به موجب مصوبه شورای اسلامی شهر تهران کرایه های اتوبوس در سال ۱۳۹۴ در همه مسیرها به طور متوسط بین ۵۰۰ تا یک هزار ریال افزایش می یابد.
خبرگزاری ایرنا: علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی اش افزایش ۸۰ درصدی نرخ کرایه ها برای بخش عمومی اتوبوسرانی و افزایش ۲۰ درصدی را برای بخش خصوصی اتوبوسرانی ارائه داده است.
وی با اشاره به ضرورت افزایش نرخ های کرایه های اتوبوسرانی گفت: اتوبوسرانی علاوه بر بودجه مصوب خود کمک هایی را از ردیف بودجه شهرداری درخواست کرده است.
وی افزود: در سال گذشته علاوه بر بودجه مصوب اتوبوسرانی رقمی معادل ۳۸۰ میلیارد تومان هم در قالب کمک پرداخت شده اما افزایش نرخ کرایه ها نباید از یک روند معقول پیروی کند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: نرخ های پیشنهادی کمیسیون عمران شورا برای افزایش نرخ کرایه اتوبوس را در دو بخش عمومی و خصوصی 5/12 درصد در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه نیز برای بخش خصوصی ۲۵ درصد و در بخش عمومی هم ۲۰ درصد افزایش در نظر دارد که در جلسه مشترکی به دو عدد ۱۵ درصد برای بخش عمومی و ۱۷ درصد برای بخش خصوصی به جمع بندی رسیدیم.
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلاتی که 2 نرخی بودن کرایه ها در این بخش از حمل و نقل به وجود خواهد آورد، پیشنهاد افزایش 20 درصدی را برای هر دو بخش اتوبوسرانی عمومی و خصوصی مطرح کرد.
احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه اتوبوسرانی با سایر بخش های خصوصی متفاوت است تاکید کرد: در این بخش از حمل و نقل هزینه ها از صفر تا ۱۰۰ را بخش خصوصی پرداخت نمی کند بلکه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بخش تعمیرات و کارواش به این اتوبوس ها خدمات ارائه می دهد.
رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: اگر فاصله کرایه های بخش خصوصی و عمومی زیاد شود مورد اعتراض عموم مردم به ویژه مصرف کنندگان قرار می گیرد.
وی پیشنهاد کرد که افزایش نرخ در هر دو بخش یکسان باشد به همین دلیل است که در جلسات کمیسیون بر سر این موضوع به عدد ۵/۱۲ درصد رسیده ایم.
در نهایت اعضای شورا افزایش 50 تا 100 تومانی کرایه های اتوبوس در سال 94 را به تصویب رساندند که به موجب آن کرایه های اتوبوس اعم از عمومی و خصوصی در سال 94 بیش از 100 تومان افزایش نخواهد داشت و در همه مسیر ها به طور متوسط بین 50 تا 100 تومان افزایش پیدا خواهد کرد.
گفتنی است در صورتی که دستگاه های نصب شده در اتوبوس ها خراب باشد طبق تبصره های موجود، از مسافرین آن اتوبوس نباید پولی دریافت شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
واقعا شورای شهر به جز افزایش دادن نرخ کرایه ها چه کار مثبت دیگری انجام می دهد؟ ای کاش همان قدر که برای افزایش هزینه شهروندان لحظه شماری می کنند فکری هم به حال شلوغی وحشتناک مترو و اتوبوس ها می کردند. کاش اقایان در ساعات شلوغی مترو سری به ایستگاه ها بزنند تا بفهمند شهروندان با چه مشقتی سوار قطارها می شوند.
نظر کاربران
واقعا شورای شهر به جز افزایش دادن نرخ کرایه ها چه کار مثبت دیگری انجام می دهد؟ ای کاش همان قدر که برای افزایش هزینه شهروندان لحظه شماری می کنند فکری هم به حال شلوغی وحشتناک مترو و اتوبوس ها می کردند. کاش اقایان در ساعات شلوغی مترو سری به ایستگاه ها بزنند تا بفهمند شهروندان با چه مشقتی سوار قطارها می شوند.