و امید!!!!هنوز که مذاکرات به نتیجه نرسیده که قیمنتها رفت بالا...اگه به نتیجه برسه چی میشه!!!!!روحانی: تورم به زیر 20 درصد رسیده....!!!
دست خودرو سازا درد نکنه..چقد با انصاف!!!!!!!!
روحانی مچکریم:))))))))
از تمام ملت ایران عزیز خواهشمندیم که از خرید خودروهای داخل بپرهیزند تا بیشتر ساحب این شرکتها چشمشون ب جیب و مال ملت نباشند.خرید نکنیددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد%
با عرض سلام و نهایت اظهار عشق خود به دولت معزز خودم همین دیروز بود دولت از طریق صدا و سیما بخشنامه ای دائر بر ممنوعیت اصناف از هرگونه افزاش قیمتها اینک با توجه به خبر بالا یا دولت کلاهش پشمی ندارد یا اصناف متجاوز به حقوق جمعت هفتادوچند میلیونی میباشند واقعا که دل شیر میخواهد