معمای حذف سوال برانگیز بودجه ریزگردها
۶۰ میلیارد تومان اعتبار مقابله با پدیده ریزگردها در بودجه سال آینده درست در زمانی که ریزگردها استان پهناور خوزستان را به محاصره درآورده است، حذف شد. اعتراض رسانهها، تلاشهای سازمان حفاظت محیط زیست و فراکسیون محیط زیست مجلس هم به نتیجه نرسید و در نهایت بودجه به صحن مجلس که آمد برای همیشه کنار گذاشته شد.
خانم ابتکار! حرفهای «الیاس نادران» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس باعث حذف بودجه ۶۰ میلیارد تومانی شد و تلاشهای شما و فراکسیون محیط زیست برای بازگردان این اعتبار به نتیجه نرسید این اتفاق را چطور ارزیابی می کنید.
یکی از بحثهای اصلی محیط زیست پایش و نظارت بر وضعیت محیط زیست کشور است که تجهیزات میخواهد. این تجهیزات را هم در تهران داریم و هم در خوزستان که شامل ۲۰ دستگاه سنجش بسیار پیشرفته برای انواع آلایندهها میشود. اما این سیستم خیلی ناقص است و باید گستردهتر شود. همینطور توانمندسازی سازمان در کنترل وضعیت صنایع کشور و مناطق تحت کنترل و نظارت ضروری است، چرا که حدود ۱۱ درصد خاک ایران به صورت پارکهای ملی و تحت حفاظت است.
اما سازمان حفاظت محیط زیست در سالهای گذشته خیلی ضعیف نگه داشته شده است حتی در شرایطی که دولت در دورههای دولت نهم و دهم متورمتر شد، سازمان ضعیفتر شده است! یعنی یک بیتوجهی عمدی در طول این سالها نسبت به سازمان اتفاق افتاد و هم در پرسنل و هم تجهیزات مستهلک شده است. بنابراین اگر قرار است سازمان بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام بدهد باید این توانمندی و بازسازی اتفاق بیفتد.
فکر نمیکنید بخشی از ایراد حذف بودجه ریزگردها و آموزش جوامع محلی به تعامل سازمان محیط زیست و مجلس برمیگردد. مجمع نمایندگان خوزستان از جمله عضوهای قدرتمند کمیسیونهای انرژی و کشاورزی هستند، اما درست زمانی که خوزستان به محاصره ریزگردها در آمدهاست، پشت سر نماینده ای می ایستند که خواستار کاهش بودجه محیط زیست است در نتیجه اعتباری که میخواهد صرف حذف ریزگردها با فرهنگسازی و توانمندی جوامع در این منطقه شود کلاً حذف میشود.
ما هم میپذیریم که ممکن است در یک جاهایی کم کاری کرده باشیم و باید برای رساندن مطلب به نمایندگان و جامعه بیشتر تلاش میکردیم. ولی فکر میکنم به طور مبسوط توان و تعامل خوب و گستردهای با مجلس داریم. آمار خیلی خوبی چند وقت پیش از جلسات متعددی با نمایندگان ارائه دادیم. من با بیش از ۲۰۰ نماینده در یک سال و نیم، ملاقات اختصاصی و جمعی داشتهام. جلساتی با نمایندگان استانها، فراکسیون محیط زیست، کشاورزی، بهداشت، انرژی و اصل۹۰ داشته ام در صحن علنی مجلس این مشکلات را گفتیم.
ما حساس بودن شرایط را گفتیم. اما گروهی از نمایندگان مجلس نسبت به دولت زاویه سیاسی دارند و این به مباحث کارشناسی و علمی ضربه می زند. این زاویه سیاسی هر جایی که راهی برای آن باز بشود نسبت به دولت کم لطفیها دارد و خود را نشان میدهد. این واقعیت است. دولت هم سعی دارد با این مسأله با تعامل پیش برود، چون میخواهد مشکلات کشور را حل کند و نمیخواهد وارد یک تنش سیاسی در مجلس شود. البته اکثریت نمایندگان مجلس با دولت همراهی دارند.
طیفی از نمایندگان که عموماً منتسب به یک جناح خاص هستند شما را متهم به سیاسی کاری میکنند، چرا؟
فکر میکنم ریشه این مشکل به دستاوردهای خوب و امیدوارکنندهای بر میگردد که در دل مردم امیدواری به این دولت را افزایش داده است. به اعتقادی که در بین مردم نسبت به دولت اعتدال پدیده آمده است؛ فکر میکنم این طیف نمایندگان، با این مسأله یک مقداری مشکل سیاسی دارند و سعی میکنند کارآمدی دولت را در جاهایی که دستاورد داشته است کمرنگ کنند. در موضوعی مثل آلودگی هوا ما دستاوردهای ملموسی داشتیم. البته مشکلات هنوز حل نشده و ادامه دارد اما کاهش آن بحرانها، حذف گوگرد و حذف بنزن از سوخت بنزین و کاهش آلودگی هوا اتفاق بزرگی است که در یک مقطع خیلی کوتاهی اتفاق افتاد و مردم آن را احساس کردند.
یعنی تلاشی هست که می خواهند دستاوردها را نادیده بگیرند. از طرفی بالاخره خیلی از اعضای دولت دکتر روحانی، یک هویت سیاسی در کنار هویت و مسئولیت اجرایی دارند. ولی من تلاشم این است که به هیچ عنوان با هویت سیاسی خود «سیاسی کاری» نکنم. ولی بالاخره این هویت سیاسی من است که اعتقاد دارم نهادهای مدنی میتوانند نقش بسیار کلیدی در بالندگی و رشد اجتماعی کشور ایفا کنند.
ارسال نظر